Jeep, Hyundai, Toyota, Suzuki - używane terenówki i SUV-y

Opisujemy osiem popularnych używanych SUV-ów i aut terenowych, obowiązkowo z napędem na cztery koła, kosztujących do 60 tys. zł. Takie samochody są bardzo przydatne w terenie, ale przede wszystkim na śliskich drogach.

Hyundai Tucson 2007
Hyundai Tucson 2007
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 154 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Dlaczego SUV-y i terenówki są częstym widokiem na naszych drogach? Zdaniem Jacka Gnoińskiego z Info-Eksperta, zajmującego się ustalaniem wartości rynkowej pojazdów, to kwestia szczególnie mody, ale także możliwości dojechania w trudno dostępne miejsca. Nadal jest w dobrym tonie pokazać się za kierownicą takiego auta. Wyższa pozycja za "kółkiem" sprawia też, że kierowca czuje się bezpiecznie. Parkowanie połączone z wjeżdżaniem na wysokie krawężniki przebiega łatwiej. Dzięki napędowi 4x4 takie auta zapewniają rodzinom większą mobilność - mówi Jacek Gnoiński. - Znakomicie nadają się do weekendowych wyjazdów. Niekiedy są drugimi autami w domu. A jeżeli ktoś wybiera się w góry na narty, to wiadomo, że każdy SUV jest lepszy od zwykłej osobówki. Jest też grupa klientów zainteresowanych wyprawami. Dla nich nawet rasowe, terenowe auto nie oferuje wystarczających możliwości. - Tacy użytkownicy najczęściej wybierają wyciągarki i wzmocnione zderzaki, popularne są także osłony drążków kierowniczych, osłony mostów, bagażniki dachowe pozwalające na zabranie większego ładunku - wylicza Andrzej Bochenek z firmy British Garage, niezależnego serwisu Land Rovera. Druga strona medalu to właśnie wydatki; nawet jeżeli ktoś nie kupuje terenowych akcesoriów. SUV-y i terenowe więcej palą, więcej kosztują opony, przeglądy, ubezpieczenie. Jacek Gnoiński ocenia, że na eksploatację trzeba wydać od 50 do 80 procent więcej w porównaniu z osobówką.

SPRAWDZANIE OBOWIĄZKOWE
Tak jak w przypadku każdego używanego auta, trzeba poznać jego historię. Egzemplarze z polskich salonów są w mniejszości, z reguły wyróżniają się wyższymi cenami i lepszym stanem. Jeżeli ktoś jest zwolennikiem aut sprowadzanych, powinien zamówić je u doświadczonego, prywatnego importera, zamiast brać to, co stoi w pierwszym lepszym komisie. - Na pewno warto sprawdzić, czy auto jeździło w terenie - dodaje Wojciech Baszyński, rzeczoznawca samochodowy. - Jeżeli jeździło, pod spodem będzie przepłukana ziemia. Mogą się też zdarzyć pogięte osłony i inne elementy podwozia. Ślady błota, trudne do usunięcia, będą także we wnętrzu. Terenowa jazda może powodować wycieki z amortyzatorów, rozerwanie ich osłon, rozerwanie podpór wału napędowego, luzy w przegubach wału. Jeżeli auto nie ma napędu 4x4 dołączanego na sztywno (jak Jeep Wrangler), warto sprawdzić stan układu na ciasnym zakręcie pod obciążeniem, najlepiej cofając pod górę. Zrywanie przyczepności kół podczas takiego manewru świadczy o niesprawności układu przeniesienia napędu - radzi Wojciech Baszyński.

NIE STARE, NIE ZAJEŻDŻONE
Wybraliśmy do prezentacji pojazdy z wywoławczymi notowaniami do 60 tys. zł. Ich wiek nie przekracza 7 lat, a przebieg 200 tys. km. Nie rekomendujemy starszych egzemplarzy o bardzo dużych przebiegach. Musieliśmy (z żalem) pominąć tak znakomitego off-roadera jak Mercedes klasy G. Cóż, skoro 8-letnie bywają wyceniane nawet na ponad 100 tysięcy... Rynek SUV-ów i aut terenowych - zarówno nowych, jak i używanych - został opanowany przez Japończyków. Tylko dwa z prezentowanych aut są napędzane silnikami benzynowymi. Diesle są zdecydowanie bardziej popularne. Cztery pojazdy zaliczyliśmy do SUV-ów, cztery do aut terenowych. Główne kryterium to reduktor, czyli przełożenie terenowe. Reduktor pozwala zmniejszyć prędkość na stromych zjazdach - te zawsze niosą pewne zagrożenie - oraz zwiększyć siłę napędową podczas podjazdów. Auta bez reduktora nie można nazwać terenowym. Ponieważ SUV-y są z założenia konstruowane jako wehikuły na asfalt, brak reduktora nie jest żadnym mankamentem. Tak samo jak brak ramy i - w przeważającej większości przypadków - brak centralnego mechanizmu różnicowego. Jego rolę próbują spełniać sprzęgła wielopłytkowe, poczynając od tych najprostszych, wiskotycznych.

Jeep Wrangler II 4.0 z 2005 roku
Napęd: stały na tył, na przód dołączany na sztywno bez centralnego mechanizmu różnicowego, reduktor o przełożeniu 2,72:1. Nadwozie: na ramie. Zawieszenie: zależne obu osi, sztywne mosty. Klasyczna marka, klasyczny model, klasyczna technika, oprócz tego, co już wymieniliśmy jest tylny most z mechanizmem różnicowym o podwyższonym wewnętrznym tarciu (LSD - Limited Slip Differential). Jedzie jak czołg przez wertepy nawet na samym tylnym napędzie! Wrangler to kabriolet, ale uwaga, seryjnym wyposażeniem jest Soft Top - miękki składany dach z częściowo "szmacianymi" drzwiami. Jednak na rynku najczęściej spotyka się egzemplarze z opcjonalnym, twardym, zdejmowanym Hard Topem.

 Przez wertepy jedzie jak czołg
Rocznik 2003 2004 2005 2006 2007**
Cena* 34 950 zł 38 300 zł 42 000 zł 46 100 zł 62 800 zł
Przebieg  157 500 km  139 500 km 121 500 km 103 500 km 84 800 km

* – podstawowa wersja wyposażenia Sport, dach twardy Hard Top
** – trzecia generacja, silnik 3.8 V6/199 KM.

Honda CR-V II 2.2 I-CTDI Z 2005 roku
Napęd: stały na przód, na tył automatycznie dołączany poprzez sprzęgło wielopłytkowe sterowane podwójną pompą hydrauliczną (DPS, Dual Pump System). Nadwozie: samonośne. Zawieszenie: niezależne obu osi. CR-V to bardzo popularny w naszym kraju bulwarowy tygrys. Dobra marka, dobre wykonanie, sporo miejsca w kabinie. Cecha szczególna i niepowtarzalna to turystyczny stolik, w który zamienia się podłoga bagażnika; wystarczy wyjąć ją i rozłożyć nóżki. Silnik 2.2 i-CTDI to pierwsza, samodzielna, wysokoprężna konstrukcja Hondy. Pierwsza, ale od razu dobra. Dokładając około 5 tys. zł można mieć auto z rocznika 2006.

Funkcjonalność vana w nadwoziu SUV-a
Rocznik
2003** 2004 2005 2006 2007
Cena* 27 850 zł 38 100 zł 42 500 zł 47 700 zł 53 700 zł
Przebieg  149 300 km 166 200 km 144 600 km 123 000 km 100 700 km

* – podstawowa wersja wyposażenia LS
** – cena wersji benzynowej 2.0/150 KM, w roku 2003 diesli jeszcze nie było. Notowania wg Info-Eksperta

HYUNDAI TUCSON 2.0 z 2007 roku
Napęd: stały na przód, na tył automatycznie dołączany poprzez sprzęgło wielopłytkowe (kierowca może zablokować podział momentu napędowego między osie w proporcji 50/50, ale blokada działa tylko do prędkości 40 km/h). Nadwozie: samonośne. Zawieszenie: niezależne obu osi. Czy SUV zawsze musi mieć diesla? Nie musi. Tucson z benzynowym sercem 2.0 jest tańszy od wysokoprężnego 2.0 CRDi o ponad 5 tys. zł. Generalnie Tucson to samochód lepszy niż myślisz, na pewno daleko odbiega od pokutującego jeszcze gdzieniegdzie stereotypu byle jakiego "koreańczyka". Warto szukać egzemplarzy z ESP.

Dużo solidnego auta za nieduże pieniądze
Rocznik
20052006
200720082009 
Cena*27 250 zł28 700 zł32 350 zł37 050 zł43 000 zł
Przebieg 118 100 km102 500 km84 800 km
65 600 km
46 400 km

 * – podstawowa wersja wyposażenia z 4x4: Style, Active w roczniku 2005. Notowania wg Info-Eksperta

LAND ROVER FREELANDER I 2.0 TD4 z 2006 r.
Napęd: stały na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym między osiami, wyjściowy podział momentu napędowego przód/tył wynosi 80/20. Nadwozie: samonośne. Zawieszenie: niezależne obu osi. Pierwsza generacja Freelandera jest na polskich drogach częściej widywana niż druga, z oczywistego powodu - zdecydowanie niższych cen. Dlatego lepiej wydać niespełna 40 tys. zł na "jedynkę" z rocznika 2006, niż ponad 60 tys. zł na "dwójkę". Freelander I może być w wersji trzydrzwiowej z płócienną lub wykonaną z tworzywa górną częścią tyłu nadwozia albo pięciodrzwiowym "blaszakiem". Chociaż serducho rwie się do otwartych odmian, polecamy bardziej solidną i praktyczną wersję pięciodrzwiową.

 
Pięciodrzwiowy znacznie lepszy niż trzydrzwiowy
Rocznik
20042005
200620072008**
Cena*26 350 zł29 550 zł
36 500 zł62 400 zł69 700 zł
Przebieg 172 200 km150 600 km129 000 km
100 700 km
77 900 km

* – podstawowa wersja wyposażenia, nadwozie pięciodrzwiowe
** – druga generacja, silnik 2.2 TD4/160 KM. Notowania wg Info-Eksperta

MITSUBISHI PAJERO III 3.2 DI-D z 2006 roku
Napęd: stały na tył, na przód dołączany przez kierowcę poprzez centralny mechanizm różnicowy, podział momentu napędowego przód/tył wynosi od 33/67 do 50/50, ręczna blokada tego mechanizmu przez kierowcę, reduktor o przełożeniu 1,90:1. Nadwozie: samonośne, wzmocnione szczątkową ramą. Zawieszenie: niezależne obu osi. Pajero wyróżnia układ napędowy Super Select 4WD. Kierowca może w dobrych warunkach wybrać napęd na tył, ale dzięki centralnemu mechanizmowi różnicowemu może też poruszać się korzystając non stop z napędu 4x4. Przed włączeniem reduktora trzeba zablokować centralny mechanizm różnicowy (dobre w terenie). Do tego dochodzą ingerencja hamulców przy buksujących kołach i aktywna kontrola trakcji.

Ma bardzo dobry układ napędowy na każde warunki
Rocznik
20042005
20062007**2008**
Cena*45 600 zł53 200 zł
59 400 zł70 700 zł77 900 zł
Przebieg 172 200 km150 600 km129 000 km
106 000 km
82 000 km

* – najtańsze wersje wyposażenia, nadwozie pięciodrzwiowe
** – czwarta generacja, silnik 3.2 DI-D/160 KM. Notowania wg Info-Eksperta

SUZUKI GRAND VITARA II 1.9 DDIS z 2007 roku
Napęd: stały na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym (o zwiększonym tarciu LSD), podział momentu napędowego przód/tył wynosi 47/53, ręczna blokada tego mechanizmu przez kierowcę, reduktor o przełożeniu 1,97:1. Nadwozie: samonośne wzmocnione elementami ramy. Zawieszenie: niezależne obu osi. Grand Vitara to terenówka? Naszym zdaniem tak, bo bliżej jej do prawdziwych off-roaderów niż do plastikowych SUV-ów. Ma centralny mechanizm różnicowy (a nie sprzęgło wielotarczowe), a przede wszystkim reduktor. I tak jak w Mitsubishi Pajero - wpierw blokuje się mechanizm różnicowy, potem załącza reduktor. Trzydrzwiowa karoseria jest rzadziej spotykana na wtórnym rynku od pięciodrzwiowej.

Najbardziej terenowe auto wśród SUV-ów
Rocznik
2005**200620072008***2009***
Cena*32 250 zł50 800 zł
56 000 zł60 300 zł65 8000 zł
Przebieg 150 600 km129 000 km106 000 km
82 000 km
58 000 km

* – najtańsze wersje wyposażenia, nadwozie pięciodrzwiowe
** – pierwsza generacja, silnik 2.0 TD/109 KM
*** – po liftingu. Notowania wg Info-Eksperta

TOYOTA RAV4 II 2.0 D-4D z 2005 roku
Napęd: stały na cztery koła, z centralnym mechanizmem różnicowym, podział momentu napędowego przód/tył wynosi 50/50. Nadwozie: samonośne. Zawieszenie: niezależne obu osi. Każda kolejna generacja "ravki" jest mniej terenowa. Pierwsze dwie mają stały napęd czterech kół z centralnym mechanizmem różnicowym, z tym że w pierwszej kierowca może go ręcznie zablokować. Trzecia to dziecko dzisiejszych czasów - napęd przedni, a tylny dołącza się sam za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego. Dlatego zwolennicy pełnego bezpieczeństwa na śliskim powinni raczej zainteresować się RAV4 II. Wersja pięciodrzwiowa jest ponad 2 tys. zł droższa od trzydrzwiowej, za to znacznie obszerniejsza.

Im starsza, tym lepsza... do jazdy w terenie
Rocznik
20032004200520062007**
Cena*34 100 zł37 050 zł
40 400 zł44 300 zł58 900 zł
Przebieg 193 800 km172 200 km150 600 km
129 000 km
100 700 km

* – podstawowa wersja wyposażenia Luna, nadwozie pięciodrzwiowe
** – trzecia generacja, silnik 2.2 D4-D /136 KM. Notowania wg Info-Eksperta

JEEP GRAND CHEROKEE II 2.7 CRD z 2004 roku
Napęd: stały na cztery koła z międzyosiowym sprzęgłem wielopłytkowym, wyjściowy podział momentu napędowego przód/tył wynosi 42/58, reduktor o przełożeniu 2,72:1. Nadwozie: samonośne wzmocnione ramą pomocniczą (uniframe). Zawieszenie: zależne obu osi, sztywne mosty. Wielopłytkowe sprzęgło, jak w SUV-ach, ale na tym podobieństwa się kończą. Duży Jeep ma na przykład dwa sztywne mosty. Poszukując Grand Cherokee koniecznie pytaj, czy napęd to Quadra-Trac II czy Quadra-Drive (seryjny w Limited i Overland, za dopłatą w Laredo). Lepszy jest ten drugi, gdyż w mechanizmach różnicowych obu osi ma sprzęgła o progresywnym tarciu Vari-Lok, dzięki czemu moment napędowy jest kierowany do nawet jednego koła - tego, które akurat zachowało przyczepność.

Potężne auto o sporych możliwościach w terenie
Rocznik
20022003200420052006**
Cena*29 650 zł34 300 zł
39 750 zł46 400 zł60 200 zł
Przebieg 215 400 km193 800 km172 200 km
150 600 km
129 000 km

* – podstawowe wersje wyposażenia, Laredo lub Limited
** – trzecia generacja, silnik 3.0 CRD V6/218 KM. Notowania wg Info-Eksperta

ZA UŻYWANYMI 4X4
PRZECIW UŻYWANYM 4X4
 pluswiększe bezpieczeństwo minuswyższe koszty eksploatacji
 plusdobre na wypady w plener minusSUV-y średnio nadają się do off-roadu
 plusmodne nadwozie, wysoka pozycja
za kierownicą
 minusniektóre egzemplarze nadwyrężone jazdą w terenie

Tekst Jacek Dobkowski

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA