Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Hyundai i40, Mazda 6 Kombi, Peugeot 508 SW – atak Hyundaia na klasę średnią

Hyundai odgraża się, że na Starym Kontynencie model i40 przytrze nosa europejsko-japońskiej konkurencji. Ile w tym prawdy, sprawdzamy w teście trzech kombi z dieslem pod maską.

Hyundai, i40, Mazda 6, Peugeot, 508 SW Dieslowi chwała – w realnym świecie Hyundai, Mazda i Peugeot zaskakują sprawnością w jeździe

 

Od ambitnych planów producenta do zmiany przyzwyczajeń klientów droga daleka. Ale przykład Dacii pokazuje, że wszystko jest możliwe. Łącznie ze zmartwychwstaniem marki (z handlowym sukcesem!), za którą nikt nie tęsknił. Bo auta zyskują przychylność klientów tym większą, im mniej kosztują. Od tej reguły jest niewiele wyjątków.

Hyundai nie stawia na cenę. Na dzień dobry, za najtańsze i40 trzeba zapłacić więcej niż za najtańszego Peugeota 508 SW. Mniej niż i40 kosztują też podstawowe wersje kombi Forda Mondeo czy Toyoty Avensis. Choć od najtańszych wersji Mazdy 6 Kombi czy VW Passata Varianta Hyundai i40 nie jest droższy, za odwagę w cenowym pozycjonowaniu i tak należy się uznanie. Szczególnie w odniesieniu do testowanej, najdroższej wersji Premium. 131 900 zł za i40, ze 136-konnym dieslem pod maską, to cena wybijająca się ponad ceny testowanych Mazdy 6 Kombi (122 800 zł) i Peugeota 508 SW (115 200 zł - tyle kosztuje wersja 163-konna; testowany model - 140-konny - chwilowo wypadł z cennika z powodu... trzęsienia ziemi w Japonii).

Po zajęciu miejsca za kierownicą i40 natychmiast widać jak szybko zmieniają się samochodowe mody w urządzaniu wnętrza i jak szybko producenci potrafią reagować na sygnały z rynku, dotyczące bezpieczeństwa i komfortu obsługi. Hyundai bardzo dobrze odrobił zadanie domowe z przedmiotów ergonomia i zagospodarowanie wnętrza. Tam gdzie kończą się elementy obsługi na konsoli środkowej i40, tam dopiero zaczynają w "6" i w "508". W czasie jazdy kierowca i40 nie musi odrywać wzroku od drogi, aby sterować klimatyzacją, nawigacją czy sprzętem audio, bo wszystkie przełączniki na desce rozdzielczej znajdują się bardzo wysoko. Rozmieszczenie elementów obsługi w Maździe 6 i Peugocie 508 łatwo wykuć na pamięć - są dobrze pogrupowane; ale do operowania tymi, które umieszczono najniżej, tuż przy tunelu środkowym, trzeba zniżać wzrok na ułamek sekundy. W zasięgu ręki kierowcy i40 jest parę schowków, które nadają się na odłożenie telefonu. Najlepszy, bo zamykany i z zasilaniem oraz z gniazdami USB i AUX, znajduje się na dole konsoli środkowej. W testowanej "508" właściwie nie było gdzie odłożyć telefonu.

Średniej klasy Peugeot bardziej stawia na jakość materiałów niż na funkcjonalność kabiny. W porównaniu z Hyundaiem, a zwłaszcza z Mazdą, Peugeot może pochwalić się materiałami z wyższej półki, przyjemnymi w wyglądzie i miłymi w dotyku. Przykro, że w czasie jazdy w kabinie "508" słychać najwięcej świszcząco-trzeszczących dźwięków. Materiały wykończeniowe testowanej wersji i40, z miękkim tworzywem deski rozdzielczej oraz ze skórzaną tapicerką na fotelach i z przyjemnym w dotyku tworzywem na drzwiach, również zapewniają bardzo dobre wrażenie jakości. Solidny montaż sprawia, że pod względem ogólnej jakości wykonania i40 wypada minimalnie lepiej niż konkurenci.

BP

Duży zakres regulacji foteli i kolumny kierownicy w każdym z testowanych aut pozwala przyjąć wygodną pozycję do jazdy. Najwygodniejszą w Maździe, w której fotel można najbardziej zbliżyć do podłogi i którego siedzisko jest najmniej "napompowane", dzięki czemu siedzi się dość nisko. Fotele Mazdy nie są tak dobrze skrojone jak te w Hyundaiu i w Peugeocie, ale zapewniają dobry komfort jazdy nawet przez wiele godzin. Zespół fotel-kierownica w Maździe 6 pozwala kierowcy najlepiej zintegrować się z autem.

Przesiadka na tylną kanapę i40 znowu udowadnia, że przy bardzo podobnych rozmiarach zewnętrznych testowanych aut, Hyundai wycisnął z kabiny więcej niż konkurenci. Nie chodzi o to, że oparcie tylnej kanapy ma dwustopniowo regulowany kąt pochylenia, ale o to ile przestrzeni mają do dyspozycji pasażerowie. Miejsca na kolana i nad głową jest na tyle dużo, że nawet osoby wysokiego wzrostu podróżują z tyłu w komfortowych warunkach. Brak tunelu środkowego (jest jedynie szerokie płaskie przetłoczenie) potęguje z tyłu wrażenie przestrzeni. Na drobne przedmioty pasażerowie mają do dyspozycji kieszenie w tylnych drzwiach. Sporo miejsca z tyłu na nogi i nad głową oferuje również Mazda 6, ale bardzo skromny zakres regulacji tylnych zagłówków nie sprzyja sadzaniu tam wysokich pasażerów. Dzieciom z kolei nie spodoba się brak w drzwiach kieszeni na drobiazgi. Zdecydowanie najciaśniej z tyłu mają pasażerowie Peugeota 508. Szczególnie mało miejsca nad głową w testowanej wersji to zasługa szklanego panoramicznego dachu, który sprawia, że podsufitka dookoła niego znajduje się kilka centymetrów niżej niż w wersjach bez takiego gadżetu. Mimo największego rozstawu osi (plus 5 cm i 9 cm w porównaniu z, odpowiednio, i40 i "6"), Peugeot 508 zapewnia pasażerom najmniej miejsca na kolana.

Po uruchomieniu diesli, o zbliżonej, dużej sile napędowej, ale uzyskiwanej z różnej pojemności, najprzyjemniej dla ucha brzmi największa jednostka - 2,2-litrowa w Maździe 6. Pracuje najrówniej i nie pozwala sobie na wibracje, które byłyby wyczuwalne w kabinie. Silnik Mazdy w całym zakresie obrotów spontanicznie reaguje na komendy wydawane pedałem przyspieszenia. Gdy na obrotomierzu wskazówka zbliży się do cyfry 2, siła napędowa o wartości aż 360 Nm na tyle zdecydowanie wystrzeliwuje samochód do przodu, że aż trudno uwierzyć, że silnik Mazdy (choć najsilniejszy w tym gronie) ma moc tylko 163 KM. 1,5-tonowy ciężar na kołach rwie się do jazdy z taką łatwością, jak gdyby ważył o połowę mniej. Przed upływem 10 s od startu "6" potrafi osiągnąć 100 km/h.

Mimo pojemności o pół litra mniejszej, czyli o ponad 20%, wysokoprężny silnik Hyundaia uzyskuje moment obrotowy mniejszy o niecałe 10% w porównaniu z silnikiem Mazdy. Też pracuje z przyjemnym dla ucha (jak na diesla) miarowym stukotem, ale na biegu jałowym jego pracy towarzyszą delikatne wibracje, wyczuwalne na kierownicy i w fotelu. Wystarczy musnąć pedał przyspieszenia, dosłownie wytrącić silnik z pracy na najniższych obrotach, a drgania znikają jak "gazem" odjął. Mimo że stoper jest brutalny i w sprincie do setki odnotowuje stratę i40 do Mazdy 6, wynoszącą 1,7 s (przy prędkości 160 km/h różnica wynosi już 6,5 s), w codziennej eksploatacji kierowca Hyundaia ani przez moment nie odczuwa, że jeździ wolniejszym samochodem. Za to z przyjemnością odnotuje zużycie paliwa na trasie - jedynie 4,3 l/100 km; w mieście - 8,5 l/100 km, czyli o 1 l/100 km mniej niż w wypadku Mazdy 6.

Dwulitrowemu silnikowi Peugeota bliżej do charakterystyki nieco mniejszej jednostki napędowej Hyundaia, ale przy niemal identycznej masie własnej "508" okazuje się szybsza niż i40. Jednak ani nie tak szybka jak Mazda, ani nie tak oszczędna. Mimo skromniejszej pojemności i znacznie dłuższego ostatniego przełożenia. Peugeot rozczarowuje przede wszystkim elastycznością, szczególnie na ostatnim biegu. Na przyspieszenie z 60 km/h do 100 km/h i z 80 km/h do 120 km/h 140-konne 508 SW potrzebuje, odpowiednio, 20,7 s i 14,7 s. Z kretesem przegrywa z Mazdą (o 7,1 s i 4,1 s), a także z Hyundaiem. Do rozpędzania na trasie, nie tylko Peugeota, ale również Hyundaia i Mazdy, zdecydowanie najlepiej nadaje się III bieg.

Pod względem właściwości jezdnych i precyzji prowadzenia, Mazda - z zawieszeniem i układem kierowniczym, które bez problemu nadążają za dynamicznym silnikiem - pokazuje konkurentom jak powinno jeździć auto klasy średniej. Przy tak samo bezpośrednim układzie kierowniczym jak u Peugeota, wszystkie polecenia wykonuje szybciej, z większą precyzją i przy dużej stabilności nadwozia. Najmniej dynamiczne wrażenia z jazdy zapewnia Hyundai z jego przewspomaganym układem kierowniczym i z zawieszeniem zorientowanym zdecydowanie bardziej na komfort jazdy niż na superstabilne prowadzenie. Poziomem komfortu, i40 - przy tak samo dużych kołach jak w "508" - zadziwia nawet tegoż właśnie Peugeota. Jedynie o poprzecznych uskokach na drodze, atakowanych zbyt szybko, Hyundai informuje pasażerów wyraźnym wstrząsem nadwozia. Pozostałe nierówności nawierzchni potrafi przed nimi ukryć bardzo skutecznie.

Z tego, co mogą dziś zaoferować samochody klasy średniej ze względu na wielkość i wyposażenie, Hyundai nie poskąpił i40 niczego. Wersja Premium seryjnie jest wyposażona m.in. w boczne poduszki z tyłu, system utrzymywania toru jazdy, adaptacyjne reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane fotele (podgrzewane i wentylowane) i w nawigację satelitarną. Mazda i Peugeot nie są aż tak uzbrojone, chociaż brakuje im niewiele. Kosztują za to sporo mniej, a w wojnie o klienta bitwę na punkty przegrywają jedynie o włos. Przy tak niewielkiej różnicy w punktach, ale dużej przy kasie, okazuje się, że po przeliczeniu ceny na punkty zdobyte w teście najkorzystniej wypada Peugeot (316 zł za punkt), druga jest Mazda (325), trzeci Hyundai (344). Niezależnie od tego, który z producentów sprzeda więcej aut, pewne jest, że na rynku zrobiło się tłoczniej.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 9/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne i40 1.7 CRDi Premium 6 Kombi 2.2 MZR-CD Kirei 508 SW 2.0 HDi Allure
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 1.7turbodiesel, R4, 2.2turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)136 KM163 KM140 KM
Przy obrotach (/min)400035004000
Poj. skokowa cm3168521831997
Maksymalny moment obrotowy (Nm)325360320-340
Przy obrotach (/min)2000-25001800-30002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekładnia mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4770/1815/14704785/1795/14904813/1853/1476
Rozstaw osi (mm)277027252817
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,911,811,9
Poj. zbiornika paliwa (l)706472
Masa własna (kg)149515001500
Dopuszczalne obciążenie (kg)625645585
Poj. bagażnika (l)553/1719550/1600750/1900
CO2 (limit) g/km124143130
Osiągii40 1.7 CRDi Premium6 Kombi 2.2 MZR-CD Kirei508 SW 2.0 HDi Allure
0-30 km/h (s)1,91,71,6
0-50 km/h (s)4,23,53,7
0-100 km/h (s)11,39,610,7
0-130 km/h (s)18,616,417,7
0-160 km/h (s)32,125,627,6
Prędkość maksymalna (km/h)198211210
Zużycie paliwai40 1.7 CRDi Premium6 Kombi 2.2 MZR-CD Kirei508 SW 2.0 HDi Allure
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5,56,96,8
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,34,54,0
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km4,75,45,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,34,64,8
Maksymalne (l/100 km)8,59,59,6
średnie podczas testu (l/100 km)7,07,77,9
zasięg (km)1000831911
Droga hamowania (m)i40 1.7 CRDi Premium6 Kombi 2.2 MZR-CD Kirei508 SW 2.0 HDi Allure
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,738,437,7
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)37,138,638,0
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,538,238,3
Ceny i wyposażeniei40 1.7 CRDi Premium6 Kombi 2.2 MZR-CD Kirei508 SW 2.0 HDi Allure
Cena wersji porównywalnych (zł)131 900 zł122 800 zł115 200 (cena wersji 163-konnej) zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak
Boczne poduszki powietrzne z tyłutakbraktak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Reflektory ksenonowetaktaktak
Lakier metalizowany2000 złtak2200 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktaktak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów taktaktak
Czujnik parkowaniatakbraktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 111 500 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (19)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij