Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Honda Jazz Dynamic 1,5 i-VTEC - emocje w minivanie

Honda Jazz przeszła subtelny face lifting, którego owocem jest nie tylko nowy przód, ale przede wszystkim dodanie do oferty wersji Dynamic z mocnym silnikiem 1.5 i-VTEC i rasowym wyglądem. Sprawdziliśmy ten wariant podczas europejskich jazd testowych na drogach Rzymu i okolic.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

Mistrzyni przestronności

Honda Jazz trzeciej generacji kontynuuje to, co zaczęła „jedynka”. Ma mnóstwo przemyślanych rozwiązań, dzięki którym 4-metrowej długości samochód jest superpojemny. „Magiczne” siedzenia z tyłu pozwalają przewieźć zarówno wysokie przedmioty, doniczkowe kwiaty na przykład, jak i długie – dzięki możliwości złożenia na płasko oparcia przedniego prawego fotela.

Mimo swoich niewątpliwych zalet, samochód nie przebija się na naszym rynku w rankingach sprzedaży, czego główną przyczyną jest wysoka cena. To niestety się nie zmieni, natomiast Honda postanowiła nieco odświeżyć Jazza, nadając mu świeższego, bardziej dynamicznego i młodzieżowego wyglądu. Zmienił się pas przedni, upodabniający Jazza do innych modeli marki, oraz tylny zderzak.

BP
Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

Jazz Dynamic - prawie jak hot-hatch

Ale i to nie wszystko. Honda Jazz po face liftingu będzie teraz dostępna w wersji Dynamic, którą na pierwszy rzut oka rozpoznać można po kilku dodatkach, nadających minivanowi wyglądu… powiedzmy że hot-hatcha, choć to określenie nieco na wyrost.

Mowa tu o zaznaczonym czerwoną linią splitterze pod przednim zderzakiem, „lotce” nad tylną szybą, bocznych listwach progowych oraz efektownym dyfuzorze, również podkreślonym czerwoną linią.

Wewnątrz z kolei wersja Dynamic wyróżnia się skórzaną kierownicą i dźwignią zmiany biegów, przeszytymi czerwoną nicią.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

1,5 i-VTEC - wysokoobrotowa frajda

Na pakiecie stylistycznym na szczęście się nie kończy, bo pod maskę trafił tu, po raz pierwszy, mocny i żwawy, wolnossący silnik benzynowy 1.5 i-VTEC. Jednostka generuje moc 130 koni mechanicznych przy 6600 obr./min oraz 155 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego przy 4600 obr./min.

Jak na prawdziwego VTEC-a przystało, żywiołem tego silnika są wysokie obroty, a czerwone pole obrotomierza pojawia się dopiero gdzieś przy siedmiu tysiącach.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

Albo oszczędnie, albo dynamicznie

Jazzem 1.5 i-VTEC da się oczywiście jechać spokojnie, wykorzystując ułamek jego możliwości. Silnik odpłaci się za to niskim zużyciem paliwa i całkiem kulturalną pracą. Na plus zaliczyć można dobre wyciszenie kabiny, która – nota bene – wykończona jest raczej twardymi tworzywami.

Podczas jazd testowych zorganizowanych podczas europejskiej prezentacji modelu, na ruchliwych drogach wiodących przez Rzym, obwodnicę i boczne drogi lokalne, średnie spalanie wyniosło 5,4 l/100 km, przy czym w miejskich korkach było to - rzecz jasna - bliżej 7, a nawet 8 l/100 km.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

VTEC kicks in, yo!

Wspomniałem, że Jazzem można uprawiać spokojną turystykę, jednak tym, co VTEC lubi najbardziej, są obroty. Wysokie obroty. Wkręcony na poziom 4-5 tys. obr./min silnik budzi się do życia i daje zastrzyk adrenaliny. Owszem, nie na poziomie rasowych hot-hatchy, ale jak na minivana segmentu B jest naprawdę dobrze.

Producent podaje, że na sprint do „setki” Jazz Dynamic potrzebuje 8,7 sekundy, a to już coś, prawda? Trzymany na wysokich obrotach silnik może i hałasuje niezbyt wyrafinowanym brzmieniem, ale za to odwdzięcza się nieustanną gotowością do przypuszczenia ataku w każdej chwili, czekając tylko na sygnał.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

Wystarczy wdusić gaz, trzymać obroty aż do niemal 7000 obr./min, pozwalając japońskiej technologii działać. Pozwoli to sprawnie wyprzedzać, ale i poczuć sportowe emocje w – bądź co bądź – miejskim i rodzinnym samochodzie. Zabawę psuje jedynie oparte na belce tylne zawieszenie i zbyt czułe elektryczne wspomaganie kierownicy, które odbierają przyjemność na krętej drodze.

Sytuację ratuje krótko zestopniowana 6-biegowa skrzynia manualna, której poszczególne przełożenia wbijane są precyzyjnie, z niewielkim skokiem lewarka. Przyzwyczajenia wymaga przy tym charakterystyka napędu, bo na przykład jazda na szóstym biegu, z prędkością 100 km/h, oznacza 3000 obrotów na minutę. Z drugiej strony, na „dwójce” można pojechać do 90 km/h, a trzeci bieg odcina obroty dopiero w okolicach 120-130 km/h.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek

Podsumowanie

Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic to jeden z ostatnich przedstawicieli „starej, dobrej”, a przy tym nowoczesnej, motoryzacji. Mowa o wolnossącym, wysokoobrotowym silniku, który świetnie broni się w świecie opanowanym przez małe, turbodoładowane jednostki, czy napędy hybrydowe.

Jest dobrą propozycja dla kierowców, którzy od samochodu oczekują nie tylko tego, żeby przemieszczać się z miejsca na miejsce, ale żeby mieć przy tym sporo frajdy. Jazz spełnia te wymagania.

Oprócz ponadprzeciętnych możliwości, związanych z przestronnym wnętrzem i mnóstwem praktycznych patentów, wersja Dynamic oferuje zaskakująco dobre osiągi, powściągając przy tym swój apetyt na paliwo. Tylko ta cena...

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC, fot. Michał Szymaczek
Dane producenta Honda Jazz DYNAMIC 1.5 i-VTEC
Cena 72 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
130 KM
6600/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
155 Nm
4600/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekł. manualna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,7 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 5,9 l/100 km
Emisja CO2 133 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3995 x 1694 x 1550 mm, rozstaw osi 2530 mm, masa własna 1104-1116 kg, pojemność bagażnika 354/897 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l.

 

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 67 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij