REKLAMA

Kia Sorento: Zakłócanie porządku - TEST

Wprowadzając do sprzedaży nowe Sorento, Kia wbija szpilę nie tylko mniejszym rywalom, ale też równie dużym, popularnym i klasy premium. W standardzie Sorento ma siedem miejsc i kosztuje tyle samo, co np. mniejsza od niego Toyota RAV4.

Kia Sorento Fot. Filip Blank
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Proceed, Stinger, teraz Sorento – Kia lubi zaskakiwać, co bliższym i dalszym konkurentom podoba się coraz mniej. Sorento czwartej już generacji skonstruowano na nowej platformie podłogowej, która m.in. zapewnia więcej miejsca w kabinie i większy bagażnik. Z przodu, na komfortowych fotelach – w wersji testowanej regulowanych elektrycznie, pokrytych dziurkowaną skórzaną tapicerką z efektownymi przeszyciami na wzór bransolety zegarka i wentylowanych – siedzi się bardzo wygodnie. Miejsca we wszystkich kierunkach jest pod dostatkiem. Także nad głową, mimo że testowany egzemplarz wyposażono w opcjonalny szklany dach sterowany elektrycznie, z roletą regulowaną również elektrycznie (w pakiecie za 5000 zł, z oświetleniem wnętrza światłem LED). W drugim rzędzie, na asymetrycznie dzielonej i przesuwanej kanapie, też siedzi się wygodnie. Zewnętrzne siedziska są podgrzewane (wyposażenie seryjne testowanej wersji XL). Nawet w trzecim rzędzie, który składa się z dwóch foteli, da się wytrzymać, chociaż siedzisko znajduje się bardzo blisko podłogi i siedzi się w kucki.

REKLAMA

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Kia Sorento - 7 osób lub bagażnik

Przy wykorzystaniu wszystkich siedmiu miejsc pojemność przedziału bagażowego Sorento wynosi tylko 179 litrów. Ekspresowo i wygodnie można ją powiększyć do gigantycznych 813 litrów – wystarczy złożyć oparcia siedzeń numer 6 i 7. Jeśli wciąż brakuje miejsca i trzeba pozbyć się również oparcia kanapy z drugiego rzędu, wystarczy nacisnąć przycisk lub przyciski w bagażniku albo przy środkowej kanapie (w zależności od tego, czy chce się złożyć połowę oparcia czy całe). Pojemność przedziału bagażowego wzrasta wtedy do 1996 litrów (za pierwszym rzędem foteli, liczone do dachu).

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Kia SorentoFot. Filip Blank
Urządzona nowocześnie deska rozdzielcza jest łatwa w obsłudze
Kia SorentoFot. Filip Blank
Kia SorentoFot. Filip Blank
W Sorento debiutuje system Blind Spot View Monitor, który obraz z kamer umieszczonych w lusterkach wyświetla na zestawie wskaźników Większe pokrętło na tunelu środkowym służy do wyboru trybu pracy przekładni automatycznej, mniejsze – do wyboru profilu jazdy i trybów jazdy w terenie

Kia Sorento - Multimedialnie 

Na desce rozdzielczej nowej Kii Sorento rzucają się w oczy dwa ogromne ekrany – 12,3-calowy w miejscu zegarów (wyposażenie standardowe wszystkich wersji) i 10,25-calowy dotykowy na szycie konsoli środkowej (seryjnie montowany w wersjach L i XL). Obydwa znajdują się na takiej samej wysokości, co ułatwia jednoczesne zerkanie na jeden i drugi. Mimo trzech trybów wyświetlania zegarów (Normal, Sport i Eco, które odpowiadają profilom jazdy o tej samej nazwie) Kia pozostaje wierna zegarom wyświetlanym w formie analogowej i zaopatrzonym we wskazówki normalnych rozmiarów (chwała jej za to!), zmienia się jedynie ich wygląd. 10,25-calowy wyświetlacz dotykowy systemu multimedialnego, obudowany dotykowymi „przyciskami”, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji, jest tak szeroki, że do tych po prawej stronie ekranu łatwiej sięgnąć pasażerowi niż kierowcy. Poza tym drobnym mankamentem obsługa Sorento jest łatwa i intuicyjna.

REKLAMA

REKLAMA

Kia SorentoFot. Filip Blank
Tylne zawieszenie może być samopoziomujące

Zobacz także:

Kia Sorento  - Elektryczna pomoc

Przy odpowiednio naładowanym litowo-jonowym akumulatorze SUV Kii rusza zawsze bezszelestnie, jako samochód napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 60 KM. Po chwili, gdy dołącza do niego turbodoładowana, 1,6-litrowa spalinowa jednostka o mocy 180 KM, moc maksymalna zespołu napędowego wzrasta do 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – do 350 Nm. To w zupełności wystarcza Sorento do sprawnego przyspieszania w każdym zakresie prędkości, w czym zasługa również automatycznej 6-stopniowej przekładni. Standardowo napęd jest przekazywany na przednie koła. Przy zmniejszonej przyczepności kół do podłoża lub podczas gwałtownego przyspieszania napęd jest dostarczany również na tylne koła – za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego, które znajduje się przy mechanizmie różnicowym kół tylnej osi. Maksymalnie do tylnych kół może go trafić 50 procent. Dodatkowo możliwości Sorento poza drogami utwardzonymi zwiększają tryby jazdy terenowej.
Solidna jakość wykonania, materiały z wysokiej półki, bogate wyposażenie seryjne, tuzin najnowszych systemów asystujących oraz komfort jazdy sprawiają, że łatwo zapomnieć, że podróżuje się samochodem popularnej marki – nawet jeśli Sorento to flagowy SUV Kii. Czwarta generacja tego modelu może zakłócić porządek motoryzacyjnego świata znacznie bardziej niż trzy poprzednie razem wzięte.

Kia SorentoFot. Filip Blank
Oparcie przesuwanej kanapy jest dzielone asymetrycznie – wystarczy nacisnąć jeden przycisk, żeby złożyć je na płasko

 

Dane producenta KIA SORENTO AWD HYBRID XL
Cena 192 900 zł (XL)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silniki benzynowy + elektryczny
Moc maks. układu napędowego 230 KM (169 kW)
Maks. moment obr. układu 350 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM (132 kW)
5500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
265 Nm
1500-4500/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 60 KM (44,2 kW)
Maks. moment obr.
w przedziale obrotów
264 Nm
0-1600/min
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 1,49 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła, 6-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,0 s
Prędkość maksymalna 193 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,8-7,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 155-170 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4810 x 1900 x 1700 mm, rozstaw osi 2815 mm, pojemność bagażnika 179/1996 l, pojemność zbiornika paliwa 67 l.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA