Ford Mustang Mach-E GT: Rumak na sterydach - TEST

Mustang plus oznaczenie GT od dekad oznaczają u Forda pikantną mieszankę osiągów i stylu. Tak jest też w wypadku elektrycznego Forda Mustanga Mach-E GT. Przyspieszenie w 3,7 s do setki jest tego najlepszym i niejedynym dowodem.

FORD MUSTANG MACH-E GT Materiały prasowe


Od wersji First Edition, również wyposażonej w dwa silniki (o łącznej mocy 351 KM) i w napęd na cztery koła, Mustang Mach-E GT jest droższy o 31 190 zł. Łączna maksymalna moc większa o aż 136 KM to tylko jedna z wielu zmian na liście „wyposażenia seryjnego” usportowionej wersji GT. Do tego dochodzą prześwit mniejszy o 17 mm (wynosi jedynie 130 mm) w porównaniu z pozostałymi modelami elektrycznego SUV-a, nakładki na nadkolach lakierowane w kolorze nadwozia i czarna atrapa wlotu powietrza przysłonięta przezroczystym tworzywem. Są też 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów o wzorze zarezerwowanym dla wersji GT z oponami Pirelli w rozmiarze 245/45 (ze specjalnymi mieszanką i bieżnikiem, szersze o 2,5 cm w porównaniu z oponami pozostałych odmian) oraz wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 385 mm z 4-tłoczkowymi czerwonymi zaciskami, firmowane przez Brembo. Wszystko razem sprawia, że Mustanga Mach-E w wersji GT już na pierwszy rzut oka nie da się pomylić z odmianami bardziej „cywilnymi”.

Ford Mustang Mach-E GT - Nowy silnik

Równie dużo zmian kryje się pod podwoziem. Przede wszystkim nowy jest silnik, który napędza koła tylnej osi – prądu przemiennego, synchroniczny, z magnesami stałymi, chłodzony olejem, który maksymalny moment obrotowy może dostarczyć już w ciągu pół sekundy po uruchomieniu. Łączny maksymalny moment obrotowy osiągany przez dwa silniki elektryczne ma wartość aż 860 Nm. To o niemal 15% większa wartość niż ta, jaką dysponuje spalinowa jednostka sportowego coupé Forda – modelu GT. Łączna maksymalna moc, którą do dyspozycji kierowcy oddają dwa silniki elektryczne – 487 KM – o 37 KM przewyższa moc pięciolitrowej V-ósemki w Mustangu GT.

FORD MUSTANG MACH-E GTMateriały prasowe
Cała konsola środkowa zredukowana do ogromnego tabletu – pięknie to nie wygląda, ale takie mamy czasy
FORD MUSTANG MACH-E GTMateriały prasowe
Fotele w wersji GT są wygodne i dobrze podpierają ciało z boku, mimo że wyglądają dość zwyczajnie

Ford Mustang Mach-E GT - Niekiełznany szept

Zawieszenie, oparte na kolumnach McPhersona z przodu i wielowahaczowe z tyłu, jest seryjnie wyposażone w amortyzatory o regulowanej charakterystyce tłumienia. Komfortowy tryb jazdy, zwany oryginalnie Whisper (z ang. szept), zapewnia wygodę podróżowania godną dużego SUV-a. W trybach Active (wiadomo) i Untamed (z ang. nieokiełznany) tłumienie nierówności jest gorsze, bo liczy się przede wszystkim stabilność nadwozia. Tryb Untamed Plus, zarezerwowany dla wersji GT, sprawia, że komfortowy SUV przeistacza się w sportowe coupé. Zależnie od wybranego trybu jazdy zmienia się nie tylko charakterystyka tłumienia amortyzatorów, ale też kilka innych parametrów. W tym najbardziej istotny z punktu widzenia zachowania auta podczas jazdy, a mianowicie zmienia się udział każdego z silników w napędzie Mustanga Mach-E GT, czyli podział momentu obrotowego między osie. W komfortowym trybie jazdy elektryczny Ford jest autem przednionapędowym, w trybie Untamed Plus – z napędem na tylne koła. Jednak przy ostrym przyspieszeniu napęd zapewniają obydwa silniki.

REKLAMA

FORD MUSTANG MACH-E GTMateriały prasowe
Za potężnymi 20-calowymi kołami z oponami Pirelli o specjalnych mieszance i bieżniku kryją się potężne hamulce Brembo
FORD MUSTANG MACH-E GTMateriały prasowe
Dzięki akumulatorowi, który może zmagazynować aż 88 kWh energii, zasięg Mustanga Mach-E GT wynosi do 500 km

Ford Mustang Mach-E GT - Najszybszy pięciomiejscowy 

Nisko położony środek ciężkości, stabilne nadwozie oraz opony, które zapewniają zarówno bardzo dobrą przyczepność podczas przyspieszania na wprost, jak i dużą stabilność boczną w czasie pokonywania zakrętów, sprawiają, że Mustang Mach-E GT zachowuje się w trakcie jazdy tak, jak na samochód sportowy przystało. Nie chodzi wyłącznie o przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,7 s, które z elektrycznego SUV-a czyni najszybciej przyspieszającego, pięciomiejscowego Forda oferowanego dotychczas w Europie. Pod względem właściwości jezdnych i precyzji prowadzenia wersja GT znacznie przewyższa tańsze odmiany Mustanga Mach-E. Największy wpływ na różnicę w odczuciach z prowadzenia ma fakt, że nadwozie odmiany na sterydach niemal nie przechyla się na boki, dzięki czemu polecenia wydawane kierownicą natychmiast przekładają się na zmianę położenia kół. Układ kierowniczy jest precyzyjny, działa z przyjemnym oporem i nie filtruje wszystkich informacji na drodze od kół do kierownicy.
Mustanga Mach-E GT już można zamawiać. Pierwsi klienci w Polsce otrzymają samochody na początku 2022 r. Elektryczny SUV Forda do tanich nie należy, ale różnica cen wynosząca mniej niż 10% w porównaniu z ceną wersji First Edition sprawia, że GT ma szansę szybko stać się najbardziej popularną odmianą spośród oferowanych. Podobnie, jak w wypadku klasycznego Mustanga.

FORD MUSTANG MACH-E GTMateriały prasowe
Od komfortowego SUV-a z napędem na przednie koła do tylnonapędowego auta sportowego – Mustang Mach-E GT ma wiele twarzy

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Dane producenta FORD MUSTANG MACH-E GT
Cena 335 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika 2 elektryczne AC
Moc maksymalna systemu
przy obrotach
487 KM
b.d.
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
860 Nm
b.d.
Rodzaj napędu na cztery koła
Przeniesienie napędu o stałym przełożeniu
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 98 kWh brutto, 88 kWh netto
OSIĄGI
0–100 km/h 3,7 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie 20,0 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4743 x 1930 x 1613 mm, rozstaw osi 2984 mm, masa własna 2273 kg, pojemność bagażnika 402/100 l (z tyłu/z przodu).

zobacz galerię

REKLAMA