[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Jazda nowym Fordem Focusem

Mówisz Ford, myślisz Focus - jeździmy czwartą generacją bestsellera.

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Jakby to było wczoraj – pierwsze jazdy pierwszym Fordem Focusem w 1998 roku. Na przestrzeni dwóch dekad na palcach jednej ręki można policzyć premiery samochodów tak przełomowych w swojej klasie, jak pierwszy Focus wśród kompaktów. Chociaż kolejne generacje pod wieloma względami były lepsze od Focusa nr 1, co wynikało z postępu technicznego, zawsze pozostawały w cieniu pierwowzoru. Za samo nazwanie Focusa następcą Escorta można było od przedstawicieli Forda dostać po łapach – Focus niczego nie zastępował, Focus tworzył na nowo. Model pierwszej generacji był samochodem wyjątkowym od początku do końca, ten najnowszy też chciałby zapisać się w historii w takim stylu. Ma szansę?

BP

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

JEDEN MODEL – DWA RODZAJE TYLNEGO ZAWIESZENIA

Pierwszy Focus zrewolucjonizował klasę kompaktów między innymi dlatego, że był wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, rodem z samochodów wyższej klasy. Focus nr 4 robi pół kroku do tyłu. W zależności od wersji nadwozia, wyposażenia i mocy silnika ma z tyłu niezależne zawieszenie wielowahaczowe lub belkę skrętną. Bardziej skomplikowane zawieszenie stosuje się w kombi, wersji Vignale i w autach z silnikami o mocy powyżej 125 KM. Pozostałe odmiany muszą zadowolić się belką skrętną. Czas pokaże, ale bardzo prawdopodobne, że takie modele trafią wyłącznie do flot.

Różnice w zachowaniu na drodze podczas zwykłej jazdy Focusem z różnymi rodzajami tylnego zawieszenia są minimalne i sprowadzają się bardziej do sposobu tłumienia nierówności niż do precyzji prowadzenia. Niezależnie od rodzaju tylnego zawieszenia auto prowadzi się z chirurgiczną precyzją. Wystarczy kilka ruchów kierownicą, by dokładnie wiedzieć, jaki jej obrót oznacza jaki skręt kół po to, żeby w zakręcie nie trzeba było korygować toru jazdy. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem bardzo dobrze informuje o tym, co dzieje się na styku opon i drogi. Świetnie „wyważony” jest również podczas jazdy na wprost. Zawieszenie testowanej wersji ST-Line – obniżone o 10 mm w porównaniu z zawieszeniem bardziej „cywilnych” odmian Focusa oraz wyposażone w inne sprężyny, amortyzatory i stabilizator – sprawia, że Focus chętnie połyka nie tylko zakręty, ale także nierówności.

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Jeśli chodzi o właściwości jezdne, kompaktowy model Forda od trzech generacji uchodzi za wzór do naśladowania i wygląda na to, że tak pozostanie, chociaż teraz konkurenci są na znacznie wyższym poziomie niż 20 lat temu. Focus znowu podnosi poprzeczkę, ale tym razem bardziej pod względem wyciszenia układu jezdnego i komfortu akustycznego w kabinie. Nieprzyjemne odgłosy pracy silnika i zawieszenia oraz toczenia opon są tak nieznaczne, że teraz bardziej przeszkadza dźwięk powietrza opływającego nadwozie w okolicach lusterek i bocznych szyb. W modelach poprzednich generacji skutecznie zagłuszały go inne odgłosy.

TRZY CYLINDRY RZĄDZĄ

Benzynowe silniki EcoBoost – 1.0 i 1.5 – mają trzy cylindry, turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i są oferowane łącznie w pięciu wariantach mocy, od 85 KM do 182 KM. O ile w 182-konnej wersji ST-Line specyficzne brzmienie trzycylindrowego 1,5-litrowego silnika słychać głównie podczas gwałtownego przyspieszania, o tyle mało rasowy dźwięk pracy jednolitrowej jednostki w testowanym Focusie kombi towarzyszy jeździe niemal cały czas. Niestety, po przesiadce do hatchbacka z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM było tak samo. Dobra wiadomość jest taka, że przestronne kombi potrafi zadowolić się na trasie zużyciem paliwa niższym niż 5 l/100 km. Zła, że Focus ST-Line z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 182 KM spala dwa razy tyle. I to nie przy nadzwyczajnie dynamicznej jeździe, ale podczas zwykłej podróży.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Nowy Focus, jak żaden wcześniejszy model Forda, może być wyposażony w liczne systemy asystujące i zwiększające komfort użytkowania. Oprócz aktywnego tempomatu i systemów rozpoznawania znaków drogowych, „czytania” linii wyznaczających pas ruchu i utrzymywania samochodu na środku pasa, po raz pierwszy Focusa można wyposażyć w system wyboru trybów jazdy (Normal, Sport i Eco) oraz w amortyzatory o regulowanej charakterystyce tłumienia nierówności. Do wybranego trybu jazdy dostosowano szybkość reakcji silnika na operowanie pedałem przyspieszania, siłę wspomagania układu kierowniczego, sposób działania aktywnego tempomatu oraz – w modelach z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów – moment i szybkość zmiany przełożeń.

PODOBNE WYMIARY, WIĘCEJ MIEJSCA W KABINIE

Po zajęciu miejsca i uruchomieniu silnika na linii wzroku kierowcy od razu pojawia się wyświetlacz head-up, którego przezroczysty ekran wysuwa się nad zegarami. Focus nr 4 jest pierwszym modelem Forda oferowanym w Europie, który może być w niego wyposażony. Wyświetlacz należy do największych i wyświetla najjaśniejszy obraz w porównaniu z tym samym urządzeniem w autach konkurencyjnych. Jako jedyny umożliwia korzystanie z niego osobom, które noszą okulary z filtrem polaryzacyjnym.
Na wyświetlaczu head-up mogą pojawiać się dane o prędkości jazdy (są zawsze widoczne), znaki drogowe, ustawienia aktywnego tempomatu, wskazówki nawigacji, wskaźnik zmiany biegu oraz informacje z systemu multimedialnego. Wyświetlacz służy też do ostrzegania o zagrożeniu, na przykład o zbyt małej odległości od poprzedzającego samochodu. Pod nim, w tradycyjnym miejscu, znajdują się zwyczajne zegary z pełnowymiarowymi, klasycznymi wskazówkami. Razem z monitorem umieszczonym między nimi, przekazują dokładnie te same informacje, co wyświetlacz head-up.

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Focus numer 4, który pod względem wymiarów zewnętrznych jest niemal identyczny z modelem poprzedniej generacji, zapewnia więcej miejsca w kabinie. Jego rozstaw osi zwiększył się o 5 cm, deska rozdzielcza zabiera kabinie mniej miejsca, konsola środkowa i tunel między przednimi fotelami też są mniejsze. Wszystko razem sprawia, że z przodu i z tyłu na wysokości ramion, nad głową i na nogi jest sporo miejsca. Kanapa jest wygodna, bo umieszczono ją wysoko nad podłogą, dzięki czemu siedzi się w naturalnej pozycji.

Od czasu debiutu Focusa nr 1, równo 20 lat temu, Ford sprzedał w Europie blisko 7 milionów samochodów o tej nazwie. Sprzedaż trzech generacji Focusa na świecie wyniosła ponad 16 milionów egzemplarzy. Dla amerykańskiej marki i jej europejskiego oddziału z siedzibą w Kolonii Focus był, jest i jeszcze długo pozostanie modelem najważniejszym. Pokolenie 4.0 w pełni to potwierdza.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Z tyłu jest więcej miejsca niż w niejednym aucie o klasę większym, na kanapie siedzi się wygodnie.

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Zegary umieszczone na gładkiej powierzchni tylko udają cyfrowe.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

Nowy Focus to pierwszy model Forda sprzedawany w Europie, do którego oferuje się wyświetlacz head-up.

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford

182-konny silnik współpracuje tylko z 6-biegową przekładnią mechaniczną; w słabszych wersjach do wyboru jest 8-stopniowy automat.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus Ford Focus, fot. Ford
Dane producenta Ford Focus
Cena jeszcze nieznana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 1497 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
182 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
240 Nm
1600/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekł. mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 222 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 5,5 l/100 km
Emisja CO2 124 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4378 x 1825 x 1471 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1369 kg, pojemność bagażnika 375 l, pojemność zbiornika paliwa 52 l.

 



Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij