Kurację odmładzającą przeprowadzono z udziałem Włochów z grupy Fiata. Grand Cherokee jest wciąż masywny i potężny, ale jednocześnie jakby bardziej okrzesany. Nieznacznie zmienione nadwozie sprawia wrażenie bardziej eleganckiego, a kabina – bardziej dopracowanej.
Ale nowością, która najbardziej nas zainteresowała jest ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, która nie dość, że pracuje szybciej i płynniej od swoich sześciobiegowych poprzedników, to jeszcze pozwala na zauważalne obniżenie zużycia paliwa. Sprawdziliśmy – podczas naszej krótkiej przygody z wersją z trzylitrowym dieslem o mocy 250 KM osiągnięcie średniego spalania na poziomie 7,6 l/100 km nie było większym problemem. 570 Nm momentu obrotowego świetnie radzi sobie z ważącym ponad dwie i pół tony olbrzymem. Choć trzeba przyznać, że odrobinę brakuje mu pazura, wersja z benzynowym 3.6 o mocy 286 KM jest dużo bardziej narowista i daje więcej frajdy z jazdy. Tyle że owa jazda wymaga częstszych wizyt na stacji paliw, bo do średniego spalania obiecywanego przez producenta (10,5 l/100 km) można w ciemno doliczyć dwa litry. Na szczęście jest gdzie je wlewać, ponieważ zbiornik paliwa ma aż 93,5 litra. Ośmiobiegowa przekładnia błyskawicznie zmienia przełożenia i przy ostrym przyspieszaniu chętnie redukuje z 8. nawet na 4. bieg i nie towarzyszą temu żadne szarpnięcia ani zauważalne opóźnienia. Kierowca może sam decydować, kiedy zmieniać biegi; robi się to wyłącznie za pomocą manetek za kierownicą.
Zbiornik pomieści aż 93,5 l paliwa, ale benzynowy silnik szybko je przepali
Mimo że bardziej elegancki i lepiej wyposażony (m.in. w dach panoramiczny, układ automatycznego hamowania, aktywny tempomat czy centrum multimedialne z 8,4-calowym, kolorowym ekranem i 19 głośnikami Harman & Kardon o łącznej mocy 825 W, czy w tapicerkę skórzaną dostępną w standardzie we wszystkich wersjach poza podstawową), Grand Cherokee wciąż świetnie radzi sobie w terenie. Układ napędowy 4x4 Quadra-Drive II (standard w wersjach Overland i Summit) na suchej nawierzchni przekazuje 48% momentu obrotowego na przednią oś, a 52% na tylną. Na śliskim podłożu automatycznie przekierowuje siłę napędową pomiędzy obiema osiami, zależnie od warunków jazdy. Kierowca może przełączyć go w tryb 4WD Low, kiedy to napęd rozkładany jest równo pomiędzy osie, a reduktor o przełożeniu 2,72:1 dba o sprawność auta w terenie. Wówczas przydaje się także zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift, pozwalające na regulację prześwitu od 180 do 280 mm.
Z myślą o mniej doświadczonych kierowcach przygotowano zestaw programów pracy układu napędowego i zawieszenia przeznaczonych na piasek, śnieg, błoto i skały. Zmienia się je za pomocą pokrętła na tunelu środkowym, które na co dzień ustawione jest w tryb auto.
Ile za te wszystkie rozwiązania trzeba będzie zapłacić Jeep jeszcze nie zdradza. Podaje tylko, że ceny w stosunku do dotychczas sprzedawanego modelu wzrosną o 5–8% i że Grand Cherokee będzie wciąż tańszy o ok. 100 tysięcy złotych od podobnie wyposażonych konkurentów.
Adam Majcherek
redaktor auto motor i sport
Naszym zdaniem
W 2013 r. Jeep sprzedał u nas 205 Grand Cherokee, a może sprzedać o wiele więcej, bo lifting był bardzo udany.
DANE PRODUCENTA JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD
DANE PRODUCENTA Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD | |
---|---|
Cena | jeszcze nie znana |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, V6 |
Pojemność skokowa | 2987 cm3 |
Moc maksymalna | 250 KM |
przy obrotach | 4000/min |
Maksymalny moment obrotowy | 570 Nm |
przy obrotach | 2000/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 8,2 s |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 7,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 198 g/km |
NADWOZIE | 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4875 x 1943 x 1792 mm, rozstaw osi 2915 mm, masa własna 2522 kg, dopuszczalne obciążenie b.d., pojemność bagażnika 782/1554 l, poj. zbiornika paliwa 93,5 l. |
amis