REKLAMA

Hyundai Santa Fe HEV 1.6 vs. Mazda CX-5 2.5: Dwie drogi do jednego celu - TEST

Chcesz przeznaczyć na ciekawie wyglądającego SUV-a nie więcej niż 165 tys. zł? Mamy dla ciebie odmienne konstrukcyjnie propozycje dwóch ambitnych marek. Napędzana klasycznym wolnossącym silnikiem Mazda CX-5 zaparkowała obok hybrydowego Hyundaia Santa Fe.

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5 Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 165 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zestawiliśmy dwa wygodne azjatyckie SUV-y, które mają wiele wspólnego, ale też mocno się od siebie różnią. Zacznijmy od spójności. Mazda CX-5 z benzynowym silnikiem 2,5 l kosztuje 153 900 zł, a za Hyundaia Santa Fe w wersji hybrydowej trzeba zapłacić 163 900 zł (po rabacie 155 900 zł). Obydwa auta całkiem innymi metodami dochodzą do tych samych osiągów. Rozpędzają się do setki w ok. 9 sekund i mogą poruszać się z prędkością 190 km/h.
Tak Hyundai jak i Mazda mają wielkie aspiracje i w ostatnich latach poczyniły spektakularne postępy. Mazda, która zmierza w stronę klasy premium postawiła na design i wykonanie, a Hyundai podobnie jak należąca do tego samego koncernu Kia należy do najdynamiczniej rozwijających się marek na rynku. Pomimo wielu wspólnych cech Hyundai Santa Fe i Mazda CX-5 wyraźnie się od siebie różnią.

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5 – Silnik elektryczny czy pojemność?

Mazda jako jedna z niewielu popularnych marek wciąż oferuje samochody z silnikami wolnossącymi. W przypadku CX-5 możemy wybierać wyłącznie pomiędzy benzynowymi jednostkami 2.0 l (150 KM) oraz 2,5 l (194 KM). W naszej długodystansowej Mazdzie pracuje ten mocniejszy silnik. W przypadku Santa Fe oferta ogranicza się do napędu hybrydowego o mocy 230 KM wyposażonego w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra (ta wersja występuje w naszym zestawieniu) oraz diesla 2.2 l o mocy 202 KM.
Jak w codziennej eksploatacji wypada zestawienie klasycznego silnika benzynowego z hybrydą? Zacznijmy od spalania. Podczas płynnej jazdy autostradą Mazda spaliła 9,3 litra na setkę, a Hyundai potrzebował mniej bo 9,1 l/ 100 km. Więc w tym wypadku nowoczesny, ale też skomplikowany napęd hybrydowy nie mógł zaprezentować swoich atutów. Większe różnice pojawiły się w mieście kiedy napęd Santa Fe korzysta z rekuperacji. CX-5 konsumuje 10 l/100, a Santa Fe jedynie 7,5 l/100 km. Jeśli jedziemy poza miastem stosując zasady ecodrivingu Mazda, w której silnik pod niewielkim obciążeniem odłącza 2 z 4 cylindrów może zejść do 6 litrów na setkę tymczasem Hyundai spala poniżej 5 litrów, co w przypadku tak dużego SUV-a jest wynikiem bardzo pozytywnie zaskakującym. Mówimy tu o minimalnym spalaniu, które w realnym ruchu jest trudne do osiągnięcia.
Optymizmem napawa zasięg hybrydowego Santa Fe. Po zatankowaniu mamy do dyspozycji ponad 700 km, a jeśli delikatnie naciskamy pedał gazu nawet ponad 900 km. W przypadku aut z napędem benzynowym jest to wynik godny pochwały i co ciekawe wpływający na poczucie komfortu i bezpieczeństwa kierowcy. Takie możliwości serwuje potężny zbiornik Santa Fe, który mieści 71 l paliwa, czyli o 13 l więcej od CX-5. Hyundai nie tylko nie cierpi na typową przypadłość hybryd czyli niewielki zasięg, ale oferuje większą autonomię niż konkurent z klasycznym silnikiem benzynowym.
Hybrydowy napęd Hyundaia pozytywnie zaskoczył nas również kulturą pracy. Składa się z turbodoładowanego benzyniaka o pojemności 1.6. i mocy 180 KM oraz silnika elektrycznego (60 KM) i oferuje sumarycznie 230 KM. Wykorzystana jest tu tradycyjna automatyczna skrzynia biegów, z hydraulicznym konwerterem dlatego nie ma mowy o przykrym wyciu silnika z jakiego słynęły hybrydy Toyoty. Napęd Santa Fe pracuje bardzo płynnie, przyjemnie i cicho. Wrażenia z jazdy są bardzo zbliżone do samochodu z automatyczną skrzynią i silnikiem benzynowym, więc po czasie przestajesz śledzić poczynania napędu. Nie podnosi adrenaliny ani rasowym charakterem ani niekomfortową pracą. Jeśli natrafisz na wymagającą górską drogę możesz posiłkować się łopatkami do zmiany biegów. Niestety w tym wypadku poruszasz się po omacku ponieważ w miejscu gdzie zwykle ulokowany jest obrotomierz znajduje się wskaźnik wykorzystania mocy. Hyundai oferuje bardzo przyjemną pod względem wrażeń hybrydę, która nie wymaga wyrzeczeń, a oferuje oszczędności w zużyciu paliwa.
Bardzo przyjemnie jeździ się również Mazdą, ale jej napęd dostarcza ludziom, którzy lubią prowadzić ciekawszych doznań. Skrzynia biegów ma dobrą intuicję, a silnik precyzyjnie reaguje na dodanie gazu, soczyście brzmi, ale jeśli potrzebujemy dynamiczniej przyspieszyć musi wspiąć się na wysokie obroty.

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5 - 4x4 vs. przód

Doszliśmy do kolejnej kluczowej różnicy pomiędzy naszymi SUV-ami. Jeśli warunkiem jest limit cenowy ustalony na poziomie 165 tys. zł to w przypadku Hyundaia musimy się pogodzić z napędem na przednie koła. Wersja 4x4 w przypadku hybrydy jest dostępna, ale wymaga wyłożenia dodatkowych 10 tys. zł. Akurat w przypadku SUV- tej wielkości typ napędu ma duże znaczenie. Siedząc za kierownica Hyundaia wystarczy, że napotkamy krętą, wymagającą drogę lub chcemy pojechać szybciej i od razu odczuwamy ograniczoną stabilność, wynikającą z napędu na przednie koła. A jeśli nawierzchnia jest mokra nawet podczas przyspieszania zdarza się, że przednie koła tracą przyczepność. Zaśnieżone górskie drogi powodują, że SUV Hyundaia bardzo szybko się zakupuje, a napęd hybrydowy nie pozwala na ratowanie się umiejętnościami. Jeśli lubimy wyjazdy na narty koniecznie trzeba dopłacić do wersji 4x4. Santa Fe to za duże i za ciężkie auto, by poradziło sobie w trudnych warunkach wyłącznie z napędem na przednie koła.
W przypadku Mazdy mamy do dyspozycji napęd 4x4, który faworyzuje przednią oś. CX-5 zachowuje się na drodze znacznie stabilniej i lepiej radzi sobie w trudniejszych warunkach od Hyundaia. To nie tylko zasługa napędu 4x4, ale również zestrojenia, ale o tym za chwilę. Jeśli Mazda chce na poważnie konkurować w klasie premium powinna wprowadzić napęd 4x4, który faworyzuje tylną oś, jak to ma miejsce w przypadku Audi, czy BMW. Pod koniec zeszłego roku pojawiły się pogłoski, że taki napęd pojawi się w Madzie, ale jeszcze za wcześnie na wiążące zapewnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5 – Wysoki poziom

Hyundai dzięki większemu rozstawowi osi przy stałej prędkości sprawia wrażenie samochodu stabilniejszego i mniej podatnego na boczny wiatr. Mazda ma precyzyjniej skalibrowane instrumenty sterowania i prowadzi się bardziej naturalnie. Zdecydowanie lepiej daje się wyczuć układ kierowniczy CX-5, który szczególnie podczas jazdy na wprost jest bardziej komfortowy, pozbawiony niepowołanych sił i efektu odrętwienia, czyli dolegliwości na które cierpi Santa Fe. Mazda daje też więcej pozytywnych wrażeń kierowcy, który lubi prowadzić. Wolnossący silnik przyjemniej brzmi i przekazuje informacje o obciążeniu, a inteligentna skrzynia biegów trafnie przewiduje zamiary kierowcy. Podobnie jak układu napędowe tak i zawieszenia w obydwu autach to dopracowane konstrukcje. Świetnie radzą sobie z polskimi drogami i pracują bardzo cicho.

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5

 

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5 – Rozstaw osi ma znaczenie

Poza napędem istotną różnicą jaka dzieli obydwa SUV-y jest ilość miejsca na tylnych fotelach. W Hyundaiu rozstaw osi wynosi 2765 mm i jest o 6,5 cm większy niż w Mazdzie. Stąd wynika największa różnica we wnętrzach obu aut. Dzięki temu Hyundai nie tylko oferuje więcej miejsca na tylnych fotelach, ale również daje możliwość (za dopłatą 5 tys. zł) wyboru wersji 7-osobowej. W naszej 5-osobowej wersji bagażnik Hyundaia mieści 831 litrów czyli zdecydowanie więcej niż ten w CX-5 (506 l). Nad głowami obydwu samochodów mamy do dyspozycji podobną i wystarczającą ilość miejsca.
Ani Hyundai ani Mazda nie oferują idealnej pozycji za kierownicą. CX-5 ma nieco za wysoko zamocowany fotel, a Hyundai ma zbyt poziomo ustawioną kierownicę. W Santa Fe możemy cieszyć się wygodniejszym niż Mazdzie fotelami z przodu. Hyundai ma też ciekawiej zaprojektowaną deskę rozdzielczą, ale to Mazdę obsługuje się bardziej naturalnie i to Mazda jest lepiej wykończona. Stylizacja CX-5 sprawia wrażenie bardziej wysmakowanej, dojrzalszej. CX-5 zwraca uwagę na ulicy elegancją, a nie ekstrawaganckimi detalami, jak choćby reflektory Santa Fe.
Wnętrze Mazdy nie wygląda tak nowocześnie jak to z Hyundaia, który oferuje sterowanie skrzynią biegów „by wire” oraz zdecydowanie nowocześniejsze i bogatsze w opcje multimedia. Ale w tym wypadku mamy do czynienia z Mazdą CX-5 tuż przed liftingiem. Nowe Mazdy CX-5 z odświeżonymi multimediami lada chwila pojawią się w salonach.

REKLAMA

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5Szczepan Mroczek
Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5

Hyundai Santa Fe vs. Mazda CX-5 – Japonia czy Korea?

W tym porównaniu pojawiły się dwie nieoczywiste propozycje, które mimo zbliżonej ceny i osiągów wyraźnie się od siebie różnią. Atutami Santa Fe są przestronniejsze z tyłu wnętrze, duży bagażnik i niższe spalanie w mieście. CX-5 oferuje przyjemniejsze prowadzenie, lepsze wykonanie, bardziej wysmakowaną stylizację oraz możliwości napędu 4x4. Obydwa samochody pomimo różnic prezentują wysoki poziom konstrukcyjny, zwracają uwagę ciekawym wyglądem i stanowią niebanalny wybór.

Dane producenta

HYUNDAI SANTA FE 1.6 T-GDI HEV  Platinum 2WD

Cena 163 900 zł (testowana: 213 900 zł) 
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benzynowy, R4 turbo + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 230 KM 
Maks. moment obr. układu 350 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM
5500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
265 Nm
1500-4500/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC z magnesami stałymi
Moc maksymalna 60 KM
Maks. moment obr. b.d.
Rodzaj akumulatorów litowo-jonowy
Ilość zmagazynowanej energii 1,5 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,9 s
Prędkość maksymalna 187 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,4 l 
Emisja CO2 (WLTP) 146 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4785x1900x1680 mm, rozstaw osi 2765 mm, masa własna 1734 kg, pojemność bagażnika 831 l, pojemność zbiornika paliwa 71 l.

 

Dane producenta

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv AWD 

Cena Od 153 900 zł (testowana: 201 900 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4
Pojemność skokowa 2488 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
194 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
258 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automat.
OSIĄGI
0–100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,4 l/100 km
   
Emisja CO2 (WLTP)
192 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4550 x 1840 x 1680 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1572 kg, poj. bagażnika 506/1620 l, poj. zbiornika paliwa 58 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA