REKLAMA

Ford Puma ST: Szybko i wściekle - TEST

Puma ST – pierwszy SUV Forda, który wpadł w ręce inżynierów z działu Ford Performance – od pierwszego ruchu kierownicą zdradza cechy drapieżnika. Dawno tak mały samochód nie zrobił na nas tak dużego wrażenia. Włącznie z ceną.

Ford Puma ST Fot. Dominik Kalamus
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 74 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY


Blisko 20 lat temu w czasie 6,7 s od zera do setki przyspieszał pierwszy Focus w najbardziej sportowej wersji – 215-konny RS. Dzisiaj na prostej, ze startu zatrzymanego, dokładnie tak samo szybka jest Puma ST z silnikiem o 15 KM słabszym, który ma o jeden cylinder i 0,5 litra pojemności mniej niż jednostka napędowa Focusa RS. Wtedy to przyspieszenie rozwalało system, dzisiaj najwyżej wciska w fotel. Na przestrzeni dwóch dekad bardzo dobre osiągi samochodów nieco spowszedniały, ale wysoka precyzja prowadzenia wciąż pozostaje cechą nielicznych modeli.

REKLAMA

Ford Puma ST - Mało liter, dużo zmian

Mimo że ST to nie jest najwyższy poziom sportowych możliwości w Fordzie, Pumie ST bliżej do wcześniejszych modeli spod znaku RS niż ST. Nie chodzi ani o osiągi, ani o to, jak prezentuje się miejski SUV po wizycie u inżynierów z Ford Performance, ale o to, jak daleko idących zmian dokonano w układach zawieszenia i kierowniczym, aby zapewnić Pumie precyzję prowadzenia godną modeli ST. Seryjne 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów i fotele Recaro dodają jej animuszu tak samo, jak rzucający się w oczy lakier Mean Green, za który trzeba zapłacić 5 tys. zł. Ale to jedynie zewnętrzne atrybuty Pumy ST.
Za precyzję prowadzenia miejskiego SUV-a na sterydach, która o kilka klas przewyższa tę znaną z wersji podstawowej oraz z innych modeli tej klasy, odpowiadają takie elementy, jak stabilizator z przodu o większej średnicy i aż o 50 procent sztywniejsza belka skrętna z tyłu niż w pozostałych wersjach Pumy. Do tego dochodzą dodatkowy drążek skrętny w tylnym zawieszeniu, sztywniejsze tuleje metalowo-gumowe pomiędzy wszystkimi elementami zawieszenia oraz dodatkowy drążek w układzie kierowniczym, który zwiększa precyzję prowadzenia kół. Wszystko razem sprawia, że reakcja Pumy ST na pierwszy ruch kierownicą wywołuje u kierowcy spore zaskoczenie. Natychmiastowa i precyzyjna zmiana położenia kół przy niemal zerowym wychyleniu nadwozia jest bardziej jak z hot hatcha niż z miejskiego SUV-a. Ze zwinnością Pumy ST trzeba oswajać się znacznie dłużej niż z jej osiągami. Dopiero po kilku skrętach głowa i ręce pamiętają, że w tym aucie do zmiany toru jazdy wystarczy łagodny ruch nadgarstkiem. Najlepszym sprawdzianem możliwości zawieszenia i układu kierowniczego jest slalom, który Puma ST zalicza celująco nie tylko ze względu na prędkość przejazdu, ale również z powodu stylu, w jakim to robi.

Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Atrybuty wnętrza Pumy ST – wygodne fotele Recaro ze skórzaną tapicerką i regulacją odcinka lędźwiowego z logo ST na oparciach oraz nakładki na progi z logo Ford Performance

REKLAMA

REKLAMA

Ford Puma ST - Wszystkie konie na pokład

Do dynamicznego charakteru Pumy ST znakomicie pasuje 1,5-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 200 KM. Ani od święta, ani tym bardziej na co dzień samochód nie potrzebuje nawet jednego konia mechanicznego więcej. Pełna moc jest do dyspozycji przy 6000 obr/min, ale maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm już przy 2500 obr/min. I, co bardzo istotne z punktu widzenia dynamiki jazdy, maksymalna wartość momentu obrotowego pozostaje na stałym poziomie do 3500 obr/min. Wystarczy poruszać się w tym zakresie obrotów silnika, aby po zmianie biegu na wyższy kierowca nadal odczuwał przyjemną siłę, która wciska go w fotel. Fotel, który nie obejmuje ciała ciasno jak imadło, ale pozwala czuć siły boczne, które działają na samochód w zakręcie. Kierowcy nie grozi przy tym, że wysunie się spod pasów bezpieczeństwa i wyląduje albo na bocznej szybie, albo przytuli się do pasażera.

Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Z przodu jest sporo miejsca we wszystkich kierunkach, obsługa podstawowych funkcji okazuje się bezproblemowa, chociaż sterowanie klimatyzacją wolelibyśmy mieć wyżej


W dostarczaniu siły napędowej do przednich kół pośredniczy sześciobiegowa przekładnia mechaniczna. Mechanizm zmiany przełożeń działa szybko i z przyjemnym kliknięciem, które sygnalizuje załączenie kolejnego biegu. Ręka informuje o tym kierowcę szybciej niż wyświetlacz z numerem biegu na elektronicznych wskaźnikach. Za 4650 zł Pumę ST można wyposażyć w pakiet Performance, w skład którego wchodzą mechanizm różnicowy firmy Quaife o zwiększonym tarciu wewnętrznym, funkcja Launch Control (odpowiada za optymalne przeniesienie siły napędowej na koła podczas przyspieszenia ze startu zatrzymanego) oraz wskaźnik Performance Shift Light, który informuje kierowcę, że nadszedł czas na zmianę biegu na wyższy. Jeśli ktoś zamierza zabierać Pumę ST na tor, zrobi użytek ze wszystkich trzech elementów Pakietu Performance. Jeżeli nie czuje takiej potrzeby, na śliskiej nawierzchni z pewnością doceni obecność mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Ma on sprawić, by para silnika nie szła w gwizdek z winy koła, które będzie miało pecha i trafi na gorszą przyczepność nawierzchni niż koło po przeciwnej stronie auta.

Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Każdy z czterech profilów jazdy (Eco, Normalny, Sportowy i Tor wyścigowy) ma inną grafikę zegarów; wskaźniki Performance pokazują temperaturę i ciśnienie oleju oraz ciśnienie doładowania

REKLAMA

Ford Puma ST - Na co dzień

Gdy odłożyć na bok osiągi i dynamikę jazdy, okaże się, że Puma ST wciąż ma sporo do zaoferowania. Układ wydechowy z elektronicznie sterowanym zaworem, który zapewnia brzmienie właściwe dla modeli spod znaku ST, bardzo skutecznie i przyjemnie może zagłuszać odgłos pracy trzycylindrowego silnika. Decyduje o tym kierowca, wybierając profil jazdy. Zawór uaktywnia się w trybach Sport i Tor wyścigowy. Do dyspozycji są jeszcze profile Eco i Normalny.
Z przodu w Pumie ST jest sporo miejsca we wszystkich kierunkach, kierowca i pasażer mają do dyspozycji uchwyty na butelki w kieszeniach drzwi i na kubki na konsoli środkowej oraz półkę na smartfon na dole konsoli środkowej, zaopatrzoną w ładowarkę bezprzewodową. Wysocy kierowcy mogą narzekać na zbyt małą regulację wzdłużną foteli. Nawet jeśli wydłużenie jej o pięć centymetrów sprawiłoby, że oparcie przedniego fotela niebezpiecznie zbliżyłoby się do kanapy, powinna być taka możliwość. Właśnie z perspektywy kanapy Puma najbardziej przypomina o tym, że ma wspólne geny z Fiestą i należy do klasy małych samochodów. Rozdmuchanych tu i ówdzie, ale jednak małych.

Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Przyjemna w dotyku tapicerka foteli Recaro jest jednocześnie antypoślizgowa; widoczność do tyłu w bok jest przeciętna, małe okienko w słupku poprawia ją tylko nieznacznie
Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Bagażnik ma 456 litrów, pod jego podłogą znajduje się głęboki plastikowy boks o pojemności 80 l; dzieci będą miały z tyłu wystarczająco dużo miejsca, dorosłym zabraknie przestrzeni na nogi

 

Ford Puma ST - Cena wysoka, ale uprawniona

Cena Pumy – po dołożeniu jej dwóch magicznych liter ST do nazwy – eksplodowała z pułapu sześćdziesięciu kilku tysięcy do 125 tysięcy złotych. Podobnie cenią się inne miejskie SUV-y w najmocniejszych wersjach, np. 156-konny Peugeot 2008 GT czy 190-konny VW T-Roc Premium. Pierwszy jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, drugi w automatyczną przekładnię i napęd na cztery koła. Obydwa są słabsze, wolniejsze i nie mają pazura, który w wypadku Pumy ST jest znacznie ostrzejszy niż widać na zewnątrz.

Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Przy bardzo dużej precyzji prowadzenia zawieszenie Pumy ST zapewnia również solidną dawkę komfortu tłumienia nierówności; poziom hałasu we wnętrzu wyznacza układ wydechowy
Ford Puma STFot. Dominik Kalamus
Puma ST jest seryjnie wyposażona w 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów z szytymi na miarę jej osiągów oponami Michelin Pilot Sport 4S w rozmiarze 225/40

 

Dane producenta FORD PUMA ST
Cena 130 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 1497 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
200 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
320 Nm
2500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,7 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
155 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4226 x 1805 x 1533 mm, rozstaw osi 2588 mm, masa własna 1358 kg, pojemność bagażnika 456/1216 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA