REKLAMA

Jedzie nowe – Mazda 6

Większa, lżejsza i bardziej elegancka - Mazdą 6 drugiej generacji jeździliśmy na torze wyścigowym jeszcze przed jej rynkową premierą.

Mazda 6
Dynamiczna sylwetka powinna przyciągnąć klientów o sportowym zacięciu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 127 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Mazda 6 pierwszej generacji pojawiła się na rynku w 2001 roku. Wyróżniała się odważnym wzornictwem, jakością wykonania oraz sportowym charakterem. Także pod względem rozwiązań technicznych "szóstka" nie rozczarowywała swoich właścicieli.

Nowa Mazda 6 to atrakcyjny samochód o sportowym zacięciu. Jego przód przywołuje na myśl drapieżne zwierzę, a wrażenie to podkreśla cała sylwetka. Tył wyróżnia się podwójnym, lecz konwencjonalnym w kształcie wydechem oraz nowoczesnymi lampami diodowymi LED, które stają się nieodłącznym elementem wszystkich współczesnych samochodów.

Pomimo że Mazda 6 jest technicznie wysoce zaawansowana, wcale nie przybrała na wadze - nowe wcielenie Mazdy 6 jest o 35 kg lżejsze od swojego poprzednika. Co więcej, wszystkie zewnętrzne elementy samochodu zoptymalizowano pod kątem zmniejszenia oporu powietrza, w wyniku czego jego współczynnik Cx wynosi jedynie 0,27. Szkielet nadwozia wykonano z wysokogatunkowej stali, co dało większą sztywność skrętną.

Dla europejskich klientów przygotowano wiele systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Nową Mazdę 6 można szybko zatrzymać, dzięki większym hamulcom tarczowym, z przodu chłodzonych powietrzem. W każdym egzemplarzu klienci znajdą ABS, EBD, DCS oraz TCS. Bardzo interesującym rozwiązaniem są składające się pedały hamulca i sprzęgła, które zmniejszają ryzyko urazu przy zderzeniu czołowym.

Pod maską Mazdy 6 znajdziemy m.in. 2,5-litrowy silnik, który zastąpił jednostkę 2,3-litrową. Ta nowa konstrukcja wytwarza maksymalną moc 170 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 226 Nm. Pracuje równiej niż poprzedni silnik, dzięki sztywnemu korpusowi, mocniejszemu wałowi korbowemu, zastosowaniu tłumików drgań m.in. w kole zamachowym. Jego efektywność zwiększają układ rozrządu ze zmiennymi fazami zaworów ssących S-VT oraz układ dolotowy o zmiennych parametrach VIS. Silnik współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach i zużywa 8,1 l paliwa na 100 km. Inną benzynową jednostką w ofercie jest silnik 1.8, który wytwarza 120 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 165 Nm. Ten silnik łączony jestz 5-biegową skrzynią mechaniczną. Do wyboru jest też jednostka benzynowa o pojemności 2,0 l, która może współpracować z 6-biegową skrzynią mechaniczną lub 5-przełożeniowym automatem. Ten silnik rozwija 147 KM mocy przy 6500 obr/min. Samochód oferowany jest także z 2-litrowym dieslem (z wtryskiem typu common-rail) i z filtrem cząstek sta- łych - jednostka ta osiąga moc 140 KM przy 3500 obr/min.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najpierw wyjeżdżamy na tor autem z silnikiem 2.5. Na ramionach kierownicy Mazdy umieszczono centrum sterujące. Za jego pomocą można kontrolować wszystkie funkcje systemów audio, nawigacji, klimatyzacji oraz pokładowego komputera. Rozwiązanie to działa skutecznie dzięki systemowi CF-Net, który umożliwia kierowcy skupienie całej uwagi na kierowaniu i sterowaniu wszystkimi funkcjami przy użyciu jedynie lewego kciuka.

Mazda 6 zaprezentowała się na torze jako auto o zacięciu sportowym. Na zakrętach świetnie trzyma się drogi, nawet przy dużych prędkościach. Doskonała stabilność pojazdu jest wynikiem zastosowania nowego układu zawieszenia - kolumn McPhersona z przodu i wielowahaczowego z tyłu.

Potężny silnik benzynowy ledwo słychać przy niskich obrotach. Poziom hałasu w kabinie przy 60 km/h to tylko 67,5 dB. Dociśnięcie pedału gazu budzi geny hałasu w tej usportowionej maszynie. Przy jeździe z silnikiem 1.8 brakowało nieco dynamiki. Dobrym, wypośrodkowanym rozwiązaniem jest jednostka o pojemności dwóch litrów.

Mazda w postaci nowej "6" oferuje solidne i zgrabne auto, w Polsce wciąż jeszcze mające status białego kruka. To ostatnie może się wkrótce zmienić, bo Mazda zapowiada otwarcie od przyszłego roku swojego przedstawicielstwa w Polsce.

Tekst: Peter Michalec
Zdjęcia: Mazda


DANE TECHNICZNE

Model1.82.02.52.0 CD
DANE TECHNICZNE
Model 1.8 2.0 2.5 2.0 CD
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność silnika cm3 1798 1999 2488 1998
Moc maksymalna kW (KM) 88 (120) 108 (147) 125 (170) 103 (140)
przy obrotach 1/min 5500 6500 6000 3500
Maks. moment obrotowy Nm 165 184 226 330
przy obrotach 1/min 4300 4000 4000 2000
Długość x szer. x wys. Mm 4755 x 1795 x 1440
Rozstaw osi mm 2725
Pojemność bagażnika l 504
Przyspieszenie 0-100 km/h s 11,3 9,9 (10,8) 8,0 b.d.
Prędkość maks. km/h 200 214 (204) 220 204
Średnie zużycie paliwa l/100 km 6,8 7,0 (7,7) 8,1 5,6
Emisja CO2 g/km 161 166 (182) 192 149

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA