Hyundai i20 N: Duża frajda - TEST

Hyundai udowadnia, że doskonale posiadł sztukę konstruowania hot hatchy. Po modelu i30 N przedstawia i20 N – szybkiego malucha z silnikiem o mocy 204 KM.

Hyundai i20N Fot. Hans-Dieter Seufert
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W zasadzie należałoby zacząć od opisu udziału Hyundaia w rajdowych mistrzostwach świata i od tego, że i20 N będzie podstawą nowej rajdówki na sezon 2022. Tyle że już po przejechaniu tysiąca metrów jasnoniebieskim maluchem dwie rzeczy stały się dla nas zupełnie obojętne: co i jak robi Hyundai w rajdach oraz jaka jest geneza powstania 204-konnego i20 N. Ta mała samochodowa petarda od razu wywołuje uśmiech na twarzy i niech to dzisiaj wystarczy zamiast historii tego modelu.

REKLAMA

Hyundai i20 N - Z wyjątkiem foteli

i20 N wyróżnia się z daleka kolorem, ostrymi liniami nadwozia i atrybutami auta sportowego w postaci potężnej końcówki wydechu, spojlera i dyfuzora.
Wewnątrz auto ma raczej cywilny charakter, może z wyjątkiem foteli, które doskonale przytrzymują ciało w zakrętach. I jeśli podróżuje się w trybie Eco, czyli najłagodniejszym z pięciu do wyboru, i20 N zachowuje się jak cywil. Przy wtórze mruczącego silnika sunie w potoku aut i tylko twarde zawieszenie, z powodu którego auto podskakuje na każdej nierówności, przypomina, że drzemie w nim bestia.

Hyundai i20NFot. Hans-Dieter Seufert
Hyundai i20NFot. Hans-Dieter Seufert
Zegary cyfrowe wyglądają elegancko; w trybie N na ekranie pojawia się mnóstwo przydatnych danych o parametrach jazdy
Hyundai i20NFot. Hans-Dieter Seufert
Wspomagany turbosprężarką 4-cylindrowy silnik wydaje donośny, rasowy dźwięk

 

REKLAMA

REKLAMA

Hyundai i20 N - Ochrypłe brzmienie

Budzi się ona do życia po wciśnięciu przycisku „N” na kierownicy. A potem także tego ze skrótem „Rev” załączającego automatyczną funkcję tzw. międzygazu 6-biegowej przekładni. Wtedy mały Hyundai nie tylko dziarsko mknie do przodu, ale też łagodzi reakcje silnika na zmiany obciążenia, przy redukcji biegu zawsze dobierając optymalne obroty.
1,6-litrowy turbo (ciśnienie doładowania to 350 barów) momentalnie reaguje na gaz, manifestując swoją radość głębokim, ochrypłym brzmieniem wydobywającym się przez otwarte przepustnice w układzie wydechowym. Dzięki układowi launch control i20 N osiąga setkę w czasie 6,7 s; jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. To jednak tylko suche liczby, które nie dają pojęcia o tym, jak mocne i dynamiczne wydaje się to auto. Jest tak głównie dlatego, że nawet w szybkich zakrętach cała siła napędowa jest przenoszona na koła za pomocą mechanizmu różnicowego typu torsen na przedniej osi. Doskonale pasuje do tego bezpośrednio działający układ kierowniczy.
Ostre hamowanie, skręt kół, które nie tracą ani odrobiny przyczepności, dodanie gazu z odpowiednią siłą – tego, jak wspaniale N-ka mknie po serpentynach nie da się z niczym porównać. A ponieważ jest niewielka, kierowca ma na drodze mnóstwo miejsca na te szaleństwa. Ocena? Hyundai i20 N to duża przyjemność w małym aucie.

Hyundai i20NFot. Hans-Dieter Seufert
Duży spojler, dyfuzor – niczego nie brakuje. Może tylko drugiej końcówki wydechu do pary
Hyundai i20NFot. Hans-Dieter Seufert
Przy 200 km/h spojler na dachu ma zwiększać docisk o 50 kg

 

Dane producenta HYUNDAI I20 N
Cena 99 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
204 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
275 Nm
1750/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,7 s
Prędkość maksymalna 230 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) b.d.
Emisja CO2 (WLTP)
b.d.
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4075 x 1750 x 1440 mm, rozstaw osi 2580 mm, masa własna 1190 kg, pojemność bagażnika 352/1165 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA