To nie pierwsze podejście Hondy do diesla w Civicu - w modelu poprzedniej generacji dostępny był chwalony na świecie 2.2 i-DTEC, ale cena (ponad 100 tys. zł), która wynikała m.in. z wyższej akcyzy, sprawiła, że szybko zniknął z oferty.
Teraz Japończycy proponują jednostkę o 600 cm3 mniejszą - o pojemności 1,6 litra, z 300-niutonometrowym momentem obrotowym. I wbrew opiniom ortodoksyjnych fanów Hondy, dla których jedynym słusznym wyborem są wysokoobrotowe "benzyny" z rodziny VTEC, diesel do Civica pasuje świetnie - zapewnia bardzo dobrą dynamikę, jest bardzo oszczędny (z systemem start/stop w mieście potrafi palić sporo poniżej 6 l/100 km) i jego dźwięk nie drażni pasażerów.
To ostatnie zawdzięcza systemowi aktywnego tłumienia hałasu. Jego zadaniem jest eliminacja dźwięków o niskiej częstotliwości docierających z układu napędowego. System wykorzystuje mikrofony, które przechwytują niepożądane hałasy i wysyła do wzmacniacza precyzyjnie dobrany sygnał dźwiękowy o odwrotnej fazie, który trafia do głośników, eliminując dźwięki przykre dla ucha.
Świetny wynik w kategorii zużycie paliwa to efekt m.in. nowych rozwiązań aerodynamicznych - Civic ma aktywną żaluzję regulującą dostęp powietrza do silnika, niewielkie plastikowe elementy (deflektory) na tylnych nadkolach i specjalną osłonę na całej długości podwozia, sterujące strumieniem powietrza przepływającego wokół auta. Osłona dodatkowo poprawia stabilność samochodu podczas jazdy z wyższymi prędkościami.
Dynamiczny i bardzo oszczędny silnik to coś, czego Civicowi brakowało, bo benzynowy 1.4 "nie jedzie", a 1.8 nie należy do najoszczędniejszych. Wersja z dieslem ma jednak sporą wadę - cenę. Za auto z silnikiem wysokoprężnym, bez klimatyzacji czy nawet radia, trzeba zapłacić co najmniej 82 000 zł.
Adam Majcherek
redaktor auto motor i sport
Naszym zdaniem
90 tys. zł można zapłacić za sensownie wyposażoną wersję auta klasy średniej. Jak na kompakt to za drogo.
DANE PRODUCENTA HONDA CIVIC SPORT 1.6 i-DTEC
DANE PRODUCENTA Honda Civic SPORT 1.6 i-DTEC | |
---|---|
Cena | 91 900 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1597 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM |
przy obrotach | 4000/min |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm |
przy obrotach | 2000/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 10,5 s |
Prędkość maksymalna | 207 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 3,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 98 g/km |
NADWOZIE | 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4300 x 1770 x 1470 mm, rozstaw osi 2595 mm, masa własna 1310 kg, dop. obciążenie 442 kg, poj. bagażnika 467/1368 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
amis