Jeep Grand Cherokee: Klasyk po nowemu - TEST

Jeep Grand Cherokee piątej generacji tradycyjnie daje sobie radę w terenie i zapewnia wysoki komfort. Teraz wyposażono go w najnowsze systemy asystujące oraz w hybrydowy zespół napędowy. Czy to wystarczy, by zadowolić fanów marki?

Jeep Grand Cherokee Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 850 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Podczas swojej premiery w 1992 roku Grand Cherokee wjechał na scenę po schodach Cobo Hall w Detroit, rozbijając z hukiem szklane drzwi. Chciał pokazać, że SUV-y rozbijają bank i od teraz to one będą rządzić na rynku. Od tamtego czasu Grand Cherokee uchodzi za samochód w równym stopniu komfortowy, co sprawny w terenie – z silnikiem o co najmniej sześciu, a najlepiej ośmiu cylindrach osłoniętych charakterystycznym „grillem”.
Oczywiście sprzedawano go też z silnikiem Diesla oraz potężną V-ósemką zapewniającą przyspieszenie do setki w sześć przecinek ileś tam sekundy, ale najlepiej, gdy ma pod maską coś lżejszego, coś kalorycznego o odpowiednio wysokim momencie obrotowym, ale niekoniecznie z wysokimi obrotami. I oto teraz w nowej fabryce w Detroit zaaplikowano mu czterocylindrowy dwulitrowy silnik połączony paskiem z niewielką jednostką elektryczną pełniącą funkcję rozrusznika, silnika wspomagającego przy dodawaniu gazu i prądnicy. Dodano też drugi, duży, silnik elektryczny i zamontowano ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów.
Będą również jednostki sześcio- i ośmiocylindrowe, ale nie w Europie. Tutaj obowiązuje zasada „hybrid only”, bo przecież w Europie Jeep zmierza ku pełnej elektryfikacji. „Nie jesteśmy tu dla zabawy, tylko po to, by wygrywać”, mówią w firmie. Świadczą o tym papiery fabryczne, w których napisano, że łączna moc zespołu hybrydowego wynosi 375 KM – silnik benzynowy dostarcza 272 KM, a elektryczny 145 KM.

Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe

Jeep Grand Cherokee - Prawdziwy luksus

Ale co tam dane! Ruszajmy w drogę i sami popatrzmy. Najpierw wnętrze – całkiem przytulne, w przeszłość odeszły pomięta skóra i folia z nadrukiem mającym imitować drewno. Jeep z roku 2022 ma elegancki wystrój, w opcji fornir z drewna orzechowego i dębowego, także tego szczególnie ekskluzywnego, bo z otwartymi porami, a do tego skórzaną tapicerkę Palermo. Czyżby ta nazwa była aluzją do włoskiej przeszłości w koncernie FCA? Nieważne, teraz Jeep należy do koncernu Stellantis i czas rozstać się z przeświadczeniem, że to samochód amerykański. Wnętrze Jeepa Grand Cherokee ma europejski wygląd, są w nim trzy 10-calowe ekrany, w tym osobny dla pasażera, oraz wyświetlacz head-up. Ergonomia jest jak trzeba, klimatyzowany fotel z funkcją masażu można dogodnie regulować, a skórzaną tapicerkę zdobią podwójne szwy.
Wyjeżdżamy na drogę, najpierw w trybie wyłącznie elektrycznym. Można się w nim rozpędzić do 130 km/h, zasięg wynosi zaś 40 km, tak wynika z danych fabrycznych. Umożliwia to zamontowany pod podłogą akumulator gromadzący 17,3 kWh energii elektrycznej. Jest chłodzony przez układ klimatyzacji samochodu i ma podwójny moduł ładowania (z jednofazowego gniazdka 230 V lub z zewnętrznej ładowarki) z gniazdem umieszczonym z przodu po lewej stronie. A co w terenie? Żaden problem, wszystkie elementy instalacji wysokonapięciowej są szczelnie chronione przed wodą, przed fizycznym uszkodzeniem zabezpiecza je natomiast masywna płyta pod podwoziem. Poza tym Jeep oświadcza, że Grand Cherokee może wjeżdżać do wody na głębokość 61 cm.

Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe
Duże ekrany, prawdziwe drewno, wskaźniki cyfrowe – Grand Cherokee piątej generacji łączy elegancję z nowoczesnością
Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe

Jeep Grand Cherokee - Na dwa sprzęgła

Ale teraz nie będziemy się pluskać, tylko sprawdzimy tryb hybrydowy. Swoją szansę dostaje znany dwulitrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i zamontowaną tuż przy głowicy turbosprężarką twin scroll; maksymalny moment obrotowy układu hybrydowego wynosi 637 Nm. Silnik wydaje się bardziej anemiczny niż porównywalne jednostki spalinowe, i to mimo wsparcia elektrycznego. Gdy tylko ze służby odmelduje się jednostka elektryczna, np. z powodu niskiego poziomu naładowania akumulatora, i silnik benzynowy na całego weźmie się do pracy, robi się nerwowo, zmianom biegów towarzyszą szarpnięcia, a przy dużym obciążeniu słychać pracę silnika, chociaż auto wyposażono w system Noise Cancelling. Wynika to m.in. z konstrukcji układu napędowego. Główna jednostka elektryczna znajduje się pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów i zastępuje sprzęgło hydrokinetyczne tradycyjnie stosowane przy przekładniach automatycznych. Z każdej strony silnika elektrycznego znajduje się sprzęgło. Przy dwóch zamkniętych równocześnie mogą pracować jednostki spalinowa i elektryczna, przy sprzęgle otwartym od strony silnika spalinowego Jeep porusza się w trybie elektrycznym.

Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe
Solidne podwozie z zawieszeniem pneumatycznym, elementami instalacji o wysokim napięciu oraz blokadami zwiększającymi sprawność w terenie

Jeep Grand Cherokee - Jazda z odzysku

Za to podczas spokojnej jazdy obciążony dodatkowo 350-kilogramowym zespołem hybrydowym Grand Cherokee (masa własna 2415 kg) może się podobać. Odzysk energii odbywa się za naciśnięciem pedału hamulca z opóźnieniem do 0,25 g albo poprzez jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenia.
A propos pedału, ten służący do hamowania mógłby działać z większą precyzją. Nie jest to jednak wielki kłopot, podobnie jak nie jest nim fakt, że układ kierowniczy pozostaje niezbyt czuły w położeniu środkowym – koła skręcają dopiero po pewnym czasie od ruchu kierownicą. Grand Cherokee gorzej radzi sobie tylko z drobnymi wybojami na jezdni, chociaż ma zawieszenie pneumatyczne i amortyzatory adaptacyjne, z dużymi nierównościami rozprawia się natomiast znakomicie. Zawieszenie pneumatyczne to jeden z elementów zapewniających sprawność w terenie, która nie kończy się bynajmniej na 28-centymetrowym prześwicie. Kto ma zamiar przejechać Rubicon Trail, ten potrzebuje czegoś więcej niż kolorowo lakierowane zaczepy na liny czy stalowa płyta pod 4,92-metrowym autem.

Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe
Haki w przednim zderzaku  pozwalają zaczepić linę i wydobyć auto z największej opresji
Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe
Znaczki na nadwoziu informują o tym, że mamy do czynienia z pojazdem zelektryfikowanym i zdolnym do jazdy w trudnym terenie – dzisiaj to się nie wyklucza


W off-roadowej wersji Trailhawk Jeep wyposaża więc Grand Cherokee w rozłączalny stabilizator, napęd na cztery koła Quadra Drive II z przełożeniami terenowymi, w sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy tylnej osi oraz w terenowy system regulacji prędkości jazdy i trakcji. I w niebieskie zaczepy na liny. Ale żeby nigdy nie trzeba było z nich korzystać, wszystkie terenowe elementy można łatwo zestroić za pomocą systemu Selec Terrain.
Jest to łatwiejsze niż rozszyfrowanie tajemnic systemu multimedialnego Uconnect (pięć razy szybszy niż poprzedni, z możliwością zdalnej aktualizacji), czy odkrywanie każdego ze 110 systemów asystujących i bezpieczeństwa, policzonych przez Jeepa. W każdym razie na torze testowym w głębi Teksasu Trailhawk wspinał się po skałach, na których wielu wykręcało nogi, idąc pieszo. Kierowca nie musiał sobie przy tym zaprzątać głowy załączaniem blokad, stabilizatorami czy rozdziałem siły napędowej między koła przednie i tylne, czy te z lewej i z prawej strony, mógł za to obserwować wszystko na obrazie z kamery.
Na co dzień Grand Cherokee służy kierowcy systemem ostrzegającym przed kolizją i układem automatycznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych i pojazdów nadjeżdżających z boku, ma system poprawiający widoczność w nocy, kamerę 360 stopni, asystenta parkowania czy funkcje wspomagajace jazdę. Jest nawet system dźwiękowy o mocy 950 watów z 19 głośnikami i subwooferem, który nie tylko zapewnia znakomite i mocne brzmienie, ale też pozwala śledzić siłę dźwięku odwzorowywaną graficznie na środkowym ekranie. Cóż, w sumie zachwyca to bardziej niż hybrydowy zespół napędowy z dwulitrowym silnikiem włożony pod maskę wielkiego SUV-a.

Jeep Grand CherokeeMateriały prasowe

 

Dane producenta JEEP GRAND CHEROKEE 4XE TRAILHAWK
Cena 398 100 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy:
silnik benzynowy
i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
375 KM
Maks. moment obrotowy 637 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
200 kW (272 KM)
5250/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
3000/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 107 kW (145 KM)
Maks. moment obrotowy 276 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 17,3 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-stopniowa
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna b.d.
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 2,6 l + 25 kWh/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
62 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4915 x 1969 x 1798 mm, rozstaw osi 2964 mm, masa własna 2415 kg, pojemność bagażnika 508/1068 l, pojemność zbiornika paliwa b.d.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA