Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Hyundai i20 – kłopoty rodzinne

Mały ma trudniej. Może się podobać, choć nie wpada w oko jak kuzyn od strony Kii - Soul. Bardziej niż klasowych konkurentów, Hyundai i20 może obawiać się rodzimego rywala. Którego i dlaczego?

Hyundai i20 W zakresie miejskich prędkości jazdy auto nie cierpi na brak mocy i przyspieszenia.

Niczego mu nie brakuje. Na niecałych czterech metrach długości zapewnia sporo przestrzeni pasażerom przednich foteli, wystarczającą ilość miejsca dla dwóch osób na tylnej kanapie i całkiem sporo w 295-litrowym bagażniku, dającym się łatwo powiększyć. Asymetrycznie dzielona i składana kanapa to w i20 standard.

Mocno plastikowe i jednokolorowe wnętrze testowanego i20 prezentuje się dość ponuro. Gdzie wzrok sięga, wszędzie czarne i twarde tworzywo. Jedyny miękki materiał we wnętrzu to obicie foteli. Wnętrze i20 w najbogatszej wersji (Style) z jej dwukolorową tapicerką, czarno-czerwoną lub czarno-niebieską, wygląda dużo ciekawiej.

Do pękającej w szwach klasy maluchów Hyundai i20 nie wnosi ani nowego pomysłu na mały samochód - jak Citroën C3 Picasso, Kia Soul czy Skoda Roomster - ani nowego, porywającego stylu. Prezentuje się jednak proporcjonalniej i może się podobać, zwłaszcza - oglądany z profilu. Do wnętrza wsiada się przez spore drzwi, które otwierają się szeroko. Linia dachu nie opada gwałtownie ku tyłowi, więc na tylną kanapę można dostać się tak łatwo jak na przednie fotele, o ile te nie są odsunięte maksymalnie do tyłu. Wtedy miejsca z tyłu na kolana i na stopy jest niewiele i trzeba się trochę nagimnastykować, żeby zasiąść na kanapie.

Choć pod maską testowanego i20 pracuje silnik najmniejszy z oferowanych (1248 cm3), w zakresie miejskich prędkości jazdy auto nie cierpi na brak mocy i przyspieszenia. Od 0 do 50 km/h testowany model rozpędza się w 3,8 s. Małe auta, z silnikami mocniejszymi nawet o 40-50 KM, w sprincie od świateł do świateł są szybsze od i20 1.2 o co najwyżej kilka dziesiątych sekundy. 78 KM pozwala poruszać się sprawnie także na trasie, ale jedynie z kierowcą na pokładzie. Przy masie własnej testowanego auta, wynoszącej 1069 kilogramów, moc małego silnika wystarcza, żeby niezbyt obciążone i20 poza miastem dotrzymywało kroku mocniejszym samochodom.

Do "setki" mały Hyundai przyspiesza w 13,6 s. Maksymalnie załadowane i20 może ważyć nawet ponad 1,5 tony. Wówczas z jego werwą jest znacznie gorzej. Na elastyczności jednostki napędowej lepiej nie polegać. Niecałe 120 Nm momentu obrotowego silnik uzyskuje dopiero przy 4000 obr/min. Do wyprzedzania na trasie trzeba używać trzeciego biegu (prędkość maksymalna na trójce wynosi 133 km/h). Wykorzystanie do tego celu czwórki czy piątki jest możliwe jedynie wtedy, gdy auto porusza się z górki, z wiatrem i gdy na kilometry widać, że z przeciwka nic nie nadjeżdża.

Za i20 w testowanej wersji 1.2 Comfort trzeba zapłacić 46 800 zł. Kłopot w tym, że za 1900 zł więcej można zostać właścicielem większego i mocniejszego samochodu ze stajni Hyundaia, a mianowicie 109-konnego i30 1.4 Classic. Pod względem wyposażenia, podstawowe i30 przegrywa z testowanym i20 jedynie brakiem klimatyzacji i elektrycznie regulowanych lusterek zewnętrznych. Poza tym, wszystko jest u niego lepsze - od przestronności wnętrza, przez komfort jazdy, aż po osiągi i zachowanie na drodze. Jedna rodzina, a taki kłopot.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

BP

Dane techniczne

Data publikacji 5/2009
Silnik benzynowy, R4, 1.2
Moc kW (KM) 57 (78)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1248
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 118,6
Przy obrotach (/min) 4000
Przeniesienie napędu napęd na przednie koła
Skrzynia biegów 5M
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator, z tyłu belka skrętna, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe.
Dł/szer/wys [mm] 3940/1710/1490
Rozstaw osi [mm] 2525
Masa własna [kg] 1069
Poj. bagażnika [l] 295
CO2 (limit) [g/km] 124
Cena modelu testowanego (zł) 48 300
Wyposażenie seryjne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtynowe, ABS, EBD, aktywne zagłówki przednich foteli, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i lusterka, centralny zamek.
0-50 km/h (s) 3,8
0-100 km/h (s) 13,6
0-130 km/h (s) 27,3
Prędkość maksymalna (km/h) 170
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 14,5/22,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 16,1/26,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,7
Maksymalne (l/100 km) 7,5
średnie podczas testu (l/100 km) 6,3
zasięg (km) 714
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 41


PODSUMOWANIE

Hyundai i20 Comfort

Ocena:
3
(, )
Zwyczajny, poczciwy maluch o wystarczających osiągach na potrzeby jazdy miejskiej i dobrym wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa oraz komfortu obsługi, ale bardzo plastikowy wewnątrz. Na pewno za drogi. Jeździ bezpiecznie, i nic ponadto.
Nadwozie
przestronne wnętrze
wystarczający bagażnik
intuicyjna obsługa
wyłącznie twarde tworzywa we wnętrzu
Bezpieczeństwo
6 airbagów w standardzie
Właściwości jezdne
słabe poczucie kontaktu kół z nawierzchnią
Napęd
bardzo słaba elastyczność silnika
Eksploatacja
wysoka cena zakupu

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 67 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mały ma trudniej. Może się podobać, choć nie wpada w oko jak kuzyn od strony Kii - Soul. Bardziej niż klasowych konkurentów, Hyundai i20 może obawiać się rodzimego rywala. Którego i dlaczego?
    auto motor i sport, 2009-06-17 12:19:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij