Zmiany w stylizacji nadwozia S-Maxa i Galaxy dostrzegą tylko wytrawni znawcy Fordów. O tym, że w wypadku S-Maxa coś jest na rzeczy świadczą światła LED do jazdy dziennej, umieszczone nisko na bokach zderzaka, oferowane jako wyposażenie seryjne w droższych odmianach i za dopłatą do wersji Trend. Pokrywa silnika z wyraźnymi przetłoczeniami, czy mocno zaakcentowany potężny wlot powietrza do chłodnicy - nie rzucają się w oczy. Radykalniej zmieniło się wnętrze, które ma zagwarantować poczucie jakości na poziomie premium. I gwarantuje. Wyposażenie wzbogacono m.in. o system BLIS informujący kierowcę o "intruzach", znajdujących się w tzw. martwym polu lusterek zewnętrznych.
Gama silników powiększyła się o dwulitrowy benzynowy EcoBoost SCTi, wykorzystujący zalety bezpośredniego wtrysku paliwa, turbodoładowania i zmiennych czasów faz rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych. Efekt - 203 KM przy 6000 obr/min i 300 Nm dostępne między 1750-4500 obr/min. Nowy silnik jest o ponad 40 KM mocniejszy od wolnossącego 2,3-litrowego i tylko o niecałe 20 KM słabszy niż 2.5 Turbo, które były stosowane dotychczas. Jeszcze w tym roku pojawi się EcoBoost SCTi o pojemności 1,6 l.
FORD S-MAX 2.0 ECOBOOST SCTI
Ford S-MAX 2.0 ECOBOOST SCTI | |
---|---|
Konkurenci | Renault Espace |
Silnik | benzyn., R4, 2.0, turbo |
Moc/przy obrotach | 203 KM/6000 obr/min |
0-100 km/h | 8,5 s |
Prędkość maksymalna | 221 km/h |
Zużycie paliwa | 8,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 189 g/km |
Silnik | poj. 1999 cm3, 300 Nm w przedziale od 1750 do 4500 obr/min, skrzynia biegów 6A (dwusprzęgłowa), napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 7-miejscowy van, dł. x szer. x wys. 4772 x 1884 x 1660 mm, rozst. osi 2850 mm, masa własna 1601 kg, poj. bagażnika 285/2000 l. |
dane producenta |
W S-Maxie i Galaxy debiutuje też unowocześniony 2.0 TDCi, który w każdej z trzech (wcześniej w dwóch) odmianach - 115 KM, 140 KM i, tu nowość, 163 KM - spełnia normę emisji spalin Euro 5. Zwiększenie liczby dysz w elektromagnetycznych zaworach z 6 do 8, zmniejszenie ich średnicy oraz zwiększenie ciśnienia wtrysku z 1800 do 2000 barów, pozwoliło obniżyć emisję CO2 i zmniejszyć hałas silnika.
Nowością jest też skrzynia biegów Ford PowerShift z dwoma sprzęgłami. Standardowo w tę 6-stopniową przekładnię są wyposażane S-Max i Galaxy z 203-konnym silnikiem EcoBoost SCTi. Oprócz komfortu podróżowania w trybie automatycznym, daje ona kierowcy możliwość ręcznego, sekwencyjnego wyboru przełożeń za pomocą dźwigni zmiany trybów pracy, umieszczonej na tunelu środkowym. Drogi prowadzenia dźwigni są bardzo krótkie; redukcja biegu odbywa się przez przesunięcie dźwigni w przód, zmiana przełożenia na wyższe - w tył. Mikko Hirvonen, startujący Fordem Focusem WRC, w swoim aucie zmienia biegi według takiego samego schematu. Widać, że odmłodzony S-Max pod wieloma względami nabrał sportowego wigoru.
Tekst: Maciej Ziemek
Premium Galaxy
W droższych wersjach nadwozie Galaxy obfituje w chromowane dodatki podkreślające aspiracje vana do świata limuzyn. Chromowana listwa zdobi dolną linię bocznych szyb, chromowane wstawki są na klamkach i na listwach, a nawet we wlocie powietrza w dolnej części zderzaka.