Kia Niro: Korea wygrywa - TEST

Nowa Kia Niro wygląda oryginalnie, wysoki komfort jazdy łączy z ekologicznym charakterem i ma wiele innowacyjnych rozwiązań. Można wybierać pomiędzy wersją elektryczną, hybrydową oraz uniwersalną hybrydą plug-in, którą mieliśmy okazję jeździć.

Kia Niro Materiały prasowe

Od dłuższego czasu można obserwować w Kii batalię, jaką toczą ze sobą dwa języki stylistyczne. W przeszłości wśród modeli oferowanych w Europie dominował tutejszy, europejski styl reprezentowany choćby przez Ceeda czy poprzedniego Sportage’a. Ale ostatni Sportage, podobnie jak najnowsza Kia Niro, reprezentują koreańską kulturę projektowania – najnowszy model zwraca więc uwagę odważnym stylem, niektórzy powiedzą nawet, że przyciąga wzrok swoją dziwnością. Nowoczesny wygląd Niro wskazuje, że pod jej karoserią ukryto co najmniej równie nowoczesne rozwiązania techniczne. Słupek dachowy C (może być lakierowany na kontrastowy do reszty nadwozia kolor), kryje pod sobą kanał, który podczas szybszej jazdy pomaga oderwać powietrze od tylnej część karoserii. Podobne kanały w swoich modelach od kilkunastu lat stosuje BMW w zderzaku przy przednim kole – kolejnym newralgicznym miejscu pod względem aerodynamiki. Nowa Niro wzoruje się też na hybrydowym Ferrari SF90 Stradale, realizując wsteczny bieg za pomocą silnika elektrycznego. Dzięki temu skrzynia biegów ma prostszą budowę, jest lżejsza o 2,3 kg, a zużycie paliwa okazuje się mniejsze.

Kia NiroMateriały prasowe
Wnętrze Kii Niro wygląda nowocześnie i jest ergonomiczne. Uwagę przyciągają kierownica z dwoma ramionami, nawiązująca wyglądem do tej z modelu EV6, oraz ekologiczne materiały wykończeniowe
Kia NiroMateriały prasowe
Wygodnymi pokrętłami obsługuje się naprzemiennie układ klimatyzacji lub sprzęt audio oraz...
Kia NiroMateriały prasowe
...dwusprzęgłową przekładnię, w której bieg wsteczny jest realizowany z pomocą silnika elektrycznego

Kia Niro - Trzy rodzaje napędu

Nowa Niro jest oferowana z trzema rodzajami napędu, do wyboru. Najtańsza jest hybryda (122 900 zł). Więcej zapłacimy za wersję plug-in, bo 147 900 zł, a najwięcej za odmianę elektryczną (181 900 zł). Hybryda plug-in (PHEV), którą wybraliśmy się w testową podróż, ma sens, jeśli na noc można podłączyć ją do gniazdka. Taki model może znakomicie służyć jako jedyne auto w rodzinie, ponieważ nie limituje go zasięg. Po naładowaniu akumulatorów zdolnych zmagazynować 11,1 kWh energii Niro może przejechać z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego do 65 km (według procedury WLTP). Łączna moc hybrydowego napędu plug-in sięga 183 KM, co pozwala rozpędzić się do 168 km/h i przyspieszyć do setki w 9,6 s. Wystarczy, by dynamicznie podróżować w mieście i sprawnie przemieszczać się autostradami. Tym bardziej że Niro nabiera prędkości się z przyjemną lekkością, jaką daje napęd elektryczny, a silnik spalinowy o zwiększonym ciśnieniu wtrysku i podniesionym stopniu sprężania w stosunku do poprzednika przyjemnie brzmi. Podróżując w trybie EV, mamy do dyspozycji silnik elektryczny o mocy 84 KM i momencie obrotowym wynoszącym 203 Nm, który bez wysiłku pozwala płynąć w tempie innych aut. Kiedy jednak w trybie elektrycznym mocno wciśniemy pedał przyspieszenia, do pracy niezauważalnie włącza się wolnossący silnik benzynowy 1.6 o mocy 105 KM i momencie obrotowym 147 Nm. Dzięki dwusprzęgłowej skrzyni biegów hybrydowy napęd Niro nie irytuje pracą silnika benzynowego na wysokich obrotach, jak to ma miejsce w napędach Toyoty. Kia zapewnia też w trybie sportowym możliwość zmiany biegów łopatkami przy kierownicy, co przydaje się np. podczas podróżowania górską drogą. Jednak przekładnia nie imponuje refleksem. Generalnie napęd hybrydowy Kii pracuje niezwykle płynnie i komfortowo. Niro nie brakuje też „inteligencji”. Jeśli zwykle przy wyjeżdżaniu ze stałego miejsca parkowania używamy trybu elektrycznego, auto po pewnym czasie automatycznie będzie na tym fragmencie drogi podróżować „na prądzie”. Dzięki wskazówkom nawigacji rozpoznaje też zielone strefy w centrum miasta i tak planuje podróż, by przemieszczać się w nich bez emisji.

Kia NiroMateriały prasowe
Z silnikiem elektrycznym osiągającym 84 KM współpracuje  przyjemnie brzmiąca wolnossąca jednostka benzynowa o mocy 105 KM

Oryginalna, futurystyczna stylizacja nadwozia wskazuje, że w Kii Niro zastosowano nowoczesne rodzaje napędu

Kia Niro - Bardzo komfortowa

Największe wrażenie zrobił na nas komfort podróżowania. Zawieszenie nowej Niro świetnie izoluje od drgań i znakomicie radzi sobie z pochłanianiem energii przy pokonywaniu pofałdowań asfaltu. Nie jest za twarde i ma odpowiednio dobrany skok. Kompaktowa Kia porusza się dostojnie, jak samochody klasy premium. Kierowca również znakomicie się w niej czuje, ponieważ układ kierowniczy wytwarza przyjemny opór, a to z kolei daje poczucie stabilności.
Kia skupiła się także na solidnym wyciszeniu wnętrza. Starannie dobrane elementy gumowe w zawieszeniu i dodatkowe materiały wygłuszeniowe, jakimi jest wypełniona karoseria, powodują, że nawet podczas szybkiej jazdy autostradą można się delektować dźwiękiem płynącym z 8-głośnikowego sprzętu muzycznego marki Harman Kardon. W opcjach wyposażenia znajdziemy takie luksusy, jak wentylowane przednie fotele, podgrzewane zewnętrzne siedziska kanapy czy system parkowania za pomocą pilota, nie mówiąc o komplecie systemów bezpieczeństwa. Nie brakuje też rozbudowanej łączności. W Niro można zdalnie aktualizować system i zarządzać pojazdem za pomocą aplikacji, co dzisiaj jest standardem wśród samochodów wyższych klas.

Kia NiroMateriały prasowe
Kię Niro wyposażono w porty USB-A, USB-C
Kia NiroMateriały prasowe
I w tradycyjne gniazdo jednofazowe prądu przemiennego 230 V


Kia wyraźnie podkreśla ekologiczną stronę nowego Niro. Poza napędem, określenie „eko” pojawia się bardzo często w opisie wnętrza. Tak zwana skóra wegańska na fotelach, podsufitka wykonana w 56 procentach z recyklingowanych włókien papierowych, czy elementy drzwi zbudowane z tworzywa pozbawionego takich substancji, jak benzen, toluen czy ksylen. Brzmi to bardzo dobrze, jednak nieco gorzej wygląda. W większości materiały wykończeniowe w kabinie Niro są miękkie, ale wyglądają sztucznie, a w słoneczne dni tablica rozdzielcza odbija się w przedniej szybie, pogarszając widoczność. Wiele razy pisaliśmy o tym, jak uciążliwe może być uruchamianie różnych funkcji dotykiem na kierownicy, czy reagującego wyłącznie na dotyk panelu klimatyzacji. Temat jest gorący, bo wiele marek przechodzi właśnie ze stosowania fizycznych przycisków na sterowanie dotykowe. Projektanci Kii starają się zadowolić zwolenników jednego i drugiego rozwiązania. Oddają kierowcy do dyspozycji dwie bardzo wygodne gałki, które mogą zmieniać funkcję. Pokrętła oraz panel dotykowy pomiędzy nimi albo sterują sprzętem audio, albo klimatyzacją. Dzięki temu Niro ma nowocześnie wyglądające wnętrze, a obsługa nie irytuje. Takie pośrednie rozwiązanie sprawdza się w praktyce.

Kia NiroMateriały prasowe
Słupek C, pod którym znajduje się kanał aerodynamiczny, może być pomalowany lakierem w kontrastowym do karoserii kolorze
Kia NiroMateriały prasowe
Bagażnik Niro w wersji plug-in ma pojemność 348 l. Dla porównania: w hybrydzie ma 451 l, a w wersji elektrycznej – 475 l


Ergonomia wnętrza nie budzi zastrzeżeń, a obszerne fotele zapewniają wysoki komfort podróży nawet wysokim osobom. Nowa Kia Niro jest sporo większa od poprzedniej. Urosła na szerokość o 25 mm, na długość o 65 mm, na wysokość o 15 mm, a rozstaw osi został zwiększony o 20 mm. Bagażnik wersji plug-in ma pojemność 348 litrów i okazuje się mniejszy od tego z hybrydowej Niro (451 litrów). To efekt przeniesienia zbiornika paliwa z przestrzeni pod kanapą, którą zajmuje litowo-jonowy akumulator, pod podłogę bagażnika. Co nie zmieści się do bagażnika, można włożyć do przyczepy, bo auto jest w stanie pociągnąć za sobą ładunek o masie 1300 kg, jeśli przyczepa ma hamulec, oraz 600 kg, jeśli nie jest w niego wyposażona.

Kia NiroMateriały prasowe
Chociaż niektóre elementy nawiązują wyglądem do stylu samochodów terenowych, Kia Niro jest oferowana wyłącznie z napędem na przednie koła

Kia Niro - Ważny gracz

Wygląda na to, że Kia dobrze wykorzystała zawirowania na rynku związane z pandemią. W Polsce od stycznia do maja 2022 roku koreańska marka pod względem sprzedaży uplasowała się na drugiej pozycji, za Toyotą i przed Skodą. Najnowsza Niro jest znakomitym, dojrzałym, komfortowym i odważnie wyglądającym crossoverem, który mocno wyróżnia się na tle konkurentów i ma szansę przyciągnąć uwagę także tych klientów, którzy zazwyczaj są zainteresowani autami klasy premium.

Dane producenta Kia Niro HYBRYDA PLUG-IN BUSINESS LINE
Cena 174 900 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy + elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
135 kW (183 KM)
Maks. moment obrotowy 265 Nm
Silnik spalinowy benz., R4, 1580 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
77 kW (105 KM)
5700 obr/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
144 Nm
4000 obr/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 62 kW (84 KM)
Maks. moment obrotowy 203 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 11,1 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,6 s
Prędkość maksymalna 168 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 0,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
18,6 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4420 x 1825 x 1560 mm, rozstaw osi 2720 mm, masa własna 1519 kg, pojemność bagażnika 348 l, pojemność zbiornika paliwa 46 l.
Zobacz również:
REKLAMA