Producenci aut dla swoich klientów potrafią zrobić wszystko, nawet zerwać z wieloletnią tradycją, podobno określającą tożsamość ich marki. Ponieważ kierowcy SUV-ów jeżdżą niemal wyłącznie po asfalcie i ani myślą zapuszczać się w teren, nie kto inny jak Jeep, zaprzysięgły dostawca terenówek z napędem na cztery koła, zaprezentował kompaktowego Sports Utility, którego w wersji podstawowej można mieć wyłącznie z napędem na przednie koła. Jeep Cherokee rocznik 2014 z nowym modelem Nissana, X-Trailem skonstruowanym na bazie popularnego Qashqaia, musi zmierzyć się w takich przyziemnych kategoriach jak ilość miejsca w kabinie, komfort, zużycie paliwa, wyposażenie, czy cena. Oszczędziliśmy tym autom prawdziwie terenowego sprawdzianu, ograniczając się tylko do błotnej sesji fotograficznej, dla artystycznego efektu.
Nissan X-Trail jest o 27 cm dłuższy niż Qashqai, ma więc rzeczywiście duży przedział ładunkowy – już w standardowym położeniu bagażnik ma pojemność 550 litrów.
Dzięki sprytnie zaprojektowanej, podwójnej podłodze oraz praktycznym przegródkom wszelki ładunek można przewieźć tak, by znalazł stabilne i dogodne miejsce w bagażniku – i to od pudełka z landrynkami poczynając, poprzez wielką walizę po pełnowymiarowe koło zapasowe, czy dwa opcjonalne fotele dla szóstego i siódmego pasażera. Jeśli złożyć oparcia tylnych foteli, przestrzeń ładunkowa zwiększy się do 1982 litrów.
Mimo że Jeep ma niemal taki sam rozstaw osi jak Nissan, jego bagażnik jest znacznie mniejszy. Standardowa pojemność to 412 litrów, a jeśli złożyć fotele, zwiększy się do 1267 l. Także pasażerowie zasiadający z tyłu mają w Cherokee mniej miejsca niż ci w X-Trailu, zwłaszcza na nogi.
Po raz pierwszy w historii Jeep Cherokee może mieć tylko przedni napęd
Jedynie przestrzeń wokół głów pasażerów zajmujących miejsca w drugim rzędzie siedzeń jest w Jeepie większa niż w Nissanie – wszystko przez to, że tylne fotele w japońskim aucie umieszczono wyżej, a rozsuwany dach ogranicza przestrzeń od góry. Kierowca i pasażer Nissana zasiadają na bardziej sprężystych fotelach niż te w Cherokee. Chociaż oparcia niespecjalnie mocno przytrzymują ciało, siedzenia zdają egzamin z wygody nawet na dłuższych dystansach i budzą większe zaufanie niż te w Jeepie. Fotele „amerykanina” są mniej wyprofilowane i zbyt miękkie, co trochę rozczarowuje.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
We wnętrzu wygodnie będzie podróżować nawet pięciu pasażerów. | W razie potrzeby w Nissanie można załączyć napęd czterech kół. | Dzięki przemyślnie składanej podłodze bagażnika można rozsądnie, według gabarytów, porozmieszczać bagaże. Sam przedział ładunkowy ma pojemność 550 l |
W bezpośrednim porównaniu obydwaj konkurenci wydają się zachowywać równie wysoki poziom, jednak test ujawnia, że mają zupełnie różne charaktery. Zawdzięczają to przede wszystkim silnikom. Nissan sprzedaje X-Traila wyłącznie z 1,6-litrowym turbodieslem od Renault. Jednostka ta przy 4000 obrotów na minutę osiąga moc 130 KM, a jej maksymalny moment obrotowy to 320 Nm przy 1750 obr/ min. Dwulitrowy turbodiesel Jeepa, pochodzący z zasobów Fiata, potrafi wykrzesać z siebie 140 KM przy 4500 obr/min i także po osiągnięciu 1750 obr/min oddaje do dyspozycji moment obrotowy o wartości 350 Nm.
Mimo że obydwa SUV-y przyspieszają do 100 km/h w podobnym czasie (11,5 i 11,6 s) oraz uzyskują niemal identyczną prędkość maksymalną, to jednak silnik X-Traila jest znacznie głośniejszy. Domaga się, żeby kręcić go wysoko, w swoim żywiole jest dopiero powyżej 2000 obrotów na minutę, ale właśnie wtedy wyraźnie słychać go w kabinie. Przy prędkości wyższej niż 160 km/h w czasie długich autostradowych podróży jego pracy towarzyszy nerwowy miarowy stukot. Nieco większy silnik produkcji Fiata okazuje się w Jeepie znacznie dyskretniejszym towarzyszem podróży. Jeśli chodzi o komfort jazdy, Cherokee i bez tego zbiera więcej pochwał. Jego zawieszenie okazuje się nieco bardziej miękkie niż Nissana, co wynika także z rodzaju opon. Testowany Cherokee podróżował na 17-calowych kołach, a X-Trail na 19-calowych, które na wyboistych nawierzchniach (np. na kocich łbach) są głośniejsze i powodują większe drgania nadwozia.