REKLAMA

Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308, VW Golf – misja specjalna

Nowy i bardzo duży z zewnątrz Opel Astra, przestronny Peugeot 308 i przystępny cenowo Hyundai i30 próbują napsuć krwi VW Golfowi - najbardziej kompaktowemu samochodowi w tym gronie i z najsłabszym silnikiem. Czy im się to uda?

Hyundai, i30, Opel, Astra, Peugeot, 308, VW, Golf
Pod maską trzech z czterech aut pracują turbodiesle o niemal identycznej pojemności, wynoszącej 1,6 l.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 70 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

Jeśli istnieje idealny dobór samochodów do testu porównawczego, to tym razem udało się do niego maksymalnie zbliżyć. Pod maską trzech z czterech aut pracują turbodiesle o niemal identycznej pojemności, wynoszącej 1,6 l. Nieznacznie wyłamuje się jedynie Opel, który do Astry nie oferuje silnika wysokoprężnego o takiej pojemności, jest za to diesel 1,7-litrowy. Rozrzut mocy jednostek napędowych w testowanych autach jest już większy i wynosi 20 koni mechanicznych. Ani na to, że silniki o zbliżonej pojemności nie dysponują identyczną mocą, ani na to, że nie zawsze współpracują ze skrzynią biegów o takiej samej liczbie przełożeń - wpływu nie mamy. Najważniejsze, że - niezależnie od 125 KM w Astrze, 116 KM w i30, 109 KM w "308" i jedynie 105 KM w Golfie - producenci obiecują niemal identyczne osiągi testowanych aut, czyli około 11 s w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h, prędkość maksymalną na poziomie 190 km/h i średnie zużycie paliwa w okolicach wyśrubowanego limitu - 5 l/100 km.

 

Własne pomiary osiągów testowanych samochodów wykazały, że przynajmniej pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h producenci nie mijają się z prawdą. Najszybszy okazuje się i30, który do setki przyspiesza w 11,2 s, czyli nawet o mrugnięcie oka szybciej niż obiecuje Hyundai. Astrze i "308" do danych fabrycznych brakuje 0,1 s, Golfowi - 0,2 s. 0,1 s różnicy w przyspieszeniu do 100 km/h między Astrą i Golfem na niekorzyść Opla jest faktem o tyle ciekawym, że 20-konna różnica mocy między silnikami ma miejsce właśnie w wypadku tych aut, i to przy przewadze Astry. Niestety, 114 kg nadwagi Opla w porównaniu z Volkswagenem zrównuje na drodze szanse 105-konnego Golfa i 125-konnej Astry. Ogólnie, z pomiarów przyspieszenia wynika, że jeśli wszystkie cztery samochody spotkają się na światłach, na następnych i tak zameldują się równocześnie, z dokładnością do ułamków sekundy.

Gdy pomiar dotyczy jazdy o kropelce, różnice między testowanymi samochodami są już większe. Podczas testowej jazdy na autostradzie w identycznych warunkach pogodowych, przy stałej prędkości jazdy wynoszącej 110 km/h, najlepszy wynik znowu osiągnął kompakt Hyundaia - i30 zadowoliło się zużyciem jedynie 4,8 l/100 km. Zaledwie o 0,1 l/100 km gorszy okazał się kompakt Peugeota. Golf potrzebował 5,5 l/100 km. Najmniej wstrzemięźliwa była Astra, która zużyła aż o 1 l/100 km paliwa więcej niż i30.

Mimo najmniejszej mocy, silnik Golfa dysponuje porównywalnym momentem obrotowym, co jednostki napędowe w i30 i w "308" (250 Nm w stosunku do, odpowiednio, 260 Nm i 240 Nm). Pod względem siły napędowej na czoło znowu wysuwa się Astra, której jednostka napędowa odjeżdża silnikom konkurentów o 20 Nm, 30 Nm, a nawet o 40 Nm (kolejno - Hyundaiowi, Volkswagenowi i Peugeotowi). Chociaż w konkurencji "elastyczność" Golf przegrywa z pozostałymi samochodami za sprawą skrzyni biegów o pięciu przełożeniach (silniki pozostałych aut współpra-cują z przekładniami 6-biegowymi), w warunkach codziennej eksploatacji najprzyjemniej podróżuje się właśnie nim. Jednostka napędowa Volkswagena najwcześniej oddaje do dyspozycji kierowcy maksymalny moment obrotowy, bo już od 1500 obr/min, i utrzymuje go w największym zakresie obrotów. Wystarczy kręcić silnik do maksymalnie 2500-3000 obr/min, aby korzystać z najlepszych osiągów i po zmianie biegu na wyższy znów zagwarantować silnikowi pracę w zakresie obrotów maksymalnego momentu obrotowego.

REKLAMA

REKLAMA

W sumie, za kulturę pracy silnika, dynamikę i rozwijanie mocy Volkswagen otrzymuje najwięcej punktów - ex aequo z Hyundaiem, którego jednostka napędowa jest najmocniejszym punktem i30. W kategorii "napęd" wszystkie testowane auta idą łeb w łeb, a różnica w końcowej ocenie jest najmniejsza w porównaniu z różnicami we wszystkich innych testowych kategoriach. Na mecie tej próby najlepszy okazuje się Golf, do spółki z Peugeotem. Pierwszy etap misji specjalnej Astry, i30 i "308" kończy się powodzeniem. Rywalizacja z Golfem nie musi być skazana na porażkę.

Hyundai, Peugeot i Opel trzymają się blisko Volkswagena również w kategorii "bezpieczeństwo". Dzięki znakomitym hamulcom, odpornym na działanie temperatury i na obciążenie auta, najnowsza w testowym gronie Astra wygrywa z Golfem konkurencję "hamowanie" 4 punktami, a całą kategorię - jednym. 37 metrów na hamowanie ze 100 km/h przy zimnych hamulcach, w porównaniu z 39 m nie tylko Golfa, ale też pozostałych aut to wynik, którym Astra bryluje w całym teście. Kategoria "bezpieczeństwo" dowodzi, że z Golfem da się nawet wygrać.

Niestety, zaledwie 1 punkt przewagi Hyundaia, Opla i Peugeota nad Golfem po dwóch konkurencjach to niewielki bonus dla misji specjalnej, skoro do rozegrania pozostały jeszcze trzy konkurencje. Tym bardziej że najnowsza (czytaj - z reguły też największa) w tym zestawie aut Astra, chociaż znacznie wybija się na czoło pod względem długości nadwozia i rozstawu osi, nie potrafi dorównać Golfowi przestronnością wnętrza. Na szczęście, honoru misji specjalnej broni Peugeot 308, we wnętrzu którego nie można narzekać ani na brak miejsca, ani na poczucie przestronności. Po trzech pierwszych konkurencjach - wymiary wnętrza, poczucie przestronności i bagażnik - Golf i "308" są na czele stawki, z identyczną liczbą punktów. Prawie jednobryłowa sylwetka Peugeota - z mocno wyciągniętymi do przodu i bardzo pochylonymi słupkami, które znacznie ograniczają widoczność z miejsca kierowcy do przodu w bok - oraz skromna lista wyposażenia dodatkowego sprawiają, że w końcówce tej kategorii Golf odjeżdża "308". Na pocieszenie zostaje fakt, że wnętrze kompaktu Peugeota jest równie przestronne, bagażnik zauważalnie mniejszy jedynie po złożeniu kanapy, a jakość materiałów w kabinie "308" najbliższa jakości materiałów w Golfie.

Jako najnowszy produkt Astra pokazuje za to, co potrafi w konkurencjach "jeździeckich". W czasie jazdy bez obciążenia jej zawieszenie tłumi nierówności niemal tak skutecznie jak zawieszenie w Golfie, co przy szerszych i sztywniejszych oponach (o nieco niższym profilu) jest sporym osiągnięciem. Obydwa auta bez problemu radzą sobie z pokonywaniem łagodnych pofałdowań na drodze. Przy poważniejszych przeszkodach też łatwo nie kapitulują, obecność na drodze większych dziur Opel sygnalizuje jedynie nieco głośniejszą pracą zawieszenia. Po dociążeniu Astry jej zawieszenie maskuje przed pasażerami niedoskonałości drogi nawet skuteczniej niż zawieszenie Golfa. Peugeot, a zwłaszcza Hyundai, odstają od Astry i Golfa pod względem skuteczności działania zawieszenia w różnych warunkach. O ile jeszcze z wybieraniem łagodnych nierówności, pokonywanych przy niedużej prędkości "308" oraz i30 radzą sobie nieźle, o tyle - gdy na drodze pojawiają się duże dziury - prędkość jazdy trzeba mocno ograniczyć. W przeciwnym razie pasażerowie dowiedzą się o nich nie tylko za sprawą gwałtownych wstrząsów nadwozia, ale również hałaśliwych odgłosów, dochodzących z okolic kół.

REKLAMA

Na wysoki komfort jazdy Astrą i Golfem spory wpływ mają też ich znakomite fotele. Ogromny zakres nie tylko wzdłużnej regulacji pozwala na zajęcie na wiele godzin bardzo wygodnej pozycji do jazdy. Dobre boczne podparcie dla pleców i długie siedzisko oferują stabilną pozycję nawet w trakcie jazdy po górskich serpentynach. Fotele Peugeota nie są aż tak wygodne, ale na brak regulacji narzekać nie można. Za kierownicą siedzi się komfortowo. Najmniej wygody zaznaje kierowca Hyundaia - nie wiadomo z jakich powodów, konstruktorzy mocno ograniczyli wzdłużną regulację przednich foteli.

Ze względu na wymiary nadwozia najwięcej miejsca dla pasażerów tylnej kanapy powinna oferować Astra. Niestety, pod tym względem kompakt Opla dostaje baty nie tylko od mniejszego Golfa, ale także od Hyundaia i Peugeota (też mniejszych). Chociaż wszystkie trzy auta są od niej krótsze i mają mniejszy rozstaw osi, pasażerowie tylnej kanapy mają w nich więcej miejsca na kolana. Szerokość wnętrza z tyłu w Astrze też jest najmniejsza, a jej kanapa dobrze służy jedynie dwóm pasażerom. Największe, w porównaniu z konkurentami, bagażnik i dopuszczalne obciążenie Opla są marnym pocieszeniem na co dzień, gdy chce się pojechać ze znajomymi do kina.

Chociaż początkowo wydawało się, że w kategorii "komfort jazdy" przynajmniej Astra dorówna Golfowi, bohaterowie misji specjalnej i w tej kategorii muszą uznać wyższość produktu "made by Volkswagen": najlepszy komfort jazdy, najwygodniejsze fotele i najprzyjemniejsze dla ucha wrażenia akustyczne wewnątrz - pod względem komfortu podróżowania Golf nie daje się pokonać.

Opel Astra, którego tylne zawieszenie z tradycyjną belką skrętną wzbogacono o mechanizm Watta - redukujący poprzeczne ruchy belki w stosunku do nadwozia, co usztywnia tylne zawieszenie - nie daje za wygraną. W konkurencjach dyna-micznych chce pokazać swoją wyższość nad Golfem. Dodatkowo, w testowanym egzemplarzu pomaga jej zawieszenie typu Flex Ride o regulowanej sile tłumienia amortyzatorów, które mogą działać w dwóch trybach - Sport lub Tour. W tym pierwszym mogą zmieniać się nastawy amortyzatorów oraz wyostrzać działanie układu kierowniczego i pedału przyspieszenia. Od zmiany podświetlenia zegarów z nijakiej białej na ognistoczerwoną ani koni mechanicznych pod maską, ani temperamentu Astrze nie przybywa, ale robi się ciekawiej i rośnie ochota na szybką jazdę. Auto reaguje na ruchy kierownicą nawet szybciej niż Golf i zachowuje się jeszcze bardziej stabilnie.

Nawet gdyby z Hyundaia, Peugeota i Opla wziąć to, co najlepsze, i tak nie wystarczyłoby zdobytych punktów, żeby misja specjalna zakończyła się powodzeniem, czyli wygraną z Golfem. Także po przeliczeniu ceny zakupu na liczbę uzyskanych punktów - wychodzi na to, że zakup Golfa jest najbardziej opłacalny, bo za każdy punkt zdobyty w teście trzeba zapłacić mniej niż w wypadku Hyundaia i30, Opla Astry czy Peugeota 308. Na taki argument nie ma mocnych.

Tekst: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz

Porażająca ergonomia Golfa
Przyciski do sterowania szybami, minidżojstik do regulacji lusterek zewnętrznych, przycisk blokady centralnego zamka i klamka w GOLFIE znajdują się tuż obok siebie, są dobrze widoczne i łatwo dostępne. Ponadto, opierając rękę na podłokietniku unikamy możliwości naciśnięcia przez przypadek któregoś z przycisków. Duże kieszenie w drzwiach swobodnie mieszczą nawet sporą butelkę z napojem. Dzięki temu, że kieszenie są wyłożone miękką tkaniną, drobiazgi w nich nie hałasują także podczas jazdy po dziurach. Pod tym względem ASTRA , i30 i "308" muszą się jeszcze dużo nauczyć.

REKLAMA

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Golf 1.6 TDI CR Highline Astra 1.7 CDTI Sport 308 1.6 HDi Premium i30 1.6 CRDi Comfort
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 1.6turbodiesel, R4, 1.7turbodiesel, R4, 1.6turbodiesel, R4, 1.6
Moc kW (KM)105 KM125 KM109 KM116 KM
Przy obrotach (/min)4400400040004000
Poj. skokowa cm31598168615601582
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250280240260
Przy obrotach (/min)1500-25002000-270017501900-2750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4199/1779/14794419/1814/15104276/1815/14984245/1775/1480
Rozstaw osi (mm)2578268526082650
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,3/11,211,8/11,812,0/11,911,0/11,0
Poj. zbiornika paliwa (l)55566053
Masa własna (kg)1314142813341291
Dopuszczalne obciążenie (kg)556592527529
Poj. bagażnika (l)350/1305370/1235348/1201340/1250
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)650/1400730/1500705/1520550/1400
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1465/14451460/14401455/14651470/1470
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1040/9751015/9701015/940955/945
Rozmiar opon205/55 R16 Continental Sport Contact 2225/50 R17 Bridgestone Turanza ER300225/45 R17 Continental Sport Contact 3205/55 R16 Hankook Optimo K4
CO2 (limit) g/km119125129119
OsiągiGolf 1.6 TDI CR HighlineAstra 1.7 CDTI Sport308 1.6 HDi Premiumi30 1.6 CRDi Comfort
0-30 km/h (s)1,61,91,81,7
0-50 km/h (s)3,43,83,63,5
0-80 km/h (s)7,67,97,77,6
0-100 km/h (s)11,511,611,411,2
0-130 km/h (s)20,820,520,320,0
0-160 km/h (s)38,439,138,838,6
Prędkość maksymalna (km/h)189195190188
Elastyczność Golf 1.6 TDI CR HighlineAstra 1.7 CDTI Sport308 1.6 HDi Premiumi30 1.6 CRDi Comfort
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,9/17,68,7/11,68,4/11,58,6/11,5
60-100 km/h na VI biegu (s)-16,315,916,1
80-120 km/h na IV/V biegu (s)11,0/14,49,9/12,59,6/12,19,7/12,1
Elastyczność Golf 1.6 TDI CR HighlineAstra 1.7 CDTI Sport308 1.6 HDi Premiumi30 1.6 CRDi Comfort
80-120 km/h na VI biegu-15,214,514,9
Zużycie paliwaGolf 1.6 TDI CR HighlineAstra 1.7 CDTI Sport308 1.6 HDi Premiumi30 1.6 CRDi Comfort
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km5,75,76,45,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km3,94,14,04,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km4,54,74,94,5
średnie podczas testu (l/100 km)5,66,35,95,5
zasięg (km)9828881016963
Droga hamowania (m)Golf 1.6 TDI CR HighlineAstra 1.7 CDTI Sport308 1.6 HDi Premiumi30 1.6 CRDi Comfort
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39373939
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)39373839
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)40374040
Ceny i wyposażenieGolf 1.6 TDI CR HighlineAstra 1.7 CDTI Sport308 1.6 HDi Premiumi30 1.6 CRDi Comfort
Cena modelu testowanego (zł)79 430 zł85 450 zł77 800 zł67 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ 1200tak/ tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłu1250 złbrakbrakbrak
Poduszka chroniąca kolana kierowcytakbrakbrakbrak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ 2000tak/ 500
Radioodtwarzacz CD/MP3820 złtaktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktaktak
Reflektory ksenonowe2930 - reflektory biksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów zł5200 złbrakbrak
Lakier metalizowany1440 zł1950 zł1800 zł1700 zł
Obręcze kół z lekkich stopów taktaktakbrak
Czujnik parkowania990 - w pakiecie alarm, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne po stronie pasażera przy włączonym biegu wstecznym, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby, kontrolka poziomu płynu do spryskiwaczy, podgrzewane przednie fotele, spryskiwacze reflektorów, radio CD/MP3 i 8 głośników zł1000 zł1300 zł610 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Golf 1.6 TDI CR Highline 411 Najlepszy w ogóle i w szczegółach. Wygrywa nawet wtedy, gdy przeliczy się cenę za każdy punkt zdobyty w teście. Najlepsze wykonanie, najlepszy komfort, najpewniejsze właściwości jezdne. Można brać w ciemno.
Astra 1.7 CDTI Sport 386 Gdyby nie zbyt ciasne wnętrze w stosunku do wymiarów nadwozia i nadmiar kilogramów, które ograniczają dynamikę silnika i jazdy, mogłaby być pierwsza. Ceni się chyba nieco za wysoko.
308 1.6 HDi Premium 370 Może się podobać za przestronne wnętrze i jakość wykonania oraz udany kompromis między komfortem a precyzją prowadzenia. Ale Golf potrafi to nawet lepiej, a kosztuje niewiele więcej.
i30 1.6 CRDi Comfort 345 Punktuje równo, ale za nisko, żeby włączyć się do walki o miejsce na podium. Jeśli brać pod uwagę cenę za punkt, byłby na drugim miejscu, droższy tylko od... Golfa. Wymaga dopracowania.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (16)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA