Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV: Nowe terytoria - TEST

Miejska Kia Rio po liftingu ma dostęp do napędu mild-hybrid oraz trybów jazdy stosowanych przez Porsche i BMW. Dzięki temu znacznie poszerzyła zakres dróg, na których czuje się pewnie.

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV Szczepan Mroczek
Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Obecnie 3-cylindrowy turbodoładowany benzyniak o pojemności 1.0 l wspomagany jest elektrycznym silnikiem o mocy 10 kW, który służy również jako generator i rozrusznik. Ma za mało mocy by samodzielnie napędzać Kię Rio, ale świetnie maskuje niewielki moment silnika benzynowego przy niskich obrotach i potrafi go cicho i bez wibracji uruchamiać. To nie jedyne zalety nowej konstrukcji mild-hybrid, która posiłkuje się instalacją 48V oraz dodatkowym akumulatorem umieszczonym w miejscu koła zapasowego.

REKLAMA

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEVSzczepan Mroczek
Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV – Łatwiej oszczędzać paliwo

Dzięki niewielkiemu silnikowi elektrycznemu znacznie przyjemniej i jeździ się na niskich obrotach i tym samym łatwiej oszczędza paliwo. Przy niewielkich obrotach kiedy litrowy silnik cierpi na braki niutonometrów w grę wchodzi „elektryk” i powoduje, że turbodziura nie doskwiera, a Kia przyspiesza z przyjemną lekkością. Tym samym świetnie tuszuje główną wadę 3-cylindrowego silnika.
Ale nawet jeśli kierowca nie chce oszczędzać paliwa techniką jazdy Rio ma na to swoje sposoby. W trybie ekonomicznym przy prędkościach do 160 km/h po zdjęciu nogi z gazu Rio rozpoczyna „żeglowanie”, czyli dzięki sprzęgłu "by-wire" rozłącza napęd i toczy się swobodnie. Znamy tego typu rozwiązanie rozwiązanie z samochodów Porsche i BMW. Inżynierowie Kii wzorowali się na rasowych samochodach premium również przy tworzeniu trybu sportowego. Podczas zmiany biegów samochód sam dopasowuje obroty silnika, tak by proces był płynny i nie wymagał dodatkowego zaangażowania ze strony kierowcy. Obydwie sprawności znakomicie działają. Są świetnie dostrojone, co nie jest łatwym zadaniem, i tym samym korzystamy z nich z przyjemnością. Średnio podczas naszego testu Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV konsumowała 6,2 litra na 100 km, co jest dobrym wynikiem biorąc pod uwagę, że samochód rozpędza się do setki w czasie 10,2 sekundy i może popędzić 190 km/h.

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEVSzczepan Mroczek
Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV – Stabilnie po autostradzie

Nowy układ napędowy znacznie poszerza obszar w jakim miejskie Rio czuje się kompetentne. Mowa głównie o autostradzie. Przy 140 km/h silnik Rio dzięki długim biegom nieznacznie przekracza 3 tys. obr./min, więc nie zakłóca swoją pracą komfortu. Mimo to jedną z największych słabostek Rio jest słabe wyciszenie kabiny, które ujawnia się właśnie przy wysokich prędkościach. Poza tym jazda autostradą nie nastręcza problemów. Zawieszenie z belką skrętną z tyłu gwarantuje stabilność nawet podczas wysokich prędkości, a elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny.

 

REKLAMA

REKLAMA

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEVSzczepan Mroczek
Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV – Ergonomia niczym z klasy wyższej

Na długich dystansach sprawdzają się również obszerne fotele. Ergonomia wnętrza jest wzorowa. Siedząc w Rio mam wrażenie, że znajduje się w samochodzie o klasę większym. Pozycja za perfekcyjnie wyprofilowaną kierownicą i możliwości regulacji fotela są imponujące, a miejsca nie brakuje również z tyłu. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i niezwykle funkcjonalna. Klasyczny zestaw okrągłych wskaźników, liczne i starannie przemyślane schowki powodują, że w Rio zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą czuję się jak w domu. Jedyny mankament jaki objawia się w słoneczne dni to odbijająca się szybie górna cześć twardej deski rozdzielczej. Generalnie wnętrze wykonane jest z twardych materiałów, ale to jest standard w tej klasie. Pomimo tego, środek prezentuje się dobrze i jest starannie zmontowany.
Również elementy wyposażenia robią wrażenie. Systemy bezpieczeństwa, automatyczny tempomat, możliwości multimedialne, podgrzewana kierownica pozwalają osiągnąć poziom komfortu znany z wyższych klas. Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV w najtańszej wersji wyposażenia M kosztuje 59 900 zł. Jeśli skusisz się na pełne wyposażenie i automatyczną skrzynię biegów rachunek wyniesie 89 990 zł. Na drugiem końcu skali znajduje się Rio z najtańszym, ale zarazem kulturalnym i wystarczająco dynamicznym silnikiem czterocylindrowym 1.2 l o mocy 84 KM, które kosztuje od 51 490 zł. Obecnie silnik czterocylindrowy należy już do rzadkości w nie tylko w samochodach klasy B, ale również w kompaktowych, a w przypadku Kii dostępny jest w najtańszej wersji. Ten fakt czyni z Kii Rio okazję.

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEVSzczepan Mroczek
Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV

Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV – Hybryda na długie podróże

Po tygodniowym kontakcie z Kią pozostajemy z wrażeniem, że Rio z napędem mild-hybrid jest wygodne, przestronne i mimo kompaktowych rozmiarów kierowca i pasażerowie nie mają wrażenia upokorzenia. Rio to bardzo dojrzały samochód, który sprawdzi się świetnie również jako samochód rodzinny. Biorąc pod uwagę obszerne i ergonomiczne wnętrze, cenę, wyposażenie, 7-letnią gwarancję Kia Rio okazuje się jedną z najciekawszych propozycji w swojej klasie. Jeśli przemieszczasz się głównie w mieście lub na krótkich dystansach wystarczy wersja z czterocylindrowym silnikiem 1.2 (84 KM), ale jeśli wykorzystujesz samochód do do dalszych podróży warto zainwestować w Rio mild-hybrid.

 

Dane producenta Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV 
Cena od 59 990 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R3 turbo, mild-hybrid (+10 kW)
Pojemność skokowa 998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
120 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
172 Nm
1500-4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa ręczna, sprzęgło by-wire
OSIĄGI
0–100 km/h 10,2 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
115 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4065 x 1725 x 1450 mm, rozstaw osi 2580 mm, masa własna 1130 kg, poj. bagażnika od 325 l , pojemność zbiornika paliwa 45 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Zobacz także:
REKLAMA