Kia EV6 GT Line: Nowa broń na nowe czasy - TEST

Jeszcze przed oficjalnymi europejskimi jazdami testowymi mieliśmy okazję sprawdzić elektryczną Kię EV6. Dwa silniki w testowanym egzemplarzu w wersji GT-Line, po jednym przy przedniej i tylnej osi, dysponują łączną mocą aż 325 KM i zapewniają napęd na cztery koła. Osiągi wciskają w fotel. Podobnie jak cena, która wynosi 254 900 zł.

Kia EV6 GT Line Maciej Ziemek
Kia EV6 GT Line

325 KM maksymalnej mocy i 605 Nm maksymalnego momentu obrotowego – dostępnego od chwili, gdy na zakrzywionym ekranie, który obejmuje dwa wyświetlacze o przekątnej 12 cali każdy zapalą się lampki kontrolne – sprawiają, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s nie zaskakuje aż tak, jak lekkość z jaką EV6 rozpędza się od dowolnej prędkości. Wciskasz pedał przyspieszenia i reakcja jest natychmiastowa. Na szybko pokonywanych zakrętach, gdy odciążone są koła po wewnętrznej stronie zakrętu, na zbyt mocne zbliżenie pedału przyspieszenia do podłogi EV6 potrafi nawet zareagować krótkim buksowaniem tylnego koła. Niejako na potwierdzenie, że do kół tylnej osi również trafia napęd, a nie z uwagi na słabą trakcję.
Tej ostatniej EV6 nie brakuje. Mimo że pod względem wymiarów elektryczny crossover Kii plasuje się poniżej Sorento, dorównuje mu szerokością i przerasta rozmiarem rozstawu osi o aż 8,5 cm. Koła rozstawione po narożnikach nadwozia o niewielkich zwisach powodują, że Kia EV6 zachowuje się w czasie jazdy bardzo stabilnie. Samochód tylko w minimalnym stopniu przechyla się na boki, niemal nie przysiada podczas przyspieszania i nie nurkuje w czasie hamowania, o którym więcej za chwilę.

Kia EV6 GT LineMaciej Ziemek
Kia EV6 GT Line

Kia EV6 GT Line – Nisko ulokowany środek ciężkości

Na stabilne i dynamiczne zachowanie EV6 podczas jazdy duży wspływ ma nisko położony środek ciężkości. Płaski, ciężki, litowo-jonowy akumulator (w testowanym egzemplarzu zdolny zmagazynować 77,4 kWh energii), który znajduje się pod podłogą i między osiami auta robi swoje. Elektryczny crossover szybko reaguje na polecenia wydawane kierownicą i wysyła kierowcy wystarczający pakiet informacji na temat tego, co w danej chwili dzieje się na styku opon i podłoża. Na przykład, o jaki kąt można jeszcze bezpiecznie zwiększyć skręt kierownicy lub jak głęboko wcisnąć pedał przyspieszenia, aby nie zmuszać do interwencji systemu stabilizacji toru jazdy. Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym oporem, którego siła zależy od wybranego profilu jazdy – Eco, Normal, Sport lub Snow.

Kia EV6 GT LineMaciej Ziemek
Kia EV6 GT Line

Kia EV6 GT Line – Wydajny odzysk energii

Podobnie jak e-Soul i e-Niro również EV6 jest wyposażone w hamulce z bardzo wydajnym układem odzysku energii. Obsługuje się go za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Takich samych, jak w modelach z przekładnią dwusprzęgłową. Z tą różnicą, że w EV6 służą one do przełączania się między sześcioma stopniami regeneracji zamiast sześcioma czy siedmioma biegami. Dzięki łopatkom kierowca – bez odrywania rąk od kierownicy czy używania pedału hamulca – może przyhamować lub nawet zatrzymać samochód i odzyskać energię kinetyczną, co zwiększa zasięg i poprawia sprawność układu napędowego. Do wyboru jest aż sześć poziomów hamowania regeneracyjnego – bez odzysku energii, stopnie od 1 do 3, tryb i-Pedal oraz tryb automatyczny. W trybie i-Pedal, oprócz maksymalnego odzysku energii kinetycznej, kierowca ma możliwość zatrzymania samochodu bez użycia pedału hamulca.

Kia EV6 GT LineMaciej Ziemek
Kia EV6 GT Line

Kia EV6 GT Line – Samochód komfortowy

Drzwi do EV6 otwiera się mało praktycznymi klamkami, które wysuwają się z nadwozia. Bardzo przestronne wnętrze jest urządzone nowocześnie i wykonane z lepszych materiałów niż u konkurentów. Ani z wyglądu, ani w dotyku materiały te nie przywodzą na myśl… plastikowych butelek, z przetworzenia których powstały. Minimalistyczna konsola środkowa, w zależności od wybranej funkcji, służy albo do obsługi klimatyzacji, albo zapewnia bezpośredni dostęp do głównego menu systemu multimedialnego. Obsługą całości steruje się przy pomocy kilku dotykowych pól oraz dwóch solidnych pokręteł. Pięć dotykowych pól znajduje się również na końcu konsoli, która zdaje się unosić w powietrzu między fotelami. Niestety, dość łatwo jest uruchomić nieświadomie np. ogrzewanie kierownicy, gdy obsługuje się radio czy klimatyzację.
Pod względem wygody podróżowania EV6 zdecydowanie bliżej do samochodów komfortowych niż sportowych. Kabina jest dobrze wyciszona, fotele są komfortowe, miejsca jest sporo we wszystkich kierunkach zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zawieszenie pracuje cicho, a z odgłosów „mechanicznych” do wnętrza przedostaje się bardziej świst pracy wysokoobrotowych silników elektrycznych niż powietrza opływającego karoserię.
EV6 już można zamawiać. Elektryczny crossover Kii oferuje lepsze właściwości jezdne niż bratni Ioniq 5 i lepsze materiały we wnętrzu niż konkurencyjny Volkswagen ID.4. Ceny i osiągi wszystkich trzech modeli są zbliżone.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

Dane producenta Kia EV6 GT-Line
Cena 254 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu elektryczne silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, po jednym przy każdej osi
   
Moc maksymalna 325 KM
Maksymalny moment obrotowy 605 Nm

Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 77,4 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła 
Przeniesienie napędu przekładnia redukcyjna o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 5,2 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 18,0 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy crossover, długość x szerokość x wysokość 4680 x 1880 x 1550 mm, rozstaw osi 2900 mm, masa własna 2015 kg, pojemność bagażnika 490/20 l (z tyłu/z przodu)

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA