Hyundai na poważnie bierze się za Europę. W ubiegłym, kryzysowym roku, gdy większość firm liczyła straty, zwiększył sprzedaż na Starym Kontynencie o 26,6%. Teraz przygotował nową broń - kompaktowego SUV-a ix35. Ma on zastąpić nijakiego Tucsona i stać się jednym z lepiej sprzedających się SUV-ów. Jest od niego nieco dłuższy i szerszy, a przy tym niższy, całość jest smakowicie wystylizowana. Duży wlot powietrza oraz niskie, lekko skośne reflektory wyglądają agresywnie i obiecują siłę. Przetłoczenie na boku nadwozia ma kształt podwójnego "Z" i przechodzi w górny obrys lamp; wznoszącą się dolną krawędź szyb bocznych poprowadzono wysoko, jak w rasowym coupé. Opadający dach przechodzi w wyraźnie zaznaczony spoiler.
Wnętrze dorównuje wzornictwem nadwoziu, a wykonane jest z dobrych materiałów, choć te na tablicy przyrządów i drzwiach mogłyby być bardziej miękkie. Za to nic nie można zarzucić jakości montażu. Tablica przyrządów - po prostu praktyczna i ładna. W opcji i droższych wersjach wyposażeniowych nie ma stacyjki, a silnik uruchamia się przyciskiem, kluczyk-breloczek jest umieszczony w gnieździe w podłokietniku na tunelu środkowym. Za kierownicą (regulowaną w dwóch płaszczyznach) siedzi się wysoko, ale wygodnie, dobór odpowiedniej pozycji ułatwia regulowany wzwyż fotel. Pomimo że testowy samochód był napędzany dieslem, w dobrze wygłuszonym wnętrzu nie było go słychać. Za oparciem dzielonej kanapy znalazł się jeden z największych w klasie bagażników, mieszczący od 591 do 1436 l po złożeniu oparć kanapy. Ma regularne kształty bez progu, choć dość głęboko do wnętrza wnikają nadkola.
HYUNDAI ix35 2.0 CRDI CLASSIC
Hyundai ix35 2.0 CRDI CLASSIC | |
---|---|
Cena | 94 900 zł |
Konkurenci | Ford Kuga, Renault Koleos |
Silnik | turbodiesel, R4, 2.0 |
Moc/przy obrotach | 136 KM/4000 obr/min |
0–100 km/h | 9,4 s |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 147 g/km |
Silnik | poj. 1995 cm3, 320 Nm w przedziale 1800–2500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4410 x 1820 x 1660 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa wł.1458 kg, poj. bagażnika 591/1436 l. |
Testowaną wersję napędzał 136-konny turbodiesel, który przekazywał moc poprzez 6-biegową mechaniczną przekładnię na przednią oś. I, trzeba przyznać, bez problemu dawał sobie radę jeśli tylko kręcić go powyżej 2000 obr/min. Auto przyspiesza łatwo i bez turbodziury. Jest to zasługą samego silnika jak i niezwykle, jak na SUV-a, niskiej masy własnej (1380 kg; wersja 4x4 o 60 kg więcej). W jeździe krętymi drogami i autostradą zużycie oleju napędowego na poziomie 6 l/100 km jest bez problemu osiągane (dynamiczna, szarpana i szybka jazda podniesie je nawet o 2,5 l). Zawieszenie, pozornie sztywne, daje odczuć pojedyncze wyboje, jednak zapewnia dobry komfort na gorszych drogach, choć uzyskano to kosztem przechyłów w szybkich łukach drogi.
Hyundai ix35 jest cichy, oszczędny i pojemny. Przy tym ładny i dobrze wyposażony. I ma pięć lat gwarancji! Od 26 lutego jest już dostępny na polskim rynku. Ceny wersji benzynowej 2.0 2WD Classic z sześciobiegową mechaniczną przekładnią zaczynają się od 79 900 zł; cena wersji testowanej (2.0 CRDI, o mocy 136 KM) wynosi 94 900 zł. Kumulacja zalet może przyciągnąć nabywców - już podstawowa wersja Classic ma bogate wyposażenie, a w nim m.in. sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację manualną, radioodtwarzacz CD, ESP, wspomaganie przy pokonywaniu wzniesień, aluminiowe obręcze kół, światła przeciwmgielne i do jazdy dziennej. Należałoby jedynie dokupić pełnowymiarowe koło zapasowe, dostępne w standardzie od drugiej (spośród 4) wersji wyposażeniowej o nazwie Comfort.
Tekst: Bogdan Czajkowski
Komentarze
auto motor i sport, 2010-03-31 07:53:31
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?