Jeśli istnieje idealny dobór samochodów do testu porównawczego, to tym razem udało się do niego maksymalnie zbliżyć. Pod maską trzech z czterech aut pracują turbodiesle o niemal identycznej pojemności, wynoszącej 1,6 l. Nieznacznie wyłamuje się jedynie Opel, który do Astry nie oferuje silnika wysokoprężnego o takiej pojemności, jest za to diesel 1,7-litrowy. Rozrzut mocy jednostek napędowych w testowanych autach jest już większy i wynosi 20 koni mechanicznych. Ani na to, że silniki o zbliżonej pojemności nie dysponują identyczną mocą, ani na to, że nie zawsze współpracują ze skrzynią biegów o takiej samej liczbie przełożeń - wpływu nie mamy. Najważniejsze, że - niezależnie od 125 KM w Astrze, 116 KM w i30, 109 KM w "308" i jedynie 105 KM w Golfie - producenci obiecują niemal identyczne osiągi testowanych aut, czyli około 11 s w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h, prędkość maksymalną na poziomie 190 km/h i średnie zużycie paliwa w okolicach wyśrubowanego limitu - 5 l/100 km.
Własne pomiary osiągów testowanych samochodów wykazały, że przynajmniej pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h producenci nie mijają się z prawdą. Najszybszy okazuje się i30, który do setki przyspiesza w 11,2 s, czyli nawet o mrugnięcie oka szybciej niż obiecuje Hyundai. Astrze i "308" do danych fabrycznych brakuje 0,1 s, Golfowi - 0,2 s. 0,1 s różnicy w przyspieszeniu do 100 km/h między Astrą i Golfem na niekorzyść Opla jest faktem o tyle ciekawym, że 20-konna różnica mocy między silnikami ma miejsce właśnie w wypadku tych aut, i to przy przewadze Astry. Niestety, 114 kg nadwagi Opla w porównaniu z Volkswagenem zrównuje na drodze szanse 105-konnego Golfa i 125-konnej Astry. Ogólnie, z pomiarów przyspieszenia wynika, że jeśli wszystkie cztery samochody spotkają się na światłach, na następnych i tak zameldują się równocześnie, z dokładnością do ułamków sekundy.
Gdy pomiar dotyczy jazdy o kropelce, różnice między testowanymi samochodami są już większe. Podczas testowej jazdy na autostradzie w identycznych warunkach pogodowych, przy stałej prędkości jazdy wynoszącej 110 km/h, najlepszy wynik znowu osiągnął kompakt Hyundaia - i30 zadowoliło się zużyciem jedynie 4,8 l/100 km. Zaledwie o 0,1 l/100 km gorszy okazał się kompakt Peugeota. Golf potrzebował 5,5 l/100 km. Najmniej wstrzemięźliwa była Astra, która zużyła aż o 1 l/100 km paliwa więcej niż i30.
Mimo najmniejszej mocy, silnik Golfa dysponuje porównywalnym momentem obrotowym, co jednostki napędowe w i30 i w "308" (250 Nm w stosunku do, odpowiednio, 260 Nm i 240 Nm). Pod względem siły napędowej na czoło znowu wysuwa się Astra, której jednostka napędowa odjeżdża silnikom konkurentów o 20 Nm, 30 Nm, a nawet o 40 Nm (kolejno - Hyundaiowi, Volkswagenowi i Peugeotowi). Chociaż w konkurencji "elastyczność" Golf przegrywa z pozostałymi samochodami za sprawą skrzyni biegów o pięciu przełożeniach (silniki pozostałych aut współpra-cują z przekładniami 6-biegowymi), w warunkach codziennej eksploatacji najprzyjemniej podróżuje się właśnie nim. Jednostka napędowa Volkswagena najwcześniej oddaje do dyspozycji kierowcy maksymalny moment obrotowy, bo już od 1500 obr/min, i utrzymuje go w największym zakresie obrotów. Wystarczy kręcić silnik do maksymalnie 2500-3000 obr/min, aby korzystać z najlepszych osiągów i po zmianie biegu na wyższy znów zagwarantować silnikowi pracę w zakresie obrotów maksymalnego momentu obrotowego.
Komentarze
~Samuraj, 2011-02-24 22:49:52
~tytus, 2011-02-23 22:33:15
~Samuraj002, 2010-11-18 00:38:47
~Gość, 2010-11-17 21:28:16
~Samuraj002, 2010-11-17 19:37:19
~Gość, 2010-11-17 04:08:00
airmatic, 2010-11-15 21:01:29
~Samuraj002, 2010-11-15 19:30:28
airmatic, 2010-11-15 19:10:51
~olo, 2010-11-15 13:54:30
~Krs, 2010-05-31 09:30:31
~osa, 2010-05-25 16:32:21
~mk, 2010-05-23 23:51:16
esper, 2010-05-20 17:00:06
~Krs, 2010-05-20 11:19:47
auto motor i sport, 2010-05-14 18:36:57
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?