REKLAMA

Hyundai Elantra, Skoda Octavia – sprzęt AGD

Najnowszy model Hyundaia - Elantra - już samą stylizacją nadwozia pokazuje, że ma spore rynkowe ambicje. Życie kompaktowego sedana nie jest jednak usłane różami i na dzień dobry Elantra trafia na najtrudniejszego przeciwnika z możliwych - Skodę Octavię.

Hyundai, Elantra, Skoda, Octavia
Obydwa auta mają jedną cechę wspólną – pozwalają sprawnie się przemieszczać, ale nawet nie próbują dostarczyć jakiejkolwiek frajdy z jazdy
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 72 400 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

 

Oto samochodowe odpowiedniki odkurzaczy, pralek, czajników i tosterów. Cztery koła, silnik, dwie pary drzwi, kierownica, kabina, bagażnik i brak jakiegokolwiek ładunku emocjonalnego. Korzysta się z nich na zasadzie wziąć-włączyć- użyć-odstawić-zapomnieć. Emocji jest tu tyle, co podczas odkurzania, liczą się wydajność, łatwość obsługi, przydatność i funkcjonalność.

Elantra to kolejny model Hyundaia wycelowany w rynek samochodowych odkurzaczy klasy kompakt, wersje z dużym bagażnikiem. W tej klasie króluje Skoda Octavia - czyli kawał czterokołowego odkurzacza za sensowne pieniądze - i jeszcze nie znalazło się urządzenie o lepszych niż ona parametrach. Hyundai najwyraźniej lubi trudne wyzwania.

Na razie, jedynym silnikiem w ofercie Elantry jest benzynowa jednostka 1.6 MPI. W wersji podstawowej (Classic Plus) sedan Hyundaia kosztuje prawie o trzy tysiące złotych mniej niż Octavia 1.4 TSI (wersja Classic); a do tego - z sześcioma poduszkami powietrznymi, systemem ESP, klimatyzacją manualną oraz radioodtwarzaczem CD/MP3 - bije Skodę wyposażeniem standardowym, a na deser dorzuca pięcioletnią gwarancję. 4,5-metrowe nadwozie Elantry ma bardzo duży rozstaw osi (aż o 12 cm dłuższy niż u Octavii), nowocześnie stylizowane nadwozie, nieźle zaprojektowaną i dobrze wykonaną kabinę, chociaż materiały nie sprawiają tak dobrego wrażenia jak te w kabinie Skody. Efekty bardzo dużego rozstawu osi widać gołym okiem już po otwarciu tylnych drzwi - miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu Hyundai oferuje więcej niż Skoda. Natomiast pod względem przestrzeni bagażowej 485-litrowy bagażnik Elantry okazuje się aż o 100 litrów mniejszy niż bagażnik Octavii.

Mocno opatrzona Skoda wciąż oferuje jednak niemało. Świetnie zaprojektowana, klasyczna, ale i odporna na upływ czasu kabina, tradycyjny układ przełączników, bardzo dobre fotele oraz znakomity dostęp do wnętrza to wielkie zalety Octavii; sprawiają one, że przynajmniej chwilami można poczuć się jak w większym aucie. Na dodatek, wielka pokrywa bagażnika zapewnia równie dobry dostęp do całej przestrzeni bagażowej. Z punktu widzenia zalet praktycznych Skoda ustępuje Hyundaiowi tylko pod względem ilości miejsca z tyłu.

Testowane auta prezentują różne koncepcje czterech cylindrów. Do skrzyni biegów Hyundaia przyczepiono wolnossącą jednostkę 1.6, wyposażoną w układ zmiennych faz rozrządu oraz rozwijającą moc 132 KM i maksymalny moment obrotowy 158 Nm (swoją drogą to całkiem blisko standardów BMW, czyli 100 Nm z litra pojemności skokowej dla wolnossącego silnika benzynowego). Jednostka Hyundaia pracuje łagodnie, dobrze reaguje na gaz i bardzo liniowo rozwija moc; jej konstrukcja to jednak coraz bardziej pieśń przeszłości.

Z kolei silnik 1.4 TSI Octavii ogłasza manifest nowoczesności i downsizingu. Zmniejszona pojemność plus turbosprężarka mają obniżyć zużycie paliwa i jednocześnie utrzymać osiągi na dobrym poziomie. Silnik Skody rozwija moc 122 KM oraz - to najbardziej istotne - moment obrotowy aż 200 Nm w przedziale od 1500 obr/min do 4000 obr/min.


Rzecz o czterech oraz o pięciu drzwiach
Jeśli jest coś takiego jak "pięciodrzwiowy sedan", to jest nim Skoda Octavia. W wydaniu Skody nadwozie typu liftback okazuje się wyjątkowo praktyczne - Octavia przodem zerka na kompaktowe hatchbacki, ale jednocześnie tył ma zaparkowany wśród sedanów; w rezultacie rywalizuje z jednymi i drugimi. Z kolei Elantra to typowy sedan, chociaż w nowoczesnym wydaniu - z kabiną nadmuchaną tak, że sylwetka auta ma w sobie coś z nadwozia jednobryłowego.

REKLAMA

REKLAMA

Pod względem przyspieszenia do setki, obydwa auta różnią się tylko drobiazgami. O dwa grosze szybsza jest Octavia, natomiast przy wyższych prędkościach nos do przodu wysuwa Elantra (daje o sobie znać wyższa moc silnika). Jednak w ważniejszych z punktu widzenia codziennej jazdy kategoriach, czyli pod względem elastyczności oraz zużycia paliwa, górą jest Skoda. Za sprawą bardzo wysokiego momentu obrotowego, silnik 1.4 TSI - pomimo nieco spóźnionych reakcji na gaz - już od najniższych obrotów wykazuje się pierwszorzędną dynamiką, natomiast średnie testowe spalanie okazało się o 0,5 l/100 km niższe niż w wypadku Elantry.

Nieco dziwi, że Elantra ma prostszy układ zawieszenia niż hatchback i30 (z tyłu jest belka skrętna zamiast układu wielowahaczowego), co odbija się na właściwościach jezdnych oraz poziomie komfortu, zwłaszcza na nawierzchniach kiepskiej jakości. Na drodze obydwa testowane auta mają jedną cechę wspólną - nawet nie próbują dostarczyć jakiejkolwiek frajdy z jazdy. Hyundai jest przyczepny, stabilny i posłuszny - i dla auta tej klasy są to oczywiście ważniejsze cechy niż emocje - ale nic ponad to. Typowo dla większości aut przednionapędowych, w zakrętach Elantra opiera się głównie na zewnętrznej przedniej oponie, chociaż dość długo udaje jej się maskować silną podsterowność. Komfort resorowania okazuje się porządny, niestety Elantra "popisuje się" głośną pracą układu zawieszenia - szmery dochodzące od nadkoli słychać na każdym kroku. Skoda sprawia wrażenie samochodu bardziej nowoczesnego, z lepszym komfortem resorowania i zachowaniem bardziej typowym dla większych modeli. Octavia jest idealnie stabilna i odporna na zmiany obciążenia kół, zawieszenie zapewnia świetną przyczepność i tylko podczas szybkich zmian kierunku jazdy (np. pokonywania ciasnych zakrętów) można odczuć, jak długi przedni zwis nadwozia utrudnia Skodzie złożenie się w skręt. Octavia ma też lepiej wyważony układ kierowniczy, dający wyraźniejsze wyczucie tego, co w danym momencie dzieje się z przednimi kołami. Pomimo siedmiu lat na rynku, na drodze Skoda wciąż okazuje się bardzo konkurencyjna.

Octavia to trudny przeciwnik - niby już nienowy, niby niepozorny, niby do bólu zwyczajny, ale w każdej dziedzinie punktujący wysoko. Z kolei Elantra pokazuje dlaczego wszyscy obawiają się potęgi koncernu Hyundaia. Atrakcyjnie stylizowany i wypełniony praktyczną treścią samochód, na dodatek wyraźnie tańszy niż Skoda, ma w dłoni bardzo mocne argumenty. Być może Elantra nie zawojuje świata kompaktowych sedanów, ale na pewno jest to model, z którym trzeba będzie się liczyć - kolejny taki w wydaniu Hyundaia. Na razie jednak, więcej cech dobrego sprzętu AGD w samochodzie oferuje Skoda, a to w tej klasie oznacza testowe zwycięstwo.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 12/2011

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Octavia 1.4 TSI Elegance Elantra 1.6 Style
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.4 turbobenzynowy, R4, 1.6
Moc kW (KM)122 KM132 KM
Przy obrotach (/min)50006300
Poj. skokowa cm313901591
Maksymalny moment obrotowy (Nm)200158
Przy obrotach (/min)1500-40004850
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4569/1769/14624530/1775/1445
Rozstaw osi (mm)25782700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,9/10,910,6/10,6
Poj. zbiornika paliwa (l)5550
Masa własna (kg)13101307
Dopuszczalne obciążenie (kg)675463
Poj. bagażnika (l)585/1455485
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1420/14151420/1393
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1030/9551017/943
CO2 (limit) g/km148148
OsiągiOctavia 1.4 TSI EleganceElantra 1.6 Style
0-30 km/h (s)1,81,8
0-50 km/h (s)3,33,4
0-80 km/h (s)6,46,7
0-100 km/h (s)9,69,8
0-120 km/h (s)13,413,5
0-130 km/h (s)16,216,1
0-160 km/h (s)26,926,7
Prędkość maksymalna (km/h)203200
Elastyczność Octavia 1.4 TSI EleganceElantra 1.6 Style
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,0/10,39,1/12,2
Elastyczność Octavia 1.4 TSI EleganceElantra 1.6 Style
80-120 km/h na VI biegu8,6/11,69,3/12,8
80-120 km.h na V/VI biegu15,116,2
Zużycie paliwaOctavia 1.4 TSI EleganceElantra 1.6 Style
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km8,58,5
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,05,2
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6,36,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,96,3
Maksymalne (l/100 km)11,311,5
średnie podczas testu (l/100 km)8,18,6
zasięg (km)670581
Droga hamowania (m)Octavia 1.4 TSI EleganceElantra 1.6 Style
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39,239,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,439,8
Ceny i wyposażenieOctavia 1.4 TSI EleganceElantra 1.6 Style
Cena wersji porównywalnych (zł)78 500 zł72 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłubrakbrak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznataktak
Nawigacja GPS2100 złbrak
Reflektory ksenonowe3300 złbrak
Lakier metalizowany1950 zł1700 zł
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Obręcze kół z lekkich stopów tak 16"tak 16"
Tempomattaktak
Czujnik parkowaniataktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Octavia 1.4 TSI Elegance 386 Podstarzała Octavia to wciąż zwycięska kombinacja cech. Praktyczna do granic możliwości, wygodna, o dobrych właściwościach jezdnych; w wersji 1.4 TSI z dynamicznym i oszczędnym silnikiem. Istotnych słabych stron brak.
Elantra 1.6 Style 363 Bardzo dobrze zaprojektowany, dopracowany, niezły. Na dodatek Elantra jest lepszą niż Skoda Octavia ofertą rynkową – jest wyraźnie tańsza, do tego znacznie lepiej wyposażona i oferuje pięcioletnią gwarancję.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA