Niewiele jest dziś na rynku samochodów, które występują wyłącznie z innym napędem niż spalinowy – nowe hybrydy i auta elektryczne są najczęściej po prostu jedną z wielu odmian silnikowych tego samego modelu. Wyjątkiem była dotąd Toyota Prius, istniejąca tylko jako hybryda. Podobną drogą poszedł Hyundai, który jakiś czas temu zaprezentował jej konkurenta. Ioniq jest niekonwencjonalny – chociaż z przodu wygląda niemal jak zwykły samochód, to wysoko zadarty tył i dwuczęściowa tylna szyba podkreślają jego nietypowy charakter. Od Priusa odróżnia go jednak to, że jest dostępny jako auto elektryczne, hybrydowe plug-in lub jako tzw. klasyczna hybryda.
My jeździliśmy Ioniqiem w tej ostatniej wersji. Jego akumulatorów nie da się ładować z gniazdka, nie można też pokonywać dużych odległości, korzystając tylko z silnika elektrycznego, jednak taka hybryda jest tańsza i bardziej praktyczna w codziennym użytkowaniu niż hybryda plug-in. Do Ioniqa tankuje się tylko benzynę, bo prąd elektryczny jest w nim wytwarzany jakby przy okazji – zazwyczaj z energii odzyskanej podczas hamowania, ale na życzenie akumulatory może ładować też silnik spalinowy, napędzając generator. Energii w niewielkim akumulatorze (znajduje się pod kanapą) wystarcza, żeby samochód zawsze był uruchamiany w trybie elektrycznym i żeby za każdym razem to właśnie silnik elektryczny rozpędzał auto w pierwszej fazie przyspieszania. Jeśli jedzie się spokojnie, prędkość może też utrzymywać sama jednostka elektryczna. Oznacza to, że Ioniq najlepiej czuje się w mieście – wtedy zużycie paliwa wynosi około 4 l/100 km. Niskiego spalania w ruchu miejskim można się spodziewać, jednak Hyundai jest też oszczędny poza terenem zabudowanym – na drogach krajowych zużywa o niecały litr paliwa więcej, a na autostradzie spalanie rzadko przekracza 6,5 l. Obydwa rezultaty są bardzo dobre.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Hyundai Ioniq jest samochodem bardzo dopracowanym. Działanie pedału hamulca, a więc także funkcji odzyskiwania energii, jest płynne i liniowe. Dobrze spisuje się też jednostka sterująca zespołem hybrydowym, bo silnik spalinowy jest wyłączany niemal za każdym razem, gdy odpuszczamy pedał gazu – odbywa się to w sposób niezauważalny dla większości kierowców.
Oszczędny i dopracowany napęd okazuje się najważniejszą cechą Ioniqa, ale poza zespołem hybrydowym samochód ma również inne zalety. Po pierwsze, jest bardzo przestronny. Chociaż to kompakt, w jego wnętrzu jest niemal tyle miejsca, ile w aucie klasy średniej. Można to odczuć zwłaszcza siedząc na kanapie. Po drugie, dużą zaletą jest wyciszenie kabiny. Zarówno praca silnika, jak i szum powietrza podczas jazdy autostradą są skutecznie tłumione, a we wnętrzu można swobodnie rozmawiać. Cicha praca silnika to rezultat zastosowania dwusprzęgłowej, a nie bezstopniowej przekładni. Dzięki temu silnik nie jest utrzymywany stale na wysokich obrotach, ale takie rozwiązanie ma też wady, bo czasem, przy redukcji biegów podczas hamowania, można poczuć szarpnięcie.
Jak przystało na hybrydę, Ioniq ma system rekuperacji, w którym kierowca sam decyduje o sile hamowania silnikiem (łopatkami przy kierownicy) – w każdym trybie auto wyraźnie hamuje po odjęciu gazu. Szkoda jednak, że nie można czasem wyłączyć tej funkcji i korzystać z tzw. trybu żeglowania. Jest to chyba jedyna poważna wada Ioniqa.

Dane producenta | HYUNDAI IONIQ PLATINUM |
Cena | 145 200 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj napędu | benzynowy R4 + elektryczny AC |
Moc maks. układu napędowego | 141 KM (104 kW) |
Maks. moment obr. układu | 265 Nm |
Silnik spalinowy | benzynowy, R4, 1580 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
105 KM 5700/min |
Maks. moment obrotowy przy obrotach |
147 Nm 4000/min |
Silnik elektryczny | synchroniczny AC z magnesami stałymi |
Moc maksymalna | 32 kW (44 KM) |
Maks. moment obr. | 170 Nm |
Rodzaj akumulatorów | litowo-jonowo–polimerowy |
Ilość zmagazynowanej energii | 1,56 kWh |
Rodzaj napędu | na przednie koła, 6-biegowa dwusprzęgłowa |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 10,8 s |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie (WLTP) | 4,4-5,2 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 100-119 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4470 x 1820 x 1450 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1361 kg, poj. bagażnika 456/1518 l, poj. zb. paliwa 45 l. |
Komentarze
~Benito, 2020-09-14 12:02:43
~amadeusz, 2020-09-14 08:09:08
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?