REKLAMA

Honda Jazz: Z bogatym wnętrzem - TEST

Honda Jazz zawsze była inna niż rywale, np. Clio czy Polo – większa, sprytniej zaprojektowana, na swój sposób oryginalna, ale droższa. I nic się w tych sprawach nie zmieniło. Najnowsze pokolenie znów ma napęd hybrydowy, pojawiła się też wersja stylizowana na crossovera.

honda jazz Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 93 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Jakby na świecie było mało wszelkich „crossów”! Naprawdę, czy w Departamencie Nazw i Miar Hondy, jeśli taki istnieje, nie wpadli na nic lepszego niż Crosstar? Z drugiej strony – nazwa powinna być „interkontynentalna”, łatwa do wymówienia w różnych językach i, bez tego ani rusz, zaczynać się lub kończyć na „cross”. Założenia spełnione, oto nowa Honda Jazz w nowej wersji Crosstar.

Honda Jazz - Liczba pomysłów na metr kwadratowy

Jedno spojrzenie na nowego Jazza wystarcza, żeby stwierdzić, że Japończycy konsekwentnie trzymają się pierwotnych założeń sztuki, którą opanowali po mistrzowsku – konstruowania samochodów małych, ale bardzo praktycznych. Dzięki temu, że Jazz ma daleko od siebie ustawione osie i krótkie zwisy karoserii najefektywniej, jak się da wykorzystuje długość swojego nadwozia. Są jeszcze patenty, których nie widać, a które uwalniają kolejne centymetry wolnej przestrzeni w kabinie. To np. zbiornik paliwa zamontowany nietypowo, pod przednimi siedzeniami w centralnej części podłogi. Efekt jest taki, że w nadwoziu o długości mniejszej niż w Nissanie Juke’u może rozsiąść się wygodnie czterech dorosłych pasażerów. Za plecami podróżnych zaaranżowano przestrzeń bagażową o dość przeciętnej pojemności 298 litrów, którą można powiększyć do 1199 l. Z tym że w większości aut po złożeniu kanapy powstają progi. Ale nie w Jazzie – tu podłoga jest niemal płaska, niewielki próg jest tylko w jednym miejscu, o dziwo nawet przy rozłożonych siedzeniach. Kolejna zaleta – krawędź bagażnika znajduje się nisko, więc ciężkie przedmioty do środka wkłada się bez trudu. A na ile wygodnie wsiada się za kierownicę i do tyłu auta? Równie bezproblemowo – drzwi otwierają się wręcz zapraszająco, prawie pod kątem prostym, a fotele i kanapa znajdują się na takiej wysokości, by człowiek o przeciętnym wzroście ani nie musiał się nadmiernie schylać, ani też wdrapywać do środka.

honda jazzFot. Jacek Hanusz
Materiały są niezłe, ergonomia świetna, system multimedialny i wyświetlacz przed oczami kierowcy czytelne, a kierownica oryginalna
honda jazzFot. Jacek Hanusz
honda jazzFot. Jacek Hanusz
W Hondzie Jazz obrotomierz jest zbędny, można za to śledzić „przepływ” energii; parasol systemów bezpieczeństwa to m.in. asystent pasa ruchu, który często koryguje tor jazdy

Liczba udogodnień w Hondzie Jazz jest wyjątkowo duża.
pod tym względem bliżej jej do vanów

Estetyczna kabina łączy nowoczesność (wyświetlacz w miejscu zegarów i centralny ekran dotykowy) z chwaloną przez nas klasyką, czyli najwygodniejszym rozwiązaniem do obsługi klimatyzacji (pokrętła). Jakość materiałów jest niezła, spasowanie elementów w kabinie świetne, na nierównej drodze nic się „nie odzywa”, ergonomia też na piątkę, tak jak łatwość obsługi. Brawa dla Hondy za wydzielenie osobnego przycisku „wstecz” przy centralnym ekranie dotykowym i za czytelne menu, co w wypadku marek japońskich nie zawsze jest regułą. Wyświetlacz przed oczami kierowcy pełni rolę prędkościomierza i komputera pokładowego i też nie wymaga oddzielnego kursu obsługi. A to nie koniec komplementów pod adresem wnętrza Jazza. Dzięki węższym niż dotąd słupkom A widoczność z wnętrza na boki jest znakomita, a kabina okazuje się lepiej doświetlona, co jeszcze bardziej wpływa na poczucie przestronności.
Nie wypada nam nie pochwalić jeszcze jednej rzeczy – przemyślanych schowków, zwłaszcza „piętrowego” przed pasażerem, dwóch uchwytów na butelki na dwóch końcach deski rozdzielczej oraz kieszeni na smartfon w oparciach przednich foteli. Wisienką na torcie są natomiast tylne siedziska zwane Magic Seats, które jednym ruchem można podnieść, by przewieźć jakiś wyższy przedmiot, np. doniczkę z rośliną.

REKLAMA

REKLAMA

honda jazzFot. Jacek Hanusz
Daleko rozstawione od siebie osie to jeden ze składników przepisu na przestronne wnętrze; czarny dach wymaga dopłaty 2000 zł

Honda Jazz - Hybryda inaczej

Mimo arcypraktycznego wnętrza i oszczędnego układu napędowego Jazz będzie egzotycznymi widokiem na ulicach. wszystkiemu winna wysoka cena

Nowy Jazz jest dostępny wyłącznie w jednej, hybrydowej wersji napędowej. Jej składniki to benzynowy, wolnossący silnik 1.5, jednostka elektryczna oraz prądnica, akumulatory litowo-jonowe o niewielkiej pojemności i przekładnia bezstopniowa. Clou programu w Hondzie stanowi fakt, że silnik benzynowy, przy niewielkim obciążeniu, częściej napędza prądnicę, która zamienia oktany w elektrony i energię elektryczną przesyła dalej do silnika elektrycznego, a ten napędza przednie koła. Niewielka pojemność akumulatorów oznacza, że Jazz jest w stanie przejechać „na prądzie” niewielkie odległości, ale właśnie to sprawia, że niskie zużycie paliwa łatwiej uzyskać w mieście niż poza nim. Przykłady: 4,5 l do 5 l/100 km podczas jazdy miejskiej, 4,2 do 5,6 l/100 km poza miastem, 8,3 l/100 km w czasie podróży autostradą. Jednym z efektów specjalnych, które wymagają przyzwyczajenia, jest to, że obroty silnika spalinowego nie zawsze są adekwatne do siły, z jaką kierowca naciska pedał gazu. Czasami bowiem jednostka benzynowa napędza generator prądu, a ten uzupełnia zapas elektronów w akumulatorach, by wystarczyło ich na później.
Możliwości wyboru trybów jazdy (oprócz Eco) Honda nie przewidziała, wszystko dzieje się automatycznie i bez udziału kierowcy, nie można np. wybrać trybu jazdy elektrycznej. Przesuwając dźwignię zmiany przełożeń na pozycję „B”, wybiera się wyższy stopień rekuperacji energii podczas toczenia się samochodu, ale nawet wtedy Jazz zwalnia dość ospale.

honda jazzFot. Jacek Hanusz
honda jazzFot. Jacek Hanusz
honda jazzFot. Jacek Hanusz
We wnętrzu na udogodnienia wykorzystano każdy centymetr powierzchni; podłoga w bagażniku po złożeniu kanapy jest niemal płaska; portów USB w kabinie nie brakuje, dwa są także z tyłu
honda jazzFot. Jacek Hanusz
„Magiczne” siedzenia jednym ruchem można złożyć do góry

REKLAMA

honda jazzFot. Jacek Hanusz
Wersję Crosstar wyróżniają m.in.czarne osłony na nadkolach, wyższy o 1,6 cm prześwit (w sumie 15,2 cm) i lakier Surf Blue, w zwykłym Jazzie niedostępny

Honda Jazz - Dynamika typowo miejska, komfort wysoki

Hybrydowy zespół napędowy osiąga łączną moc 109 KM i całkiem dobry moment obrotowy o wartości 253 Nm. Daje się to odczuć głównie podczas ruszania, ponieważ auto startuje łagodnie i bez szarpnięć. Wszystko jest dobrze, póki kierowca nie zechce mocniej wciskać gazu. Do tego momentu przyspieszenie jest satysfakcjonujące, a dźwięk silnika benzynowego nie przenika do kabiny. Wystarczy jednak mocniej docisnąć stopę do pedału, by hałas stał się irytujący, a dynamika... wcale nie lepsza. Jazzem najprzyjemniej jeździ się więc łagodnie obchodząc się z gazem. Poza miastem każde wyprzedzanie oznacza efekt „wyjącego odkurzacza”, i to nawet pomimo symulowanych przez bezstopniową przekładnię zmian biegów. Układ kierowniczy pracuje lekko, Jazz szybko reaguje na ruchy kierownicą, ale stworzono go do jazdy łagodnej, a nie szczególnie dynamicznej. Nadwozie wychyla się w zakrętach wyraźnie, za to zawieszenie bardzo dba o to, by wszystkie koła zawsze trzymały się asfaltu. Nawet na poszarpanej drodze Jazz jedzie pewnie, nie podskakuje jak piłeczka, a resorowanie okazuje się komfortowe.
I tym sposobem dochodzimy do kwestii, której nie wypada dłużej pomijać. Jazz w wersji Crosstar ma bardzo bogate wyposażenie seryjne, w którego skład wchodzą klimatyzacja automatyczna, kamera cofania, system multimedialny z nawigacją, reflektory LED, adaptacyjny tempomat i podgrzewane siedzenia. Oznacza to jednak cenę 112 900 zł. Szkoda, że rozsądnie skonstruowany samochód musi być tak nierozsądnie drogi.

Dane producenta HONDA JAZZ CROSSTAR EXECUTIVE 1.5 I-MMD HYBRID
Cena 114 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benzynowy, R4 + elektryczny, AC
Moc maks. układu napędowego 109 KM (80 kW)
Maks. moment obr. układu 253 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
97 KM
5500-6400/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
131 Nm
4500-5000/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC z magnesami stałymi
Moc maksymalna 80 kW (109 KM)
Maks. moment obr. 253 Nm
Rodzaj akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 0,77 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, przekładnia bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 173 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 4,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 110 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4090 x 1725 x 1556 mm, rozstaw osi 2520 mm, masa własna 1255 kg, poj. bagażnika 298/1199 l, poj. zb. paliwa 40 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA