Na najszybszego Jeepa w dziejach przepis był prosty: z "normalnego" Grand Cherokee usunięto reduktor, prześwit zmniejszono, a komputer na nowo skonfigurowano, usuwając większość oprogramowania wspomagającego wyprawy w teren. Dodano potężny, większy niż u poprzednika V8 Hemi i bardziej mięsiste oblachowanie. Całość wygląda smakowicie i budzi respekt, zwłaszcza że mało co tak okazałego rozpędza się do setki w pięć sekund.
We wnętrzu jest wszystko, co służy komfortowi: podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewana kierownica, 19-głośnikowy system Harman Kardon, adaptacyjny tempomat i rozbudowana elektryka wszystkiego, co można nią obsłużyć. O bezpieczeństwo pasażerów dbają elektroniczne wspomagacze i 9 poduszek gazowych. O tym, że dosiadamy nieprzeciętnego rumaka informuje wszechobecny symbol SRT (Street and Racing Technology) - to jak AMG u Mercedesa.
Wrażenia zza kierownicy SRT są piorunujące już od chwili pobudzenia silnika do życia. Bulgot ośmiu tłoków wprawia w drżenie najbliższą okolicę. To zasługa starej amerykańskiej szkoły budowy silników, gdzie moc i moment obrotowy swobodnie czerpane są z pojemności skokowej. Nowy Hemi nadal ma wałek rozrządu w głowicy, a zyskał kolektor dolotowy o zmiennej długości, układ zmiennych faz rozrządu i system Fuel Saver Technology, wyłączający połowę cylindrów. Rozpędza się błyskawicznie, ani na sekundę nie traci animuszu. Zużycie paliwa nie spada poniżej 17 l; średnie dochodziło do 18,8 l/100 km przy jeździe szosowo-autostradowej! W jeździe pomocny jest 5-stopniowy system Select-Track. Do jazdy komfortowej wystarczy tryb Auto, dynamiczniej, dzięki usztywnionemu zawieszeniu pojedziemy w trybie Sport, a wyczynowo - w opcji Track. Snow to opcja na śnieg, a Tow - do holowania przyczepy.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 313 000 zł |
Konkurenci | BMW X5, Mercedes GL AMG |
Silnik | benzynowy, V8, 6.4 |
Moc/przy obrotach | 468 KM/6250 obr/min |
0-100 km/h | 5,0 s |
Prędkość maksymalna | 257 km/h |
Zużycie paliwa | 14,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 328 g/km |
Silnik | pojemność skokowa 6417 cm3, maksymalny moment obrotowy 624 Nm przy 4100 obr/min, skrzynia biegów 5A, napęd na cztery koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4846 x 1943 x 1749 mm, rozstaw osi 2914 mm, masa własna 2360 kg, dopuszczalne obciążenie 589 kg, poj. bagażnika 782 l. |
Ewentualne wady Jeepa Grand Cherokee SRT bledną przy okienku kasowym; choć kompletnie wyposażone auto kosztuje 313 000 zł, bezpośredni konkurenci europejscy są drożsi od 170 000 do ponad 300 000 zł za sztukę! I nie mają wolnossącego Hemi!
Tekst Bogdan Czajkowski
Komentarze
stanczyk, 2012-08-14 17:27:15
~Samuraj, 2012-08-14 01:20:58
auto motor i sport, 2012-08-13 11:07:33
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?