Honda Civic Type R: najlepszy hot hatch? TEST

Nowa Honda Civic R nie jest jak jej poprzedniczka produkowana w Anglii, lecz w Japonii. Chociaż wygląda mniej bojowo, ma być jeszcze ostrzejsza w prowadzeniu. Wrażenia z jazdy.

Honda Civic Type R auto motor und sport
Honda Civic Type R
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 93 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zmiany w układzie kierowniczym, wydajniejsza turbosprężarka z lżejszym o 18 procent wirnikiem i o 13 procent mocniejszy strumień spalin to tylko niektóre techniczne zmiany wprowadzone w nowym Civiku Type R. Do tego dochodzą koła w rozmiarze mniejszym niż dotąd (19- w miejsce 20-calowych) i szersze opony – zamiast 245 mm mają teraz ekstremalne 265 mm. Chociaż pokrywę silnika wykonano z aluminium, a bagażnika z żywicy syntetycznej masa nowego modelu nie zmieniła się mocno i wynosi 1429 kg – według danych fabrycznych.

Honda Civic Type Rauto motor und sport
Honda Civic Type R

Szerokie opony sprawiają, że auto jest zauważalnie ostrzejsze podczas jazdy i na torze Estoril w Portugalii okazuje się co najmniej tak dynamiczne, jak poprzedni model – najmniejszy ruch kierownicy jest od razu przenoszony na koła powodując zmianę kierunku jazdy. Nawet na wyjściu z ciasnych zakrętów przednionapędowy Type R odznacza się znakomitą trakcją, jaką zapewniają mu opony Michelin Pilot Sport 4 S i mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego – i to przy 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego i mocy 329 KM (wzrost o 20 Nm i o 9 KM). Napęd na cztery koła? Byłby dla tego auta niepotrzebnym balastem.

Zawieszenie i hamulce

Znakiem szczególnym poprzedniego modelu, oprócz znakomitej skrzyni biegów, był też „ostry” pedał hamulca, który umożliwiał bardzo precyzyjne dozowanie siły hamowania. W nowym Type R pedał reaguje bardziej miękko, ale ma to swoją zaletę – system wspomagania hamulców przystępuje teraz do pracy nie przy 450, lecz przy 400 niutonometrach. Pamięć podpowiada, że sposób działania hamulca w poprzednim modelu dawał jednak większą frajdę podczas jazdy, nie zmienia to jednak faktu, że i teraz spisuje się bardzo dobrze. Z kolei pedał umieszczony na prawo od hamulca działa z takim samym efektem, jak poprzednio i od 3500 obr/min zapewnia doskonałe przyspieszenie. Dzięki modyfikacjom turbosprężarki Civic Type R jeszcze szybciej reaguje na nacisk pedału przyspieszenia, choć już poprzedni model robił to błyskawiczne. W zwykłym użytkowaniu na publicznych drogach silnik okazuje się żwawszy w dolnym zakresie obrotów, co jest zaletą w stosunku do poprzednika.

Honda Civic Type Rauto motor und sport
Honda Civic Type R

Zmiany w zawieszeniu spowodowały z kolei, że zniknęło znane z poprzednich modeli zjawisko podbijania kół tylnej osi, teraz nawet w szczególnie twardym zestrojeniu +R Honda zaczyna lekko podskakiwać tylko na wyjątkowo dużej tarce toru wyścigowego. Na zwykłych nierównych drogach adaptacyjne amortyzatory w trybie sportowym dają pasażerom odczuć niską jakość nawierzchni, w trybie komfortowym natomiast potrafią skutecznie uporać się z nierównościami.
Na uznanie w nowym Type R zasługuje fakt, że siedzi się w nim o 8 mm niżej niż w poprzednim i te 8 milimetrów robi naprawdę dużą różnicę. Jeszcze szybciej i precyzyjniej pracuje sześciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów, obsługiwana aluminiową dźwignią w nowym kształcie. I niską pozycję za kierownicą, i wzorową pracę przekładni łatwo zauważyć porównując je bezpośrednio ze starszym Civikiem Type R, który również udostępniono nam do jazd.

Honda Civic Type R - cena i wersje

Nowy model jest oferowany w dwóch wersjach, jako Type R i Type R Carbon. Ten pierwszy kosztuje 244 900 zł, drugi jest o 14 500 zł droższy i różni się od wersji bazowej tym, że tylny spojler wykonano w nim z włókna węglowego i że ma nakładki progowe oraz panel na konsoli środkowej zrobione również z tego materiału. Obydwie wersje wyposażono standardowo m.in. w kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu, system ostrzegania przed kolizją, utrzymywania auta na pasie ruchu i zapobiegający zjeżdżaniu z niego, tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola lusterek oraz system ostrzegający o zbliżającym się pojeździe podczas cofania. Są też cztery tryby jazdy (komfort, sport, +R i individual), a także system adaptacyjnych amortyzatorów z przodu i z tyłu.

Dane producenta Honda Civic TYPE R
Cena 244 900 zl
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
329 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
420 Nm
2600-4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,4 s
Prędkość maksymalna 275 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
186 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4594 x 1890 x 1401 mm, rozstaw osi 2734 mm, masa własna 1429 kg, pojemność bagażnika 410/1212 l, pojemność zbiornika paliwa 47 l.
Zobacz także:
REKLAMA