Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Kia Stinger - bez taryfy ulgowej

Takie auta jak Kia Stinger można policzyć na palcach jednej ręki. Koreańskie Gran Turismo swoje walory pokazało na najtrudniejszym torze świata – Północnej Pętli Nürburgringu. I był to raczej manifest możliwości, a nie zwykła prezentacja.     

Kia Stinger

Zasady są proste, panowie” – mówi instruktor, który w Zielonym Piekle (tak jest nazywana Północna Pętla Nürburgringu) spędził pół życia. „Ja jadę pierwszy, wy za mną. Zacznę spacerowym tempem. Jak zobaczę, że utrzymujecie dystans, stopniowo będę przyspieszał. Proszę za mną”. Wsiada do 370-konnego Stingera GT z 3,3-litrowym V6 twin-turbo i napędem na cztery koła, mnie przypada w udziale Stinger z takim samym silnikiem, ale z napędem na tylne koła. W obydwu autach zamontowano automatyczną 8-stopniową skrzynię biegów. Ruszamy.

BP
Kia Stinger

To się dzieje naprawdę!

Przede mną tylko dwa okrążenia niespełna 21-kilometrowego toru. Mało, myślę sobie. Tym bardziej że podczas pierwszego kółka będę wlókł się za autem instruktora i dopiero w czasie drugiego rozwinę skrzydła.

Podczas jednego przejazdu Północnej Pętli na Kię Stinger czekają 73 zakręty, 300 m różnicy wzniesień, długa na ponad 3 km prosta i mnóstwo niewidocznych zakrętów, szczytów, siodeł i hamowań, na których mało wydolne hamulce mogą rozgrzać się do czerwoności i zagotować.

Kia Stinger

Za pierwszym lewym zakrętem samochód instruktora zaczyna mi szybko odjeżdżać. Zaskoczony odruchowo wciskam prawy pedał do podłogi. Stinger wyrywa do przodu, ponad pół tysiąca niutonometrów momentu obrotowego (dokładnie – 510 Nm), które do kół tylnej osi trafia już od 1300 obr/min sprawia, że auto zaczyna przyspieszać natychmiast po tym, gdy tylko dotknie się pedału przyspieszenia.

Nawet nie trzeba go głęboko wciskać. Sportowe opony Michelin Pilot Sport 4 w rozmiarze 255/35 R19 z tyłu (z przodu – 225/40 R19) dbają o to, aby żaden niutonometr momentu obrotowego się nie zmarnował. Świetna trakcja Stingera to zasługa znakomicie zestrojonego zawieszenia z kolumnami McPhersona z przodu i z podwójnymi wahaczami z tyłu oraz sztywnego nadwozia. Zawieszenie stroił Albert Biermann, do niedawna odpowiedzialny za układ jezdny modeli BMW M.

Kia Stinger

Staram się jechać dokładnie tym samym torem co instruktor, ale czuję, że zbliżam się do limitu możliwości. Swoich, nie Stingera. Wiem już na pewno, że gdy kolejne okrążenie będę jechał bez lisa, którego teraz gonię, pojadę znacznie wolniej.

Mimo wymagającego toru, na którym bez przerwy następują zmiany kierunku (lewo-prawo) i obciążenia kół, zawieszenie i układ kierowniczy z pokorą znoszą oraz posłusznie wykonują komendy kierowcy. Najszybsza Kia w historii jest też modelem, który prowadzi się najlepiej w historii marki, Stingera łatwo wyczuć, a podczas jazdy zachowuje się bardzo neutralnie.

Kia Stinger

Lepsza, niż myślą konkurenci

W porównaniu z konkurencyjnymi modelami Audi, BMW i Mercedesa Stinger jest większy, mocniejszy, ma przestronniejsze wnętrze i z pewnością będzie tańszy. Pozycja za kierownicą jest w nim znakomita, siedzi się nisko i z wyprostowanymi nogami.

Obsługa auta – bardzo przejrzysta, nie trzeba zagłębiać się w menu na ekranie dotykowym, bo dostęp do najważniejszych funkcji jest bezpośredni poprzez przyciski. Na tunelu środkowym, tuż pod ręką, umieszczono pokrętło do wyboru profilu jazdy. Kierowca może wybrać spośród pięciu – Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart.

Kia Stinger

Kto kupi Stingera z napędem na tylne koła, będzie mógł go wyposażyć w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który zapewnia maksymalną kontrolę nad autem podczas jazdy poślizgiem. Wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem zamontowanym na listwie zębatkowej zapewnia bardzo szybkie reakcje kół na ruchy kierownicą i zmniejsza drgania przenoszone przez kolumnę na koło kierownicy.

Siła wspomagania układu kierowniczego może być regulowana i jest dostosowana do pięciu trybów pracy, także automatyczna przekładnia może pracować w jednym z pięciu trybów. Do prędkości zmiany przełożeń dostosowano szybkość reakcji pedału przyspieszenia.

Produkcja Stingera rozpocznie się w drugiej połowie 2017 r., a samochód trafi do sprzedaży w Europie w ostatnim kwartale tego roku.

 

Kia Stinger

Deska rozdzielcza Stingera jest przejrzysta, a obsługa – bardzo ergonomiczna; z przodu i z tyłu jest sporo miejsca nawet dla wysokich pasażerów 

Kia Stinger

Zaciski hamulców Brembo są czterotłoczkowe z przodu i dwutłoczkowe z tyłu. Podczas jazdy na torze hamulce nie zawiodły ani razu

Kia Stinger

Asymetrycznie dzielone oparcie kanapy umożliwia przewożenie długich przedmiotów

Kia Stinger

Silnik V6 zapewnia Stingerowi znakomite osiągi

Kia Stinger

Elektrycznie sterowane fotele są bardzo wygodne, szczególnie ten po stronie kierowcy, który daje się regulować w 16 kierunkach

Kia Stinger

Stinger to jedyny model w gamie Kii, w którym kierowca będzie mógł na stałe odłączyć system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji

Dane producenta Kia Stinger 3.3 V6 TWIN-TURBO GT
Cena 234 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 twin-turbo
Pojemność skokowa 3342 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
370 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
510 Nm
1300-4500/min
Rodzaj napędu na tylne koła; 8-bieg. przekł. automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,1 s
Prędkość maksymalna 270 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie b.d.
Emisja CO2 b.d.
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wys. 4830 x 1870 x 1400 mm, rozstaw osi 2905 mm, masa własna 1730 kg, pojemność bagażnika 406 l, pojemność zbiornika paliwa b.d.
Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 174 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij