Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Honda Civic 1,6 i-DTEC - niech żyje diesel!

Honda Civic ma nowego diesla. Jednostka 1,6 i-DTEC została ulepszona pod wieloma względami, a efekty zmian sprawdziliśmy podczas europejskiej prezentacji i jazd testowych na drogach Rzymu i okolic.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

Honda wprowadziła do swojej oferty silnik Diesla. Jest on montowany w nowej generacji modelu Civic. Ma 1,6 litra pojemności, z której wyciśnięto 120 koni mechanicznych mocy oraz 300 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Nazywa się i-DTEC. Coś wam to mówi?

Tak, ten silnik jest w Hondzie Civic od pięciu lat, bo debiutował w roku 2013, zastępując dużą jednostkę 2,2 i-DTEC. Został jednak teraz gruntownie zmodernizowany - głównie po to, żeby spalać mniej paliwa i spełniać nowe normy emisji spalin Euro 6d-TEMP, ale przy tym udało się go zmusić do nieco większej kultury pracy.

BP
Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

1,6 i-DTEC - zmiany na lepsze

Opracowany przez Hondę silnik 1,6 i-DTEC zbudowany jest z lekkiej aluminiowej głowicy, połączonej z aluminiowym, otwartym odlewem bloku silnika, co pozwoliło zminimalizować masę - o 47 kg w porównaniu do starej jednostki 2,2 i-DTEC.

W przekonstruowanym silniku 1,6 i-DTEC wprowadzono dodatkowe użebrowanie na powierzchniach zewnętrznych bloku silnika, co zwiększyło sztywność, a przez to doprowadziło do obniżenia poziomu hałasów i drgań wytwarzanych przez silnik.

W zmienionym silniku, z usprawnionym chłodzeniem bloku cylindrów, głowica wymaga mniejszej sztywności, dzięki czemu grubość aluminiowej konstrukcji i masa mogły zostać zmniejszone o 280 gramów, czyli o 2 proc. w porównaniu z silnikiem 1,6-litra i-DTEC poprzedniej generacji.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

W poprzednim modelu silnik 1.6 i-DTEC posiadał tłoki wykonane z aluminium, natomiast przekonstruowany silnik i-DTEC wyposażono w tłoki ze stali. Zastosowanie kutej stali zmniejsza straty chłodzenia i umożliwia szybsze oddawanie ciepła do bloku silnika. Zmiana ta pozwoliła odchudzić głowicę cylindrów poprzez zmniejszenie grubości ścianek.

Kolejne usprawnienie to dalsze zmniejszenie tarcia wewnętrznego w silniku, które już w 2013 roku zostało obniżone o 40 proc. w stosunku do jednostki 2,2 i-DTEC i było na poziomie osiąganym przez jednostki benzynowe.

Nowa jest też turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek kierownicy, minimalizująca efekt turbo dziury.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

Diesle w odwrocie, ale wciąż ważne

Jeśli w tym miejscu zastanawiacie się, po co Honda inwestuje w silniki Diesla, które są obecnie w odwrocie na rzecz napędów hybrydowych, odpowiedź jest w zasadzie prosta. Choć rzeczywiście coraz mniej osób wybiera silniki wysokoprężne, to według szacunków Hondy, w ciągu najbliższych kilku lat ich udział w rynku wciąż będzie znaczący. A co za tym idzie, inwestycja w rozwój technologii zwróci się z nawiązką.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

1,6 i-DTEC - moc, osiągi, spalanie

Moc generowana przez jednostkę 1.6 i-DTEC sięga 120 KM przy 4 000 obr./min, natomiast moment obrotowy wynosi maksymalnie aż 300 Nm, które są dostępne już od 2 000 obr./min. Te liczby zwiastują niezłą dynamikę, ale w efekcie nie ma tu mowy o ponadprzeciętnych osiagach.

Producent podaje, że na sprint do „setki” Civic diesel potrzebuje niespełna 10 sekund. W rzeczywistości miałem wrażenie, że robi to nawet nieco krócej, ale o wciskaniu w fotel nie ma mowy. Raczej o duży zapas momentu obrotowego, skutkujący liniowym przyspieszaniem i dużą elastycznością tego silnika.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

Nawet kiedy przypadkowo ruszyłem z „dwójki”, to zorientowałem się o tym dopiero kiedy chciałem wrzucić kolejny bieg i zamiast drugiego, musiałem szukać już trzeciego. Podobnie w czasie jazdy - nie jest konieczne częste sięganie do dźwigni zmiany biegów, bo Civic diesel ma spory zakres użytecznych obrotów.

Jak jest ze spalaniem? Producent obiecuje poprawę i podaje średnie zużycie paliwa na poziomie 3,5 l/100 km. Testowa jazda po ruchliwych lokalnych drogach w okolicach Rzymu zaowocowała średnim wynikiem mieszczącym się między 3,6 a 4,4 l/100 km, przy dość spokojnej jeździe. Próba wykorzystania dynamiki, jaką daje silnik, oznaczała wzrost spalania do okolic nieco ponad 5 l/100 km, co nadal można uznać za dobry wynik.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

Zawieszenie i prowadzenie

Nowa generacja Hondy Civic ma nowe zawieszenie kół (z tyłu konstrukcja wielowahaczowa), niżej położony środek ciężkości i zwiększoną sztywność nadwozia, dzięki czemu jest zwinna i prowadzi się pewnie. Czy wsadzenie pod maskę diesla nie psuje efektu?

Dzięki temu, że silnik - jak na diesla - jest stosunkowo lekki, samochód nie ma tendencji do wyjeżdżania z zakrętów, typowej dla przednionapędowych aut z jednostkami wysokoprężnymi o dużej pojemności.

Czy nowy diesel nadąża za charakterem samochodu? Szczerze mówiąc tak, bo kiedy względy ekonomiczne odchodzą na drugi plan, z silnika można wycisnąć niezłą dynamikę. I w zasadzie tylko wtedy jednostka i-DTEC zdradza, że wciąż jest to diesel i nieco hałasuje.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek

Podsumowanie

Honda Civic z nowym silnikiem 1.6 i-DTEC uzupełnia ofertę, tworzoną dotychczas przez dwie turbodoładowane jednostki benzynowe 1.0 i 1.5. Diesel ma duży zapas mocy, zapewniając niezłą dynamikę i dużą elastyczność, przy zmniejszonym zapotrzebowaniu na paliwo.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Honda Civic 1.6 i-DTEC, fot. Michał Szymaczek
Dane producenta Honda Civic 1.6 i-DTEC
Cena b.d.
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika wysokoprężny, R4 turbo
Pojemność skokowa 1597 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
120 KM
4000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
2000/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekł. manualna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,8 s
Prędkość maksymalna 201 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 3,5 l/100 km
Emisja CO2 93 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4648 x 1799 x 1416 mm, rozstaw osi 2698 mm, masa własna 1314-1366 kg, pojemność bagażnika 519 l, pojemność zbiornika paliwa 46 l.

 

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 90 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij