[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.6

Honker Max – polska terenówka dostała nowe życie

Na rynku cywilnym coraz trudniej zakupić samochód terenowy. Rasowe terenówki koncerny zamieniają na mniej mobilne w terenie SUV- y. A to powoduje, że samochody terenowe zaczynają być dobrem limitowanym. Barierą są wysokie koszty zakupu oraz eksploatacji. Tańszą alternatywą okazują się pick-upy.

Na cywilny rynek praktycznie nie trafiają zaawansowane technicznie samochody terenowe specyfikowane do użytkowania w jednostkach wojskowych. Jedyną możliwością jest zakup często bardzo zużytego samochodu terenowego od Agencji Mienia Wojskowego.

Być może taką wojskową terenówką dostępną dla cywili będzie Honker wskrzeszony przez starachowicką firmę Autobox Innovations która postanowiła wskrzesić Honkera do poziomu ukompletowania Honker Max. Dokonuje tego przy udziale firmy Tezana, która dostarcza zespoły napędowe Iveco FTP oraz firmy Achleitner odpowiedzialnej za podwozie.
Prezentacja odbyła się w czerwcu na poligonie WITPIS w Sulejówku.

Honker Max z zewnątrz wygląda nowocześnie za sprawą świateł do jazdy dziennej. I jak na prawdziwą terenówkę przystało posiada górny chwyt powietrza (Snorkel).

Zasiadam za kierownicą Honkera; tu już jest bardziej topornie niż w terenowych samochodach cywilnych. Dla przykładu ograniczona jest możliwość regulacji fotela tak jak w samochodach typowo rajdowych. Dobrze leżąca w rękach kierownica, proste analogowe zegary i czytelny komputer pokładowy są w standardzie.

Zapinam pasy, przekręcam kluczyk i ruszamy. Samochód ma przed sobą do pokonania terenowy tor testowy; na początek sprawdzamy wykrzyżowanie osi. Honker Max pokonuje przeszkodę bezproblemowo; nadwozie przechyla się nieznacznie.

Kolejną próbą jest wjazd po schodach na przeszkodę. Daje ona możliwość sprawdzenia czy Honker Max ma właściwe kąty podwozia charakteryzujące właściwości terenowe auta. Honker ma kąt natarcia równy 33°, kąt rampowy wynoszący 16° oraz kąt zejścia równy 45°. Samochód łatwo poradził sobie z ta przeszkodą.

Dalszym etapem są testy w terenie. Do dyspozycji jest tor czołgowy i ten dla samochodów do którego prowadzi bardzo wyboista droga z kostki z dużymi ubytkami w nawierzchni. Samochód wychyla się to w lewo to w prawo; prędkość jazdy to około 40 km/h, później już tylko piasek i podjazdy to w górę to w dół które samochód pokonuje z taką lekkością, że nie zdążyłem jeszcze załączyć blokad mechanizmów różnicowych i przełożenia terenowego.

Honker Max posiada 6 – biegową skrzynię a nie jak poprzednik 5-biegową oraz skrzynię rozdzielczą z reduktorem z dwoma przełożeniami: szosowym 1:1 oraz terenowym 1:2,48. Sterowanie reduktorem odbywa się za pomocą dźwigni, skrzynia rozdzielcza w sposób stały przekazuje napęd w trybie 4X4 z podziałem momentu napędowego w stosunku 50: 50%. Poza tym układ napędowy zaopatrzono w trzy blokady mechanizmów różnicowych – międzyosiowego oraz osi przedniej i tylnej. Blokady załącza się przyciskami; aby zadziałały musi nastąpić uślizg kół. Powyżej prędkości 45 km/godz. te blokady samoczynnie się rozłączają.

Na koniec testu Honker Max zostaje podany próbie brodzenia. Samochód może brodzić na głębokość nie mniejszą niż 600 mm. Kabina jest szczelna, do wnętrza auta nie przedostaje się woda.


Honker Max zaskakuje bezpośrednim układem kierowniczym oraz promieniem skrętu.
Różni się mocno od obecnych na cywilnym rynku samochodów terenowych. Nie posiada ekranów LCD, żyroskopów, kompasów czy nawigacji. Brakuje też elektrycznie sterowanych szyb czy lusterek oraz podgrzewanych foteli.

Za to Honker Max może przewieźć aż 9 osób, a dmc technicznie może wynosić aż 4500 kg. Natomiast przepisy zawarte w Prawie o Ruchu Drogowym dopuszczają tylko dmc równe 3500 kg. Niestety przepisy administracyjne nie idą za rozwojem techniki. Do opcjonalnego wyposażenia samochodu należą klimatyzacja kabiny, bagażnik dachowy, wyciągarka linowa i elektryczna grzałka w układzie do tego dochodzi wiele możliwości unifikacji w tym także wersje z opancerzeniem.

Zobacz także: tak wygląda Skoda Octavia nowej generacji, to będzie hit!

REKLAMA

REKLAMA

Dane producenta Honker Max
Cena Około 240 tys. zł 
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika R 4 IVECO typ F1 C
Pojemność skokowa  2,998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
146-170 KM
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
350-430 Nm
Rodzaj napędu 4x4; 6-bieg. przekł. mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h b.d
Prędkość maksymalna b.d
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie b.d
Emisja CO2 spełnia normę Euro 3 
NADWOZIE
3-drzwiowy, 9-miejscowy terenowy, długość x szerokość x wysokość 4861 x 2048 x 2552 z opcjonalnym bagażnikiem mm, DMC 3500 kg administracyjne i 4500 kg techniczne 

 

Komentarze

 (16)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij