Hyundai Grandeur kontra Audi A6

Kolej na klasę biznes. Segment trudny, kompletnie zdominowany przez niemiecki trójkąt A-B-M, i to pomimo że ich auta są jednymi z najdroższych. Seryjnie zwyciężają też w testach.

Auta koreańskie
Pod względem właściwości jezdnych A6 jest po prostu o klasę lepsze.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 219 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Kto jednak spodziewa się spektakularnej wpadki Hyundaia, będzie zaskoczony tym jak dobrze zaprojektowany, porządnie wykonany i wygodny jest Grandeur. Duże nadwozie ma lekkie linie, klasyczne proporcje i jest pozbawione wyrazistych detali. To ostatnie dotyczy również nadwozia Audi A6.

Kabina klasy biznes w koreańskim wydaniu jest jak z podręcznika. Grandeur odfajkowuje niezbędne elementy - dostęp do wnętrza, tworzywa, wykonanie, kolorystyka, instrumenty, oświetlenie, podświetlenie, wyposażenie i obsługa są porządne/ świetne/czytelne/jak trzeba (niepotrzebne skreślić). Fotele na modłę amerykańską - bardzo wygodne, ale o mizernym trzymaniu bocznym. Wady? Wygląd wnętrza pod żadnym względem nie jest wyjątkowy, mogłoby ono należeć do dowolnego z tysiąca bezimiennych aut.

Pod tym względem akurat Audi A6 jest trudnym przeciwnikiem. Zarówno jeśli chodzi o jakość, jak i projekt wnętrza A6 może być stawiane za wzór. Nie jest ono ani konserwatywne jak w Mercedesie E, ani awangardowe jak w BMW 5 - kabina A6 to "nowoczesna klasyka" w najlepszym wydaniu.

Pod względem pojemności skokowej i mocy silniki testowanych aut nie do końca są kompatybilne. Popularność jednostki 3.0 TDI sprawia, że benzynowe A6 to bardzo rzadkie zjawisko. Do porównania 3,3-litrowym Grandeurem staje więc Audi A6 2.4.

W dużym Audi, 177 KM zapewnia tylko przeciętne osiągi - setka w czasie ponad 9 s oraz średnie zużycie na poziomie 12,3 l/100 km nie przyprawiają o żadne emocje. Silnik pracuje cicho i bardzo "gładko", w znakomitej większości sytuacji do kabiny nie docierają ani odgłosy jego pracy, ani niechciane wibracje. Żeby jednak uzyskać porządną dynamik ę, trzeba zaganiać go na wyższe obroty.

Grandeur ma pod maską o blisko 60 KM więcej, nie dziwi więc, że jest bardziej dynamiczny i szybszy. Charakter V6 Hyundaia ma jednak dość łagodny, ze spokojnymi reakcjami na gaz i upodobaniem bardziej do średnich niż do wyż-szych obrotów. Podobną naturę ma pięciobiegowy automat, zmieniający przełożenia płynnie, ale niespiesznie.

Taki też okazuje się układ jezdny Grandeura. Zestrojony jednoznacznie z nastawieniem na komfort, dobrze tłumi nierówności, chroni nadwozie przed nagłymi ruchami i pracuje bardzo cicho. Komfort jest rzeczywiście z wysokiej półki. Do dłuższej podróży Grandeur jest znakomity, z tym że najlepiej spisuje się na autostradzie - tam między Hyundaiem a Audi nie będzie istotnych różnic. Za to na każdej innej drodze pojawią się natychmiast.

Pod względem właściwości jezdnych A6 jest po prostu o klasę lepsze. Ostrzejsze w reakcjach, pewniejsze siebie w zakrętach, bardziej stabilne podczas szybszej jazdy. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Audi w żadnym wypadku nie jest wzorem wyczucia, jest za to precyzyjny, a duża limuzyna chętnie "jedzie za kierownicą". Grandeur nie ma na to żadnej odpowiedzi, co czujesz od pierwszego zakrętu, i nie ma wyjścia jak tylko się z tym pogodzić. Hyundaia prowadzisz niespiesznie, płynnie, nie prowokując przechyłów nadwozia. Czujesz się jak własny szofer.

Jest też oczywiście inny problem. Właśnie klasa biznes jest modelowo niedemokratyczna - tu liczą się marka, metka, logo i nazwisko. Niezależnie jak bardzo poprawiła się jakość koreańskich aut (bardzo), jakość jeżdżenia nimi (jak wyżej), czy ich wizerunek (tudzież), to jeszcze sporo wody w europejskich rzekach upłynie, zanim zaczną masowo wyjeżdżać z salonów. No bo co wolałbyś widzieć przed swoim garażem - Hyundaia czy Audi?

Tekst: Roman Popkiewicz

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A6 2.4 Grandeur 3.3 V6
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwidlasty/6widlasty/6
Moc kW (KM)130 (177)173 (235)
Przy obrotach (/min)60006000
Poj. skokowa cm323933342
Maksymalny moment obrotowy (Nm)230304
Przy obrotach (/min)3000-50003500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mech.5-bieg. przekł. autom.
Dł / szer / wys (mm)4916/1855/14594895/1865/1490
Rozstaw osi (mm)28432780
Poj. zbiornika paliwa (l)7075
Masa własna (kg)16001565
Dopuszczalne obciążenie (kg)505495
Poj. bagażnika (l)546523
CO2 (limit) g/km233245
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiA6 2.4Grandeur 3.3 V6
0-80 km/h (s)6,65,8
0-100 km/h (s)9,28,1
0-130 km/h (s)14,813,0
Prędkość maksymalna (km/h)231237
Elastyczność A6 2.4Grandeur 3.3 V6
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,4/13,6b.d./b.d.
Elastyczność A6 2.4Grandeur 3.3 V6
80-120 km.h na V/VI biegu13,1/b.d.b.d./b.d.
Zużycie paliwaA6 2.4Grandeur 3.3 V6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km14,315,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km7,17,4
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km9,710,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,38,2
Maksymalne (l/100 km)13,915,1
średnie podczas testu (l/100 km)12,313,6
zasięg (km)569547
Droga hamowania (m)A6 2.4Grandeur 3.3 V6
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3947
Ceny i wyposażenieA6 2.4Grandeur 3.3 V6
Cena modelu testowanego (zł)158 483 zł159 900 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

A6 2.4 376
Grandeur 3.3 V6 342
Zobacz także:
REKLAMA