Jeep Compass PHEV: Z duchem czasu - TEST

Nie potężna V-ósemka, nie diesel o wysokim momencie obrotowym, lecz duet złożony z silników benzynowego i elektrycznego napędza nowego Jeepa Compassa. Model z oznaczeniem 4xe to obok Renegade’a pierwsza hybryda typu plug-in tej marki.

Jeep Compass Fot. Jacek Hanusz

Biały lakier Ivory i czarny dach kosztują 6900 zł. Jedno i drugie dodaje Compassowi
uroku, ale czy pasuje do terenowego wizerunku Jeepa?

Po włączeniu silnika na ekranie między zegarami ukazują się napisy „praca silnika” i „pojazd gotowy do jazdy”. To cenne wskazówki, bo w nowym Jeepie Compassie jednostka napędowa załącza się bezszelestnie i w pierwszej chwili można mieć wątpliwość, czy w ogóle została uruchomiona. Compass oznaczony symbolem 4xe to pierwsza generacja tego modelu występująca w wersji hybrydowej typu plug-in. Jego układ napędowy składa się z benzynowego silnika Multiair o mocy 140 lub 180 KM oraz z jednostki elektrycznej osiągającej moc 44 kW (60 KM) – i to ona uruchamia się jako pierwsza. Moc systemowa testowanego egzemplarza wynosi 240 KM, a moment obrotowy 530 Nm. Taki model ma według danych fabrycznych zużywać przeciętnie 2,3 l benzyny na 100 km. Oczywiście jest to wartość zmierzona w warunkach, w których auto pokonuje znaczne odległości, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Zamontowano go na tylnej osi, powierzając zasilanie w energię elektryczną akumulatorowi gromadzącemu 11,4 kWh (netto 9 kWh). Wystarcza to do pokonania w trybie wyłącznie elektrycznym około 50 km, auto może się wtedy rozpędzić maksymalnie do 130 km/h, w trybie hybrydowym natomiast – do 200 km/h. Zwłaszcza ta druga wartość pokazuje, że Compass to model nie tylko terenowy, lecz przystosowany do pokonywania dalekich odległości drogami szybkiego ruchu. Podczas szybkiej jazdy okazuje się jednak, że przerwy na tankowanie benzyny trzeba robić częściej, niżby kierowca chciał. Compass ma zbiornik o pojemności tylko 36,5 litra, co sprawia, że po zatankowaniu auta do pełna komputer wskazuje zasięg 310 km – to zbyt mało, by w realnych warunkach trasę Warszawa-Wrocław przejechać bez uzupełniania paliwa. Na dodatek komputer działa bardzo skrupulatnie, a wskazywany przez niego zasięg rzeczywiście maleje adekwatnie do pokonywanych kilometrów, nie można liczyć na żaden bonus.

Jeep CompassFot. Jacek Hanusz
Tablica rozdzielcza jest raczej niezbyt „terenowa”. Duża i wygodna w użyciu dźwignia skrzyni biegów
Jeep CompassFot. Jacek Hanusz
Przepływy energii z silnika spalinowego i elektrycznego można śledzić na ekranie, także w ujęciu archiwalnym
Jeep CompassFot. Jacek Hanusz
Napęd na cztery koła działa w jednym z czterech zdefiniowanych trybów

Jeep Compass PHEV - Silnik elektryczny z tyłu

Compass 4xe jeździ w trybie hybrydowym, elektrycznym lub „e-save”. W tym pierwszym współpracują ze sobą silniki benzynowy i elektryczny, Jeep korzysta z silnika elektrycznego np. podczas manewrów na parkingu, a gdy jest potrzebna większa moc, do pracy włącza się jednostka spalinowa – i wyłącza, np. w czasie spokojnej jazdy ze stałą prędkością. Podczas toczenia się lub gdy kierowca hamuje, akumulator jest ładowany energią elektryczną z odzysku. Dzięki temu zużycie paliwa okazuje się mniejsze. Tryb elektryczny włącza się przyciśnięciem guzika, również w nim jest odzyskiwana energia, a gdy w akumulatorze znajduje się jej mniej niż 20%, załącza się silnik spalinowy. To największa zaleta hybrydy. W trybie „e-save” nawet gdy akumulator jest rozładowany, można go do pewnego poziomu zasilić energią (robi to silnik spalinowy), by np. na koniec podróży „elektrycznie” i po cichu wjechać do garażu.
Obecność silnika elektrycznego zamontowanego przy tylnej osi sprawiła, że w nowym Jeepie układ napędu na cztery koła został skonstruowany inaczej niż w modelach starej daty. Jednostka spalinowa napędza koła przedniej osi, silnik elektryczny natomiast przenosi swoją siłę napędową na tylne koła. Dzięki temu Compass ma napęd 4x4, ale bez ciężkich elementów mechanicznych. Jeśli między przednimi i tylnymi kołami wystąpi różnica obrotów, błyskawicznie włącza się silnik elektryczny i Jeep staje się czteronapędowy. To przydaje się choćby na mokrej nawierzchni, ponieważ zwiększa trakcję, i oczywiście w terenie. Do wyboru są cztery tryby pracy napędu 4x4: automatyczny, sportowy, na śnieg oraz piasek/błoto.
Inna rzecz, że wystrój Compassa nie kojarzy się z autem terenowym. Wykładziny we wnętrzu i w bagażniku, ozdobne ramki na tablicy rozdzielczej, czy skórzana tapicerka roztaczają urok dyskretnej elegancji. We wnętrzu nie brakuje miejsca ani z przodu, ani z tyłu, tu, i tam siedzi się wysoko. Praktyczne pokrętła do obsługi różnych funkcji czy duży bagażnik z podłogą montowaną na różnej wysokości i możliwością powiększenia go zapewniają wygodę podczas codziennego użytkowania Compassa.

Jeep CompassFot. Jacek Hanusz
Jeep Compass ma wysokość 1,60 m, więc wygodnie zajmuje się w nim miejsce i siedzi wysoko, patrząc na świat z góry
Jeep CompassFot. Jacek Hanusz
Czterocylindrowy spalinowy silnik 1.3 może mieć moc 180 KM i współpracuje z 60-konną jednostką elektryczną

 

Dane producenta JEEP COMPASS PHEV 4XE GSE T4 TURBO
Cena 201 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i elektryczny
Moc maks. układu napędowego 240 KM
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1332 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
132 kW (180 KM)
5750/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
270 Nm
1850/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 44 kW (60 KM)
Maks. moment obr. 250 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 11,4 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła; 6-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 2,2 l/100 km + b.d. kWh/100 km
Emisja CO2 49-50 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4398 x 1819 x 1659 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1935 kg, pojemność bagażnika 420 l, pojemność zbiornika paliwa 36,5 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA