REKLAMA

Honda e - Ten pierwszy raz | TEST

Z zewnątrz jakby retro, w środku nowoczesny, a jeździ jak małe GTI – Honda e pierwszy elektryczny model japońskiej marki ma wszystko, co trzeba, żeby się spodobać.

Honda e wyglądem nawiązuje do samochodów sprzed lat, ale w środku wszystko w niej jest high tech. To pierwszy model japońskiej marki skonstruowany na nowej płycie podłogowej przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych.

Honda e - właściwa koncepcja

Miejskie auto ma długość 3,90 m, w jego podłodze, między osiami, umieszczono akumulatory mogące zgromadzić 35,5 kWh energii. Prądem stałym z ładowarki o mocy do 100 kW da się je w ciągu pół godziny naładować do pojemności 80%; z pełną „baterią” Honda e przejeżdża 210 km (wg WLTP). Wydaje się, że to niewiele, ale na co dzień w mieście wystarcza.
Elektryczny silnik o mocy 113 kW umieszczono z tyłu, a jego moment obrotowy o wartości 315 Nm jest przenoszony na tylne koła. Honda twierdzi, że auto przyspiesza do setki w czasie 8,3 s, co wydaje nam się całkiem prawdopodobne. W praktyce jest też nadzwyczaj zwrotne – średnica zawracania wynosi 9,2 m. Ponieważ punkt ciężkości znajduje się w Hondzie e tak nisko, jak w sportowej NSX i jest rozłożony równo między osie, jazda tym autkiem sprawia sporo radości także na pozamiejskich drogach.
W zakrętach japoński maluch śmiga bez jakichkolwiek przechyłów nadwozia, jego układ kierowniczy jest precyzyjny, a siła wspomagania zależy od prędkości jazdy. Zawieszenie zadziwia komfortem pracy, na swoich 17-calowych obręczach kół Honda e bardzo sprawnie pokonuje nawet większe nierówności drogi.

Pół godziny wystarcza, żeby naładować akumulatory do 80% pojemności

Nowocześnie – panel trzech ekranów we wnętrzu, gniazdo ładowania na masce, reflektory LED

REKLAMA

REKLAMA

Honda e - Mów do mnie 

W starannie wykonanym wnętrzu dekoracyjny panel z prawdziwego drewna tworzy interesujący kontrast z ekranami (są aż trzy) umieszczonymi we wspólnej obudowie. Już nie tak bogato jest z tyłu – niezbyt wiele tam miejsca, a bagażnik ma pojemność tylko 171 litrów. Honda e to pierwszy model marki, w którym multimedia można obsługiwać głosem. System działa w oparciu o internet i „rozumie” nie tylko standardowe komendy, lecz także te formułowane swobodnym językiem. W Hondzie e można korzystać z interfejsów Android Auto i Apple CarPlay, a na postoju poprzez łącze HDMI podłączyć do multimediów konsolę do gry. Brzmi być może skomplikowanie, ale działa prosto i intuicyjnie. Intuicyjnie korzysta się też z ekranów w miejscu lusterek zewnętrznych – to m.in. dlatego, że zwrócono je ku kierowcy, są więc jak tradycyjne lusterka.
Honda e jest taka, jakie powinno być miejskie auto – zwinna, szybka, nowoczesna, z akumulatorami, które można szybko naładować.

Zwrotna w mieście, zwinna poza miastem – Honda e ma zasięg 210 km i daje dużo frajdy z jazdy

Dane producenta HONDA e
Cena cena jeszcze nieznana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna
przy obrotach
113 kW (154 KM)
b.d.
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
315 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 35,5 kWh
Rodzaj napędu na tylne koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 145 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Zużycie energii elektr. (NEDC) ok. 16,9 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3895 x 1750 x 1512 mm, rozstaw osi 2530 mm, masa własna 1542 kg, pojemność bagażnika 171 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

 Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA