Honda e: Chcieć bardziej niż bardzo - TEST

Co z tego, że jest urocza, dobrze jeździ, ma całkiem praktyczne i z pomysłem zrobione wnętrze? No właśnie, niewiele. Hondę e, przynajmniej na naszym rynku, trzeba naprawdę chcieć bardziej niż bardzo, żeby pójść po nią do salonu.

Honda e Fot. Jacek Hanusz
Honda e

Przywykliśmy już do tego, że auta elektryczne kosztują więcej od spalinowych – szczególną różnicę widać właśnie w przypadku samochodów małych. Producenci tacy jak Honda doszli zatem do słusznego wniosku, że skoro już robią małe, drogie auto elektryczne, to przynajmniej ma ono nie być nudne.

Honda eFot. Jacek Hanusz
Honda e

Honda e - Niczym w kinie 

Honda e z pewnością nudna nie jest. Pewnie czytaliście już o jej ogromnym wyświetlaczu składającym się w centralnej części z dwóch ekranów, na którym można wyświetlić animację akwarium z pływającymi w nim rybami (ciekawostka – ryby przepływają między ekranami). Wiecie też zapewne, że nie uświadczycie w niej klasycznych lusterek, tylko kamery wyświetlające obraz na, cóż za zaskoczenie, kolejnych dwóch monitorach. Dotarliście też z pewnością do informacji, że w czasie ładowania samochodu możecie podpiąć do niego swoją konsolę do gry przez wejście HDMI i pograć w gry, nawet online, jeśli w aucie jest aktywny internet. Wszystko to jest w świecie samochodów niespotykane, ale trudno namówić kogoś, do zakupu auta stosując argument pt. „będzie mógł pan popatrzeć na pływające ryby na ekranie w trakcie rozwalania zombiaków”.

Honda eFot. Jacek Hanusz
Honda e

Honda e - Sroga zima

Rozważając Hondę e musicie wiedzieć o kilku istotnych faktach związanych z jej konstrukcją. Akumulatory, które ma pod podłogą są stosunkowo niewielkie, gromadzą 35,5 kWh energii, co oznacza, że zasięg, wg producenta, wynosi nieco ponad 200 km. No właśnie, wg producenta, bo wg nas, cudem będzie osiągnięcie 150 km, przynajmniej przy niższej temperaturze.

REKLAMA

Kolejna rzecz – kabina. Jest zadziwiająco przestronna, ale pomieści czterech pasażerów – bagażnik ma z kolei niezbyt oszałamiającą pojemność 171 l. Kiedy trzymamy w nim przewody do ładowania (a my trzymaliśmy), to problemy z pakowaniem zaczynają się już przy trzeciej reklamówce z Lidla.
Niewielkie akumulatory to z jednej strony wada (krótszy zasięg), ale i zaleta (krótsze ładowanie). Co ciekawe, w przeciwieństwie do niektórych rywali (Mazda MX-30, to do ciebie), „baterie” Hondy można ładować przy pomocy szybkich, 100-kilowatowych ładowarek. To oznacza, przy takiej ładowarce spędzicie pół godziny, a poziom „soku” w akumulatorach wzrośnie z 10 do 80%.

Honda eFot. Jacek Hanusz
Honda e

Niewielkie rozmiary nadwozia, to ogromny atut Hondy e, która w mieście czuje się jak, hmm, ryba w wodzie. Dodajcie do tego tylny napęd (zwrotność) i elektryczny napęd (dynamika) i oto dostajecie samochód, do którego za każdym razem wsiadacie z uśmiechem. Szczególnie, że Honda „wyczuwa”, kiedy jesteście obok i zapraszająca wysuwa swoje klamki, a potem, gdy już zamkniecie drzwi, od razu jest gotowa do jazdy, nie trzeba szukać żadnego przycisku startera. Napęd jest cichy nawet jak na „elektryka”, fotel nie tylko estetyczny, ale i wygodny, dwuramienna kierownica jest jedną z ładniejszych, jakie ostatnio widzieliśmy, nawet kamery boczne nie są tak irytujące jak w większych autach (a przynajmniej nie w czasie jazdy do przodu). Wyjeżdżając Hondą na ulice można się poczuć jak w grze, a każdy cel to tylko kolejny etap – po drodze zaś omijacie pułapki i przeciwników. To się chyba nie może znudzić.

Honda eFot. Jacek Hanusz
Honda e

Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że Honda e będzie na naszych ulicach egzotykiem większym od niektórych modeli Ferrari – kto wyda bowiem 168 200 zł za samochód, który może pełnić rolę drugiego albo trzeciego w rodzinie?

Dane producenta HONDA e
Cena 168 200 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna
przy obrotach
113 kW (154 KM)
b.d.
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
315 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 35,5 kWh
Rodzaj napędu na tylne koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 145 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Zużycie energii elektr. (WLTP) 17,2-17,8 kWh/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3895 x 1750 x 1512 mm, rozstaw osi 2530 mm, masa własna 1542 kg, pojemność bagażnika 171 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA