Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.5

Hyundai i40 – Korea mierzy wysoko

Czy uwierzysz, że następca Sonaty udowodni, że koreańskie samochody są już lepsze niż japońskie i że dorównują europejskim w bardzo wymagającej klasie średniej?

Hyundai i40 Auto klasy średniej ma być przede wszystkim komfortowe, dlatego i40 seryjnie wyposaża się w koła 16-calowe (17- i 18-calowe wymagają dopłaty)

HYUNDAI i40 2.0

Hyundai i40 2.0
KonkurenciFord Mondeo, Toyota Avensis
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc177 KM/6500 obr/min
0–100 km/h9,7 s
Prędkość maksymalna210 km/h
Zużycie paliwa6,7 l/100 km
Emisja CO2156 g/km
Silnikpoj. 1999 cm3, maks. moment obrotowy 213 Nm przy 4700 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4770 x 1815 x 1470 mm, rozstaw osi 2770 mm, masa własna 1420 kg, pojemność bagażnika 553/1719 l, pojemność zbiornika paliwa 70 l.

Podczas wakacji w salonach Hyundaia raczej nie będzie urlopowej atmosfery. Na przełomie lipca i sierpnia oferta Koreańczyków powiększy się o dwa ważne modele - i40 oraz Velostera. Pierwszy to wyrośnięty przedstawiciel klasy średniej, który ma "wbić się" do pierwszej piątki sprzedaży aut segmentu D w Europie, czyli wygrać batalię o klientów z Toyotą Avensis. Odważne. Drugi to dowód na to, że koreański producent potrafi zrobić samochód, za którym przechodnie będą się oglądać. Veloster ma przyciągnąć do salonów Hyundaia młodych ludzi, których albo nie stać na Golfa GTI, albo uważają go za auto zbyt zwyczajne przy jego sportowych aspiracjach. To jeszcze bardziej śmiały zamiar.

Pod względem gabarytów Hyundai i40 nie wygrywa porównania z każdym nowym konkurentem, ale z większością tak. Długość wynosząca blisko 4,8 metra i rozstaw osi sięgający prawie 2,8 m sprawiają, że nadwozie i40 jest odpowiednio duże, aby cztery dorosłe osoby podróżowały wygodnie i aby bagażnik był wystarczająco przestronny. Po zajęciu miejsca na przednich fotelach nie ma na co narzekać. Przestrzeni w każdym kierunku jest sporo, nawet więcej niż u niektórych konkurentów. Konsola środkowa na desce rozdzielczej i między fotelami do najmniejszych nie należy, ale nie ogranicza miejsca dla kolan. Ponieważ sterowanie sprzętem audio i klimatyzacją znajduje się na jednym "piętrze", wysoko i tuż pod ręką, w dolnej części konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na sporej wielkości zamykany schowek. Elektrycznie aktywowany hamulec postojowy (wyposażenie seryjne wszystkich wersji) nie wymaga wielkiej dźwigni, lecz drobnego przycisku, dzięki czemu na konsoli środkowej - oprócz dużego schowka pod podłokietnikiem - znalazło się miejsce na kolejny zamykany schowek.

 

Bardziej niż rozdmuchanymi wymiarami, i40 ma zakasować rywali wyposażeniem. Nie tylko bogatym, ale przede wszystkim takim, które do tej pory było oferowane w samochodach wyższej klasy niż średnia. Podgrzewana kierownica, wentylowane i podgrzewane fotele oraz podgrzewane zewnętrzne siedzenia kanapy, której oparcie ma regulowany kąt pochylenia powinny zapewnić komfort podróżowania nieoferowany dotychczas w popularnych samochodach klasy średniej. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, w standardzie obejmujące siedem poduszek powietrznych oraz systemy stabilizacji toru jazdy, wspomagania nagłego hamowania i ruszania na wzniesieniu też zawiera więcej niż oferują konkurenci w podstawowych wersjach.


Sedan już jest
W maju na salonie samochodowym w Barcelonie Hyundai przedstawił i40 w wersji sedan (kombi debiutowało w marcu na tegorocznym salonie w Genewie). Bagażnik ma pojemność 503 l, czyli jest o tylko 50 litrów mniejszy niż bagażnik kombi. Podobnie jak kombi, auto będzie napędzane czterema silnikami do wyboru - dwoma wysokoprężnymi o pojemności 1,7 l i mocy 115 KM lub 136 KM oraz dwoma benzynowymi o mocy 135 KM (1,6 l) i 177 KM (2,0 l). Standardowo wszystkie silniki współpracują z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Do mocniejszej wersji silnika Diesla i benzynowego będzie oferowana 6-stopniowa przekładnia automatyczna. Hyundai i40 w wersji sedan w salonach pojawi się dopiero na przełomie października i listopada.
BP

Najwięcej komfortu i bezpieczeństwa zapewnia samo nadwozie i40, wyposażenie to jedynie miłe dodatki. Po Sonacie zostało tylko wspomnienie. W porównaniu z poprzednim Hyundaiem klasy średniej, nowy ma zdecydowanie sztywniejszą konstrukcję i lepiej izolowane od nadwozia zawieszenie. Zarówno kolumny McPhersona z przodu, jak i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu są montowane do ram pomocniczych, których zadaniem jest ograniczenie przenikania drgań i hałasów mechanicznych do kabiny. Wyciszenie wnętrza i40 ma zadowolić nie tylko odbiorców indywidualnych, którzy na długich trasach podróżują sporadycznie, ale przede wszystkim tych flotowych, którzy w samochodzie spędzają całe dnie. Hyundai liczy, że nawet połowa sprzedanych i40 będzie pełnić rolę aut firmowych.

Dwulitrowy, 177-konny silnik benzynowy, któremu sygnał do startu daje się przez naciśnięcie przycisku zamiast przez przekręcenie kluczyka w stacyjce, od pierwszych chwil pracuje bardzo równo i spokojnie (dostęp do auta i uruchamianie silnika bez sięgania po klucz to kolejny seryjny "ekstras" i40). W kabinie ledwie słychać odgłos jego pracy. O swoim istnieniu jednostka napędowa informuje dopiero wtedy, gdy pedałem przyspieszenia wytrąci się ją z obrotów biegu jałowego. Ponieważ silnik Hyundaia "żadnej pracy się nie boi", także tej na wysokich obrotach, na komendy wydawane pedałem przyspieszenia reaguje spontanicznie. Dynamiczne rozpędzanie wymaga wciskania pedału coraz głębiej i głębiej. Maksymalną siłą napędową, wynoszącą 213 Nm, benzynowy silnik dysponuje dopiero przy 4700 obr/min.

Nie ma się co dziwić, że Hyundai liczy się z tym, że aż 65% sprzedaży stanowić będą wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym, zwłaszcza mocniejszą odmianą 1,7-litrowego diesla. Ten silnik już przy 2000 obr/min dysponuje momentem obrotowym o wartości 325 Nm, co czyni jazdę i40 zdecydowanie przyjemniejszą i spokojniejszą w porównaniu z podróżą tym samym modelem, ale wyposażonym w mocniejszą benzynową jednostkę napędową.

Podczas pierwszych jazd testowych Hyundaiem i40, jeszcze gdy znajdował się w fazie ostatecznego tuningu zawieszenia, do wyboru były wersja z dieslem pod maską, twardszymi amortyzatorami, ale z oponami o wyższym profilu oraz model z silnikiem benzynowym, bardziej miękko zestrojonym zawieszeniem, ale ze sztywniejszymi oponami o niskim profilu. Pod względem komfortu i precyzji prowadzenia znowu górą jest i40 napędzany dieslem.

Przez ostatnie lata sprzedaż samochodów segmentu D zjeżdżała po równi pochyłej. W końcu zjechała do takiego poziomu, że teraz może już tylko rosnąć. Specjaliści przewidują, że udział aut klasy średniej w ogólnej sprzedaży samochodów w Europie będzie się zwiększał do 2016 r. Koreańczycy wydają się dobrze na to przygotowani. Oprócz i40 kombi Hyundai zaprezentował już sedana. Z kolei Kia (należąca do tego samego koncernu co Hyundai) ma Optimę w wersji sedan, a kombi przedstawi niedługo.

Tekst Maciej Ziemek
amis 7/2011

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 111 500 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij