[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Hyundai Elantra - luksus z dolnej półki

Nie ma co ukrywać, Hyundai Elantra od zawsze był tanim samochodem. Miał jednak w tej cenie oferować więcej przestrzeni niż konkurencja. I założenie to spełnia w wersji podstawowej za 68 tys. zł. Problem pojawia się, kiedy na redakcyjnym parkingu pojawia się odmiana z silnikiem Diesla, dwusprzęgłową przekładnią i ceną na metce... 116,9 tys. złotych!

Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Elantra nigdy nie była samochodem spektakularnie popularnym, dlatego też niewielu wie, że obecna odmiana auta to już jego szósta generacja - pierwszy tani sedan z Korei pojawił się w 1990 roku. Najnowsza Elentra jest oczywiście większa, lżejsza, lepiej, wyposażona i pełna innych spektakularnych zalet, które z pewnością znajdziecie w prospekcie i cenniku. Natomiast testowany egzemplarz miał jedną poważną nowość, której z pewnością warto poświęcić chwilę - to oszczędny silnik Diesla 1.6 o mocy 136 KM, który połączono z 7-biegową przekładnią dwusprzęglową. Ale o działaniu tego duetu, kilka akapitów niżej.

Wentylowane fotele, systemy bezpieczeństwa i dotykowy ekran - pełen luksus

Podczas pierwszego kontaktu z Elantrą trzeba przyznać, że najzwyczajniej model ten "wyładniał". Samochód prezentuje się dynamicznie i nowocześnie, z przodu dominuje charakterystyczna dla marki potężna osłona chłodnicy oraz agresywnie narysowany kształt zderzaka, a z tyłu w oczy rzucają się długie klosze lamp wypełnione (tak jak i przednie) diodami LED. Wystarczy chwila we wnętrzu samochodu aby zauważyć rażący w oczy kontrast - znajdujemy wyposażenie jak z auta klasy premium, dość dobrze spasowane elementy wnętrza, ale już same materiały wykończeniowe to najniższa półka, plastiki w większości są twarde i nieprzyjemne w dotyku.

Ale nie ma co się dziwić, Elantra to tani samochód, który pomieścić ma całą rodzinę i jej bagaże. I to jest tutaj na pierwszym miejscu. Bagażnik rzeczywiście jest potężny (ma 458 litrów), a na tylnej kanapie wygodnie będzie dwójce wysokich osób lub trójce dzieciaków - miejsca na nogi jest aż nadto. Jeżeli tego właśnie potrzebujesz, ale nie chcesz rezygnować z najnowszych rozwiązań technicznych i bogatego wyposażenia, specjalnie dla Ciebie jest wersja o nazwie "premium". Kosztuje worek pieniędzy bo aż 108 900 zł! Ale w standardzie mamy tutaj bardzo wiele dobrego.
Wnętrze wygląda ciekawie, poskładano je starannie, ale niestety użyto do tego kiepskiej jakości materiały System multimedialny działa szybko, a ekran dotykowy reaguje na każde muśnięcie palca
Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT

To przede wszystkim oszczędny silnik Diesla 1.6 o mocy 136 KM. Legitymuje się on momentem obrotowym o wielkości 300 Nm, który dostępny jest w zakresie obrotów 1750-2500/min. Nie jest to wynik rewelacyjny, ale dzięki inteligentnej przekładni biegów 7DCT silnik pracuje zazwyczaj w optymalnych prędkościach obrotowych, po to aby kierowca zawsze miał pod nogą dostępną moc. A jeżeli wciśniemy gaz mocniej, skrzynia w mgnieniu oka zredukuje bieg i bez zbędnych szarpnięć przekaże moc na przednie koła. Działa ona bardzo szybko i płynnie, trudno mieć do niej jakieś poważne zastrzeżenia. Nie odstaje od konkurencyjnych rozwiązań.

Co ciekawe, na pokładzie znajdziemy wiele elementów wyposażenia zazwyczaj nie dostępnych w samochodach tej klasy. Są tutaj fotele obszyte skórą, wyposażone w podgrzewanie i wentylację (!), nowoczesny system multimedialny z dużym ekranem dotykowym (interfejs nawiązuje do tego z większego modelu Tucson), komplet systemów bezpieczeństwa (w tym m.in. asystent pasa ruchu, system monitorowania martwego pola, system informowania o ruchu poprzecznym przydatny np. przy wyjeżdżaniu z parkingu), elektrycznie otwierana klapa bagażnika oraz przycisk umożliwiający zmianę trybu jazdy - zmienia on ustawienia skrzyni biegów oraz silnika.

My wybieramy zdecydowanie tryb "eco", który nie tyle oszczędza paliwo, co zwyczajnie pozwala na spokojną i płynna jazdę - może jedynie podczas wyprzedzania daje o sobie znać stłumiony potencjał silnika, ale w mieście i przy spokojniej jeździe w trasie jest bardzo przyzwoicie. Sam samochód nie zachęca do szybkiej jazdy. Zawieszanie dobrze wybiera nierówności, ale już średnio spisuje się podczas pokonywania szybkiej sekwencji zakrętów. Tak samo układ kierowniczy - mocne wspomaganie bardzo przydaje się w mieście, ale podczas skręcania kierowca otrzymają zbyt mało informacji zwrotnych o tym co dzieje się w przednimi kołami.

Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT Hyundai Elantra 1.6 CRDi DCT
TO POLUBISZ  TEGO NIE
SKRZYNIA BIEGÓW
Działa płynnie i szybko, dobrze dobiera przełożenia i ochoczo reaguje na kickdown
CENY
Za bogate wyposażenia trzeba zapłacić słono - 117 tys. zł wystarczy na zakup dobrze wyposażonego modelu i40

Zużycie paliwa jest bardzo związane ze stylem jazdy kierowcy.  W mieście samochód zużywać może jedynie około 8 litrów oleju napędowego, ale może bez problemu także i 11. W trasie jest jednak odwrotnie. Bez problemu obniżymy zużycie nawet do mniej niż 5 litrów na 100 km, a nawet gdy będziemy chcieli pojechać nieco szybciej, trudno będzie średnie spalania wywindować powyżej 6 litrów/100 km.

Reasumując Hyundai Elantra w założeniu konkurować ma z innymi sedanami klasy kompaktowej jak np. ze Skodą Octavią, Fordem Focusem sedan czy Toyotą Corollą. Ale największą konkurencję dla tych modeli Hyundai Elantra będzie stanowił w wersji bazowej za 68 000 złotych - klient zapłaci niewiele, a otrzyma największą zaletę tego samochodu, czyli przestrzeń we wnętrzu. Natomiast testowaną wersję za 117 tys. zł (mimo, że pozytywnie zaskakuje w wielu momentach) można śmiało odpuścić i wybrać większe oraz znacznie wygodniejsze auto, jak np. Hyundai i40.

Dane producenta Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT
Cena 116 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1582 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
136 KM
4000/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
300 Nm
1750-2500 obr/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,1 l/100 km
Emisja CO2 109 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4570 x 1800 x 1450 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1345 kg., pojemność bagażnika 458 l.

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy Fundacji "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego, zarządcy Pałacu w Krzyżowej

REKLAMA

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij