REKLAMA

Jaka będzie przyszłość Audi? Nowe modele i plany marki

W kwietniu na czele Audi stanął nowy szef, Markus Duesmann. Jego zadanie nie jest łatwe – ma na nowo zdefiniować przyszłość Audi i sprawić, by marka znów stała się pionierem nowoczesnych technologii.

audi Schulte Design
A5 e-tron. Średniej klasy model elektryczny, który powstanie na  nowej, wspólnej z Porsche, płycie podłogowej zwanej Premium Platform Electric; konkurent Tesli Modelu 3
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 90 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nowe, ważne decyzje trzeba podejmować szybko. Jedną z nich było wycofanie się Audi z udziału w DTM. „Siły i środki” zostały przesunięte do działu opracowującego nowe, elektryczne modele.

Jaka będzie przyszłość Audi - Projekt Artemis

Alex Hitzinger, główny inżynier sportów motorowych, ostatnio zajmujący się wprowadzaniem nowoczesnych technologii do aut dostawczych w koncernie VW, został namaszczony na człowieka odpowiedzialnego za tzw. projekt Artemis. O co chodzi? Oddajmy głos szefowi Audi: „Trzeba szybko i bez biurokratycznych przeszkód opracować nowy, przełomowy model”. Powstał długofalowy plan działania dla całego koncernu – do 2029 roku ma powstać 75 nowych samochodów elektrycznych. Gdyby koncern miał je wprowadzać stopniowo, poczynając już od tego roku, oznaczałoby to co najmniej osiem „elektryków” rocznie. Szanujemy ambitne zamierzenia, ale nie jesteśmy pewni, czy na rynku znajdzie się tyle nisz, by zapełnić je nowymi modelami. Zespół pod wodzą Hitzingera ma w pierwszej kolejności skupić się na stworzeniu samochodu elektrycznego o dużym zasięgu i niskim zużyciu energii, który miałby zadebiutować w 2024 roku. Hitzinger, oprócz sportowego doświadczenia, ma jeszcze jedną zaletę – spędził trzy lata w Apple’u, zajmując się zagadnieniami jazdy autonomicznej. To doświadczenie ma zaowocować w pracy nad kolejnymi modelami Audi.

audiSchulte Design
e-tron GT. Pierwszy z nowej serii modeli elektrycznych; na rynek trafi również w wersji RS, która przyspieszy od 0 do 100 km/h w 3,3 s

Trzeba też podjąć decyzję np. o następcach modeli TT i R8. Ten drugi prawie na pewno nie będzie miał klasycznego układu napędowego: „Jest oczywiste, że w przyszłości będziemy inaczej konstruować samochody sportowe. Ewentualny następca nie będzie więc już autem z konwencjonalnym układem napędowym”, twierdzi szef Audi Sport GmbH – Olivier Hoffmann. Z jego wypowiedzi wynika, że nie jest jeszcze pewne, czy nowa generacja Audi R8 w ogóle się pojawi. Coraz bardziej widoczne staje się, że Audi będzie się w przyszłości mocniej koncentrować na crossoverach i SUV-ach, bo dzięki nim zarabia się najwięcej. Będą to zapewne auta w cenie powyżej 25 000 euro, żeby nie psuć interesu VW, Skodzie i Seatowi.

audiMateriały prasowe
Q4 e-tron. Elektryczny model ma być tylko nieco droższy od Q5. Spodziewany zasięg – ponad 450 km

REKLAMA

REKLAMA

audiauto motor i sport

Jaka będzie przyszłość Audi - Nowe Q5

Jesienią na rynku pojawi się Q5 po face liftingu. To najważniejszy model dla marki w Polsce i na świecie. Będzie go można rozpoznać z przodu po tym, że jego reflektory nie będą już przylegały do osłony chłodnicy, lecz zostaną rozdzielone wąskim elementem karoserii. We wnętrzu znajdzie się system multimedialny z Golfa, a do jego obsługi posłuży duży ekran dotykowy. Najpopularniejszym Q5 okaże się prawdopodobnie nowy Sportback – czyli wersja modelu, której do tej pory na rynku brakowało. W przedniej części nadwozia obie odmiany mają być takie same, ale od słupka B Sportback dostanie inną stylizację – przypominająca coupé tylna część nadwozia sprawi, że wnętrze Sportbacka będzie z tyłu o 20 cm niższe. Wraz ze zmianą modelu zmieni się zasięg Q5 50 TFSI quattro – z obecnych 40 km wzrośnie do 50-60 km; model RS Q5, którego być może niektórzy oczekują, nie pojawi się.
Na rynku znajdzie się natomiast czysto elektryczny e-tron GT. Co prawda zostanie opracowany na bazie Porsche Taycana, ale ma się od niego wyraźnie różnić i charakterem, i wyglądem. Niemal pewne jest też pojawienie się wersji RS tego modelu, która osiągami będzie mogła konkurować z Taycanem Turbo. W 2021 roku zadebiutuje Q4 e-tron – pierwszy model Audi skonstruowany na bazie platformy MEB przeznaczonej do budowy aut elektrycznych. Samochód ten będzie miał nadwozie o długości 4,50 m oraz zasięg 450 km, cena wersji podstawowej (która ma pojawić się nieco później) wyniesie prawdopodobnie 35 000 euro.

audiSchulte Design
Q5. Face lifting zostanie przeprowadzony jesienią. W Q5 znajdzie się nowy ekran dotykowy, z tyłu nadwozia pojawią się lampy OLED

FAKTY I OPINIE

Duże wyzwanie

„Elektryfikacja” samochodów usportowionych, czyli oznaczanych w Audi jako RS, to coś, przed czym nie uciekniemy. Największymi wyzwaniami podczas konstruowania nowych aut elektrycznych lub hybrydowych są zawsze masa akumulatorów i wydajność systemu regulacji ich temperatury. W samochodach tej klasy „prąd” chcemy wykorzystać przede wszystkim do poprawienia osiągów.
Fot. Bernhard Huber Munich
dyrektor Audi Sport GmbH Oliver Hoffmann 

Hybrydy spod znaku RS

Z dobrych źródeł wiemy, że przyszłość modeli RS to, przynajmniej częściowo, hybrydy i auta elektryczne. Musi zresztą tak być, choćby dlatego, że rywale z AMG też planują wykorzystanie elektronów, np. w przyszłej Klasie C. Pierwszym hybrydowym RS-em prawdopodobnie będzie RS4, powstanie jednak nie wcześniej niż w 2023 r.
Szymon Piaskowskiauto motor i sport
Szymon Piaskowski

 

audiSchulte Design
Q5 (2023). To pieśń dalszej przyszłości – Q5 trzeciej generacji będzie większe, zasięg hybryd wzrośnie do 100 km

 

audiSchulte Design
Q5 Sportback. SUV ze ściętym dachem wjedzie na rynek chwilę po klasycznym Q5, ale jeszcze w 2020 roku; z tyłu kabina ma być o 20 cm niższa

REKLAMA

Jaka będzie przyszłość Audi - Nowe A4 od 2022 roku

Taki sam zestaw rozwiązań, zawierający ponadto system sterowania głosem (Alexa), radio automatycznie szukające możliwości najlepszego odbioru i przełączające się między FM, DAB i streamingiem online, znajdzie się także w A4 kolejnej generacji – do tego czasu w jeszcze bardziej udoskonalonej wersji. Mimo to tej limuzynie średniej klasy będzie w przyszłości coraz trudniej zachować swoją pozycję między coraz atrakcyjniejszym A3 i coraz popularniejszymi crossoverami i SUV-ami.

audiSchulte Design
A4/A4 Avant. Bardziej wyrazista stylizacja i praktyczne wnętrze plus wersja hybrydowa i być może „elektryk”

Elementem strategii nowego szefa marki musi być też odzyskanie pozycji w dziedzinie stylistyki, którą w ostatnich latach Audi utraciło na rzecz BMW. Pod tym względem wzorem ma się stać e-tron GT. Bardziej widoczne będą nawiązania do tradycji i do modelu Quattro. Audi A4 – przy niewiele większych rozmiarach – będzie miało masywniejszy tył i szerszą osłonę chłodnicy (single frame). Nową jakość Audi ma zamiar wprowadzić też w reflektorach, których wygląd, dzięki technologii OLED, będzie można zmieniać (więcej o tym w ramce na kolejnej stronie). To rozwiązanie zadebiutuje już w tym roku, w odświeżonym Q5.
Ważne też, żeby nowe generacje modeli Audi były dostępne jako hybrydy plug-in o znacznie większym niż dzisiaj zasięgu na energii elektrycznej. A4 wyposażone w hybrydowy zespół napędowy powinno w 2022 roku pokonywać w trybie elektrycznym około 100 km.
Temu samemu celowi mógłby posłużyć A4 z wyłącznie elektrycznym układem napędowym, skonstruowany na płycie podłogowej PPE (Premium Platform Electric). Platformę tę można stosować do różnego rodzaju modeli, zmieniając jej szerokość, rozstaw kół i wysokość – mogłaby więc zostać wykorzystana zarówno do budowy SUV-a Q6 e-trona (od 2021 roku), jak i limuzyn, np. A4, na niej powstanie też A5 e-tron.

audiSchulte Design
A6 avant. Konkurent BMW serii 5 i Mercedesa E przejdzie face lifting w przyszłym roku; nie zabraknie usportowionych wersji spod znaku RS

Nowy szef Audi ma zamiar rozbudowywać ofertę crossoverów, na 2023 rok przewidziano więc debiut małego samochodu elektrycznego skonstruowanego na nowej platformie koncernu VW do mniejszych aut niż te powstające na płycie MEB. Duesmann musi bowiem przekonać szefa koncernu VW, że Audi potrafi budować duże samochody, ale musi też produkować małe – bo dzięki nim pozyskuje młodszych klientów.
audiSchulte Design
audiSchulte Design
RS Q2/RS3
Jadowite wersje popularnych modeli: RS3 powinno zachować 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik. W nowym wydaniu jego moc przekroczy 400 KM

 

Nowy poziom (o)świecenia

Przyszłe modele Audi znów mają świecić przykładem. Jeszcze w tym roku zadebiutuje Q5 po face liftingu, w którym po raz pierwszy kierowca będzie miał wpływ na to, jakim „wzorem” świecą diody OLED do jazdy dziennej.
audiProducent

Diody OLED to nie jest nowość w Audi. W takie rozwiązanie już od czterech lat można wyposażyć np. modele TT czy A8. Marka chce jednak w większym stopniu wykorzystać możliwości, jakie dają tego rodzaju diody. Ich niewielkie segmenty można dzielić na małe pola, a te z kolei płynnie przyciemniać i rozjaśniać, by tworzyć różne wzory świateł. W Q5 po face liftingu, jako pierwszym samochodzie w historii, będzie można – w wypadku diod do jazdy dziennej – wybrać jeden z kilku takich wzorów. Kierowca będzie mógł to zrobić, korzystając z menu systemu multimedialnego.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA