Ford Mondeo i Skoda Superb – Pną się fury do góry

Ford Mondeo i Skoda Superb
Jeżdżą jak stare wygi - komfort resorowania i prowadzenie Superba i Mondeo są wysokiej próby.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 127 310 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Triumf elektroniki

Dostęp do auta i uruchamianie silnika bez szukania kluczyka po kieszeniach czy w torbie, parkowanie równiutko przy krawężniku między ciasno stojącymi samochodami bez dotykania kierownicy - dzięki nowoczesnym systemom elektronicznym codzienne korzystanie z samochodu staje się coraz łatwiejsze. W Superbie wystarczy wcisnąć przycisk asystenta parkowania i postępować zgodnie z komunikatami na wyświetlaczu, a auto bezbłędnie wykona manewr, którego nikt nie lubi.

Podobnie jest z komfortem podróżowania i właściwościami jezdnymi. Obydwa auta stawiają na komfort, ale gwarantują też szoferowi sporo radości z wykonywanej pracy. Zawieszenie Mondeo, zestrojone nieco sztywniej niż zawieszenie Skody, nie pozwala Fordowi zupełnie płynnie pokonywać nierówności. Duży rozstaw osi skutecznie je filtruje, więc do pasażerów docierają tylko te naprawdę duże. Ponieważ nadwozie Forda jest bardzo stabilne, o zbyt długim rozpamiętywaniu nierówności i kołysaniu pasażerami nie ma mowy. Superb przemyka po niewielkich dziurach w sposób niemal nieodczuwalny. Jego zawieszenie pracuje przy tym bardzo cicho. Stabilności nadwozia też nie można mu odmówić. Przednie fotele testowanych aut są tak samo wygodne, wręcz idealne. Podobnie jak tylne kanapy, zaprojektowane z myślą o dwóch pasażerach.

I przy niewielkich prędkościach jazdy w mieście, i podczas długich tras autostradą Mondeo i Superb dają się poznać jako auta bardzo ciche. Aby na postoju przed światłami posłuchać czy silnik w Skodzie w ogóle pracuje, konieczne jest wyłączenie nie tylko radioodtwarzacza, ale nawet dmuchawy nawiewu powietrza. Pęd wiatru opływającego karoserię czy szumy toczenia opon zakłócają spokój na pokładzie testowanych samochodów dopiero przy prędkościach, z którymi oficjalnie można podróżować tylko na niemieckich autostradach.

Chociaż ani Mondeo, ani Superb nie aspirują do miana mistrza zakrętów, radzą sobie z nimi bardzo dobrze. Konstruktorzy ich układów jezdnych postarali się o taki kompromis między komfortem resorowania a precyzją prowadzenia, że w kategoriach "komfort jazdy" i "właściwości jezdne" testowane auta zdobywają niemal identyczną liczbę punktów, co należy do rzadkości. O ile predylekcja samochodów Forda do bardzo bezpiecznej jazdy i doskonałej precyzji prowadzenia jest już powszechnie znana, o tyle duże zdolności Skody w tej kategorii są sporym zaskoczeniem. Superb nic sobie nie robi ani ze zmiany obciążenia, ani z nagłej zmiany kierunku jazdy.

Na komendy wydawane kierownicą auto reaguje jak kompania honorowa na komendy dowódcy podczas defilady. Nieco za silne wspomaganie układu kierowniczego zakłóca jednak trochę poczucie kontaktu kół z nawierzchnią. Tak jakby miało za zadanie ukryć, że Superb to duży samochód. Mondeo wręcz przeciwnie, nie wstydzi się swoich rozmiarów. Kierownicę obraca się w nim z oporem, ale przyjemnym i pożądanym, a poczucie tego, co dzieje się na styku opony z nawierzchnią jest lepsze niż w Superbie.

Mimo że pojemnością silnika Ford góruje nad Skodą, pod względem kultury pracy jednostki napędowej i osiągów znowu górą jest Superb, a nie Mondeo. Wszystko wynika z dobroczynnego wpływu turbosprężarki, za sprawą której silnik 1,8-litrowy osiąga większe moc i moment obrotowy niż jednostka napędowa o pojemności 2,0 l. Poza tym, 250 Nm w Superbie jest do dyspozycji już od 1500 obr/min, a 190 Nm w Mondeo dopiero przy 4500 obr/ min. Nie przekłada się to aż tak bardzo na przyspieszenie od 0 do 100 km/h czy na prędkość maksymalną Mondeo i Superba, które wynoszą - odpowiednio - 9,5 s i 8,7 s oraz 210 km/h i 220 km/h, ale na elastyczność - tak. Nawet na V i VI biegu Superb rozpędza się szybciej niż Mondeo na IV i V. Nie mówiąc już o IV biegu, na którym Skoda wyprzedza Forda o 3 sekundy, niezależnie od tego czy startuje z 60 km/h czy z 80 km/h. Różnica w lekkości z jaką rusza Skoda w porównaniu z tym jak ospale rozpędza się Ford jest taka, że po przesiadce z Superba do Mondeo można odnieść wrażenie, że w tym ostatnim bez przerwy jest zaciągnięty ręczny hamulec. Ponieważ masa własna testowanych samochodów jest dokładnie taka sama, ich odmienny zapał do przyspieszania jest łatwy do wyczucia nawet bez aparatury pomiarowej. Cała różnica przypada w tym wypadku na zespół napędowy.

Skuteczność hamulców Mondeo i Superba jest za to zbliżona. Na zatrzymanie ze 100 km/h przy zimnych hamulcach Ford potrzebuje 38 metrów, a Skoda o jeden metr więcej. Rozgrzanie hamulców Mondeo w ogóle nie wzrusza, natomiast droga hamowania Skody wydłuża się do 40 metrów.

Pod względem wyposażenia i cen Mondeo i Superb idą prawie łeb w łeb. Komplet 7 poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtynowe i chroniąca kolana kierowcy) należą do wyposażenia seryjnego. Za 1300 zł Skodę można wzbogacić w boczne poduszki powietrzne dla pasażerów z tyłu. ESP wraz z przyległymi mu systemami też należy do standardu.

Czy się to konkurentom podoba czy nie, Mondeo i Superb robią dla Forda i Skody kawał dobrej roboty z punktu widzenia wizerunku marki. Od klientów zależy jednak czy wybiorą samochody, które niewątpliwie pną się do góry i już zasłużyły by zaliczyć je do klasy premium, czy też postawią na modele, które jadą na opinii sprzed lat, i niezależnie od tego czy wciąż na nią zasługują.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Superb 1.8 TSI Elegance Mondeo 2.0 Titanium X
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)118 (160)107 (145)
Przy obrotach (/min)50006000
Poj. skokowa cm317981999
Rodzaj paliwaLOB 95LOB 95
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250190
Przy obrotach (/min)1500-40004500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4838/1817/14474844/1886/1500
Rozstaw osi (mm)27612850
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,6/11,512,2/12,0
Poj. zbiornika paliwa (l)6070
Masa własna (kg)15051505
Dopuszczalne obciążenie (kg)569585
Poj. bagażnika (l)565/1670550
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)700/1500700/1500
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1465/14501490/1505
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1060/9551020/950
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)500/500500/500
Rozmiar opon225/45 R17 Pirelli Pzero Rosso235/45 R17 Goodyear Excellence
CO2 (limit) g/km180189
OsiągiSuperb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
0-30 km/h (s)1,71,7
0-50 km/h (s)3,03,1
0-80 km/h (s)6,16,3
0-100 km/h (s)8,79,5
0-130 km/h (s)14,716,0
0-160 km/h (s)24,227,3
400 m (km/h)/(s)16,416,8
Prędkość maksymalna (km/h)220210
Elastyczność Superb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,8/11,010,8/16,5
60-100 km/h na VI biegu (s)14,2-
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,3/11,411,1/18,1
Elastyczność Superb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
80-120 km/h na VI biegu14,8-
Zużycie paliwaSuperb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km10,411,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,06,0
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,67,9
średnie podczas testu (l/100 km)9,99,7
zasięg (km)606722
Poziom hałasu (dB)Superb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
Podczas postoju4246
Maksymalnie na III biegu7474
przy 100 km/h dB(A)6764
przy 160 km/h dB(A)7171
Droga hamowania (m)Superb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3938
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4038
Ceny i wyposażenieSuperb 1.8 TSI EleganceMondeo 2.0 Titanium X
Cena modelu testowanego (zł)107 500 zł99 600 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktak
Nawigacja GPS7699 zł8600 zł
Lakier metalizowany2100 zł2100 zł
Regulacja wysokości kierownicytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Czujnik parkowaniatak2500 zł
Sportowe zawieszenie1500 zł1000 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Superb 1.8 TSI Elegance 389 Wygrywa pewnie w 4 z 6 kategorii. Przestronność wnętrza Superba jest wzorcowa, a komfort jazdy – bardzo dobry. Z nimi idą w parze pewne właściwości jezdne i dynamiczny silnik. Wszystko razem za przystępną cenę.
Mondeo 2.0 Titanium X 367 Wygląda atrakcyjniej i powinien być przestronniejszy, ale nie jest. Za jego dynamiczną sylwetką nadąża precyzja prowadzenia. Niestety, 145-konny benzynowy silnik nie pozwala wykorzystać w pełni wszystkich zalet Forda Mondeo.
Zobacz także:
Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TESTY PORÓWNAWCZE

Czy Alfa Romeo Tonale pokona Volvo XC40? Sprawdzamy 160-konne wersje - TEST

Niedawno to Volvo XC40 było debiutantem, dziś w tej roli występuje Alfa Romeo Tonale. Choć jeżdżą w tej samej klasie i mają podobne moc oraz cenę, nie mogłyby się bardziej różnić – stylizacją, charakterem na drodze i sposobem obsługi. W teście ścierają się wersje benzynowe mild hybrid o mocy około 160 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Kia Sportage, Opel Grandland, Toyta RAV4 i Volvo XC40: TEST

Silnik elektryczny w mieście, spalinowy w dalekiej podróży – hybrydy plug-in chciałyby być autami uniwersalnymi. Do testu porównawczego stają cztery bogato wyposażone SUV-y tego gatunku: Kia Sportage, Opel Grandland, Toyota RAV4 i Volvo XC40 o mocy systemowej od 261 do 306 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Skoda Kodiaq vs VW Tiguan Allspace? Bogate w formie i treści: TEST

7-miejscowy SUV to podobno najbardziej mieszczańskie auto, jakie można sobie wyobrazić. Jednak Skoda Kodiaq i VW Tiguan Allspace, obydwa po liftingu i z 200-konnymi dieslami oraz dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów, pokazują, że funkcjonalne auto może być też całkiem luksusowe.

TESTY PORÓWNAWCZE

Mercedes C All-Terrain vs Audi A4 allroad: TEST PORÓWNAWCZY

Dla tych, którzy lubią pojeździć luksusowym kombi z daleka od asfaltu, Mercedes przygotował Klasę C w wersji All-Terrain. Porównanie z oferowanym od dawna Audi allroad quattro pozwoli sprawdzić, które z aut bardziej nadaje się do zabaw w kurzu. Test wersji z dieslami o mocy 200 KM.

REKLAMA