Hyundai i30 Fastback N-Line: Warm-hatch - TEST

Wygląda na mocniejszego niż jest w rzeczywistości, ale po załączeniu pierwszego biegu i wciśnięciu gazu nie rozczarowuje. Hyundai i30 w wersji N-Line nie ma nadmiaru mocy, ale potrafi pokazać charakter.

Hyundai i30 Fastback Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 72 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Moc 160 KM w kompaktowym aucie na nikim dzisiaj nie robi wrażenia. W wypadku Hyundaia i30 N-Line to jednak nie silnik, lecz skrzynia biegów sprawia, że człowiek cieszy się na myśl o nawet krótkiej przejażdżce. Hyundai nazywa tę przekładnię „inteligentną”, co prawdopodobnie sprowadza się do tego, że w trybie Sport jej sterownik może na chwilę zwiększyć obroty silnika, żeby utrzymać jak najlepszą dynamikę przyspieszania i płynność jazdy. To udana funkcja, ale nawet bez niej skrzyni należą się wyłącznie pochwały. Wystarczą pierwszy chwyt za estetyczną dźwignię, pierwsza zmiana biegu i od razu wiadomo, że ten mechanizm konstruował ktoś, kto samochodem lubi jeździć również dla przyjemności. Biegi wchodzą pewnie i z przyjemnym oporem, a do pełni szczęścia może brakować jedynie charakterystycznego „kliknięcia”. Takiej przekładni nie powstydziłby się nawet model o 100 KM mocniejszy i chyba trudno o lepszą rekomendację.

REKLAMA
Hyundai i30 Fastback Fot. Jacek Hanusz
i30 nie wzbija się ponad przeciętność pod względem wykończenia wnętrza i zastosowanych materiałów – rządzi plastik
Hyundai i30 Fastback Fot. Jacek Hanusz
Wygląd prędkościomierza i kolory wokół zmieniają się w zależności od wybranego trybu (tu – domyślny Eco)
Hyundai i30 Fastback Fot. Jacek Hanusz
Wygląda tak dobrze, jak działa – mechanizm zmiany biegów to najmocniejszy element auta

Hyundai i30 Fastback N-Line - N czyli M

Znakomita przekładnia i fotele plus „sportowe” akcenty – oto wersja N-line

Wersja wyposażenia N-Line („N” dla Hyundaia jest mniej więcej tym, czym „M” dla BMW) to ostatnia nowość w gamie odświeżonego modelu i30. Producent milczy na temat modyfikacji mechanicznych i rozpływa się nad zmianami stylistycznymi, które odróżniają tę wersję od pozostałych – szersza osłona chłodnicy, nowe zderzaki i coś na kształt dyfuzora z tyłu, większe wloty powietrza, czarne obudowy lusterek, „sportowe” fotele. Lista jest całkiem długa, a efekt tych zmian udany. Dzięki owym dodatkom wersja N-Line z pewnością nabrała niepowtarzalnego charakteru. W zeszłym roku i30 obecnej generacji doczekał się też face liftingu, który polegał na zmianach w kabinie i na zewnątrz. Reflektory mają bardziej drapieżny wygląd, wewnątrz pojawiły się większy ekran systemu multimedialnego i zegary z cyfrowym prędkościomierzem. Przybiera on różne kolory zależnie od wybranego trybu jazdu, a ciekawym szczegółem (w trybie Eco) jest to, że podświetlana na skali jest tylko ta wartość, przy której znajduje się strzałka wskazująca prędkość.

REKLAMA

REKLAMA

Hyundai i30 Fastback Fot. Jacek Hanusz
Wersję N-Line poznamy m.in. po czarnych lusterkach i większym, wlocie powietrza u dołu

Hyundai i30 Fastback N-Line - Nowy silnik także w trybie eco

W ramach face liftingu pod maskę Hyundaia trafił nowy układ napędowy wykorzystujący 48-woltową instalację elektryczną oraz zupełnie nowy, 1,5-litrowy silnik benzynowy turbo. Dużo o charakterze tego zestawu mówi fakt, że silnik Hyundaia i30 zawsze jest uruchamiany w domyślnym trybie Eco, a kierowca może ewentualnie wybrać tryb Normalny lub Sport. Rozrusznik, pełniący czasem rolę niewielkiego silnika elektrycznego, w pewnym stopniu – podczas nagłego wciśnięcia gazu albo przyspieszania z niskich obrotów – niweluje turbodziurę i w sumie auto zawsze nabiera wiatru w żagle. W i30 nie występuje też problem „dławienia się” silnika podczas toczenia się w korku, np. na drugim biegu. A propos korków – sprytną funkcją jest ta informująca odpowiednim komunikatem i sygnałem dźwiękowym o tym, że poprzedzające auto ruszyło. Najistotniejsze z punktu widzenia kierowcy okazuje się natomiast to, że maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy 1500 obr/min i utrzymywany do 3500 obr/min. W tym właśnie przedziale najczęściej wędruje wskazówka obrotomierza, tak jest najefektywniej i z uwagi na ekonomię jazdy, i na dynamikę. Ta pierwsza wypada nieźle – w mieście zbiornik paliwa jest opróżniany w ilości mniej więcej 7-8 l/100 km, w trasie bez problemu można zejść do około 6 l/100 km, a gdy włączy się tryb Sport i do galopu zatrudni wszystkie konie, spalanie podskoczy do mniej więcej 10 l/100 km. i30 nie cierpi też na przypadłość innych modeli marki, zwłaszcza hybrydowych, w których komputer ucina kolejne kilometry zasięgu niewspółmiernie do przejechanej odległości.
Układ kierowniczy nie należy do ostrych, ale na ruchy kierownicą koła reagują szybko, czasem wręcz nerwowo. Być może to tylko nasze odczucie, bo nie mieliśmy do porównania zwykłej odmiany i30, ale wersja N-Line na drodze sprawia wrażenie jakby chciało jej się bardziej skręcać, zmieniać kierunek jazdy, czy generalnie jechać z pewną dozą fantazji. Jak na auto typu „warm-hatch” przystało.

Hyundai i30 Fastback Fot. Jacek Hanusz
Przednie fotele to, po skrzyni biegów, drugi mocny punkt samochodu – ściśle otulają kierowcę

 

Dane producenta HYUNDAI I30 FASTBACK N-LINE 1.5 T-GDI 6IMT 48V
Cena 103 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1482 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
160 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
253 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,6 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,6-6,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
126-148 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4455 x 1795 x 1425 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1270 kg, pojemność bagażnika 405/1306 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA