Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6

Idole

Fiat Bravo i Toyota Auris kuszą nowością, a Seat Leon - przede wszystkim stylem. Wszystkie chcą grać na emocjach. Które z nich robi to najlepiej?

Seat Leon, Toyota Auris i Fiat Bravo Fiat Bravo i Toyota Auris kuszą nowością, a Seat Leon - przede wszystkim stylem.

Chociaż Auris i Bravo występują na samochodowej arenie dopiero od niedawna, nie są większe od Leona, który pojawił się na niej już ponad rok temu. Najdłuższy w tym gronie Fiat ma nad konkurentami tylko jedną przewagę - bagażnik o pojemności 400 litrów (w Toyocie - 354 l, a w Seacie - 341 l). Niestety, pod względem ładowności Bravo dotkliwie odstaje od rywali. Jego dopuszczalne obciążenie wynosi tylko 395 kg. Aurisa można obciążyć ładunkiem cięższym o 60 kg, a Seata - nawet o 95 kg. Oznacza to, że jeżeli Fiatem, Seatem i Toyotą podróżuje pięcioro przeciętnej postury pasażerów (każdy ważący 75 kg), do bagażnika mogą jeszcze spakować - odpowiednio - jedynie 20 kg, aż 115 kg i 80 kg ekwipunku.

Rozmiary kabiny Bravo są odwrotnie proporcjonalne do poczucia przestronności. Mimo że w każdym kierunku jest w nim do dyspozycji o parę milimetrów więcej niż w Aurisie i w Leonie, kierowca i pasażer z przodu mogą czuć się nieco przytłoczeni przez ogromną deskę rozdzielczą z pokaźnych rozmiarów konsolą środkową. Na najbardziej "lekką" wygląda tablica rozdzielcza Aurisa, w którym tunel środkowy wręcz unosi się w powietrzu, tworząc pod spodem miejsce na dodatkową półkę. Dźwignia zmiany biegów - umieszczona wysoko na tunelu środkowym tuż przy kierownicy, jak w vanach - sama wpada w rękę i czyni zmianę prze- łożeń bardzo komfortową. Gdyby nie słabej jakości materiały na desce rozdzielczej Aurisa oraz wyposażenie pogrupowane w pakiety, uniemożliwiające "skomponowanie" samochodu według indywidualnych potrzeb, Toyota Auris brylowałaby w kategorii "nadwozie". A tak, auto najdroższe w tym gronie -w testowanej wersji warte blisko 90 tys. złotych - musi zadowolić się ostatnią pozycją w pierwszej z testowych kategorii.

Hiszpański temperament Seata - współistniejący w kabinie Leona z niemiecką technologią i zamiłowaniem do porządku - szczególnie w kategorii "obsługa" daje dość nieoczekiwany efekt. Przyjazna obsługa i czytelne zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz wskazówki, ustawione na baczność - każdemu muszą się spodobać. Podobnie jak gruba i dobrze wyprofilowana kierownica, której nie chce się wypuszczać z rąk nawet wychodząc z samochodu. Choć Seat to nie Lamborghini, już samo wnętrze Leona potrafi kierowcę pozytywnie nastroić do jazdy. Co więcej, ono sugeruje, że możliwa jest jazda w stylu "maksimum atak", podczas gdy Auris i Bravo nastrajają raczej do zwykłego przemieszczania się.

Szczególnie w wypadku Toyoty widać to również w komforcie jazdy, zdecydowanie wyższym niż u konkurentów. Niezależnie od obciążenia Auris płynnie pokonuje nierówności, a jego zawieszenie pracuje cicho i zapewnia nadwoziu sporą stabilność. Jedynie większe dziury zmuszają zawieszenie do kapitulacji i sprawiają, że wyboje zakłócają nieco pasa żerom spokój na pokładzie. Komfortowo zestrojone zawieszenie Toyoty Auris nie psuje jej właściwości jezdnych, którymi tylko nieznacznie ustępuje ona Seatowi Leonowi. Bardziej niż zawieszeniem Fiat i Toyota odstają od Seata układem kierowniczym, który zapewnia Leonowi największą precyzję prowadzenia i daje kierowcy najlepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią.

BP

Do szybkiej jazdy Leonem zapraszają przednie fotele, w których siedzi się wygodnie i które -w razie czego - potrafią przytrzymać ciało kierowcy i pasażera w miejscu. Fotele w Fiacie i w Toyocie nie są ani tak wygodne, ani tak dobrze wyprofilowane po bokach. Ponieważ siedzenia w Aurisie umieszczono wysoko, do auta łatwo się wsiada, ale widoczność z wnętrza nie jest nadzwyczajna. Mniej widać tylko zza kierownicy Leona. Nie dość, że przeszkadzają mocno pochylone i dość grube przednie słupki, to jeszcze przednia część samochodu pozostaje dla kierowcy zupełnie niewidoczna.

O większym zamiłowaniu Aurisa do spokojnej jazdy niż do ścigania się, w porównaniu z Bravo i z Leonem, świadczą też jego osiągi. Jako jedyny w tym gronie nie spieszy się do "setki" poniżej 10 sekund i zadowala się prędkością maksymalną poniżej 200 km/h. Najżwawsze okazuje się Bravo - dysponujące wśród rywali najmocniejszym, 150-konnym silnikiem - które na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 9,2 s i może pędzić z maksymalną prędkością, wynoszącą 209 km/h.

Co ciekawe, Leon - nieco wolniejszy od Bravo podczas próby ze startu zatrzymanego - góruje nad nim elastycznością. Najwyższy moment obrotowy, osiągany przy najniższych obrotach w porównaniu z silnikami konkurentów, daje wówczas znać o sobie. Na IV, V i VI biegu Leon rozpędza się żwawiej niż rywale. Oprócz elastycznego silnika i dobrze zestopniowanej skrzyni biegów pomaga mu w tym mniejsza otyłość. Jako jedyny waży mniej niż 1400 kg.

Pod względem kultury pracy i rozwijania mocy najlepszą okazuje się jednostka napędowa Bravo, która pracuje równomiernie, bez zadyszki wchodząc na obroty; jest to okupione najwyższym średnim zużyciem paliwa, które wynosi 8,5 l/100 km. Najsłabszy, ale i największy pod względem pojemności skokowej - silnik Toyoty ma najmniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Średnio wystarcza mu 7,9 l/100 km, ale na trasie potrafi zadowolić się nawet mniej niż 5 l/100 km.


Nieco z tyłu, a w zasadzie - z przodu, Auris zostawia też Bravo i Leona przy próbie hamowania ze 100 km/h. Niezależnie od obciążenia i od temperatury układu hamulcowego rywale "wyprzedzają" ją o około pół długości. Wtedy, gdy na zatrzymanie za 100 km/h Toyocie wystarcza 38 m, Fiat i Seat potrzebują - odpowiednio - 40 m i 41 m.

Wyrównany bój Auris, Bravo i Leon toczą w dziedzinie wyposażenia. Sześć poduszek powietrznych (w Toyocie - nawet siedem, z airbagiem chroniącym kolana kierowcy, za dopłatą 1000 zł oferowanym również do Fiata), wspomaganie nagłego hamowania i ESP (dopłata 2290 zł jedynie do Seata) oraz kompletny zestaw pokładowej elektroniki (m.in. centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz automatyczna klimatyzacja) należą już dziś do wyposażenia seryjnego w drogich wersjach zwykłych kompaktów.

Seat Leon, który młodo wygląda i tak też pozwala kierowcy czuć się za kierownicą, wciąż wytrzymuje porównanie z młodszymi rywalami. Co więcej, nawet nadaje mu ton, wygrywając w 3 z 6 testowych kategorii i nigdy samotnie nie przegrywając. Szkoda, że nie każdemu dane jest być idolem.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Ocena punktowa (maks. 500)

Leon 2.0 TDI Stylance 381 Seat Leon jest nowym modelem, więc podejrzewałem go o liczne słabostki. A tu niespodzianka – okazał się lepszy od rynkowych wyjadaczy.
Auris 2.0 D-4D Prestige 372 Za te pieniądze przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i wydajne hamulce nie powinny wykluczać się z dobrymi materiałami. A wykluczają się! Do poprawy w kolejnym wcieleniu - przede wszystkim jakość materiałów i silnik.
Bravo 1.9 16V Multijet Emotion 368 Jeszcze nigdy kompakt Fiata nie był tak blisko konkurentów. Nie z racji urody czy wielkości, lecz jakości wykonania i bezpieczeństwa czynnego.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Leon 2.0 TDI Stylance Auris 2.0 D-4D Prestige Bravo 1.9 16V Multijet Emotion
Moc kW (KM)103 (140)93 (126)110 (150)
Przy obrotach (/min)400036004000
Poj. skokowa cm3196819981910
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320300305
Przy obrotach (/min)17502000-28002000
Przeniesienie napęduna koła przednieNapęd na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,538, II. 1,913, III. 1,218, IV. 0,860, V. 0,790, VI. 0,673, bieg wsteczny 3,831.Napęd na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,80, II. 2,24, III. 1,36, IV. 0,97, V. 0,76, VI. 0,61, bieg wsteczny 3,55; przełożenie przekładni głównej 3,56:1.
Dł / szer / wys (mm)4315/1768/14584220/1760/15154336/1792/1498
Rozstaw osi (mm)257826002600
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,4/11,210,4/10,410,9/11,0
Poj. zbiornika paliwa (l)555558
Masa własna (kg)135814351475
Dopuszczalne obciążenie (kg)527455395
Poj. bagażnika (l)340354-761/1335400-1175
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)10101020/9651015/960
Rozmiar opon205/55 R16 Bridgestone Potenza ER300205/55 R16 Yokohama Advan A-460225/45 R17 Pirell P7
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4
OsiągiLeon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
0-100 km/h (s)8,99,79,2
Prędkość maksymalna (km/h)205195209
Elastyczność Leon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
60-100 km/h na IV/V biegu (s)5,8/7,87,7/11,17,1/10,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,1/10,110,9/13,410,2/14,3
Zużycie paliwaLeon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,37,07,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,94,64,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,75,45,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,84,85,8
Maksymalne (l/100 km)9,79,29,5
średnie podczas testu (l/100 km)7,46,58,5
zasięg (km)743846671
Droga hamowania (m)Leon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)39,83941
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,84040
Ceny i wyposażenieLeon 2.0 TDI StylanceAuris 2.0 D-4D PrestigeBravo 1.9 16V Multijet Emotion
Cena modelu podstawowego (zł)82 580 zł75 400 zł72 990 zł
Cena modelu testowanego (zł)88 490 zł89 500 zł78 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/BA/ESPtak/ 2290tak/ tak/ taktak/ tak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Lakier metalizowany1990 zł1 900 zł1700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij