Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV GT: Wyżej znaczy lepiej - TEST

Kia Stonic przy kompaktowych rozmiarach spełnia oczekiwania samochodu rodzinnego. Ma oszczędny i nowoczesny napęd oraz celnie trafia w trendy mody, szczególnie teraz po liftingu.

Kia Stonic Szczepan Mroczek
Kia Stonic
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 490 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zakup crossovera zamiast klasycznego hatchbacka w klasie B wydaje się jeszcze bardziej uzasadniony niż w przypadku kompaktowych modeli. Do Stonica łatwiej się wsiada, jest przestronniejszy we wnętrzu, a wyższa pozycja za kierownicą powoduje, że mamy wrażenie prowadzenia samochodu większego niż w rzeczywistości. Kia Stonic to crossover bazujący na atrakcyjnej rynkowo i solidnie zaprojektowanej Kii Rio. Poza większą o ok. 12 tys. zł ceną w niemal każdej kategorii Stonic okazuje się lepszy do Rio.

REKLAMA

Kia StonicSzczepan Mroczek
Kia StonicKia Stonic

Kia Stonic 1.0 – Bez rewolucji

Stonic właśnie przeszedł subtelny lifting. 7-calowy ekran multimediów został zastąpiony 8-calowym i pojawiło się nowe oprogramowanie. Do oferty Stonica trafiła również topowa wersja GT Line, która poza bogatym wyposażeniem ma ciekawiej ukształtowane zderzaki, atrakcyjniejsze elementy dekoracyjne we wnętrzu oraz znaczek „GT” na kierownicy. I właśnie taka odmiana zawitała do naszej redakcji.

Kia Stonic 1.0 – Ergonomiczne wnętrze

Mamy do czynienia w crossoverem klasy B, ale wnętrze okazuje się na tyle przestronne, że nie będą w nim narzekać nawet wysokie osoby. Ale oczywiście Stonic ma tylko 414 cm długości więc nie można oczekiwać cudów. Zamontowanie fotelika dla dzieci z tyłu oznacza, że wysoki kierowca będzie musiał respektować znaczenie słowa kompromis. Mamy też we wnętrzu twarde plastiki, ale to już jest standard w tej klasie. Pomimo to środek Stonica nie wygląda tanio i cieszy oko stylizacją. Na nas największe wrażenie zrobiło jednak dopracowanie pod kątem ergonomii. Kierownica jest funkcjonalna, ma wzorowo ukształtowany wieniec, a skóra przyjemna w dotyku. Wszechstronne możliwości ustawienia kierownicy i foteli powodują, że przy Stonicu wiele modeli nawet wyższych klas wypada blado.
Znakomicie zaplanowano również deskę rozdzielczą. Jest przejrzysta, ma czytelne zegary w tradycyjnej formie z dominującymi prędkościomierzem i obrotomierzem oraz liczne obecnie bardzo przydatne schowki.
Fotele są wygodne i obszerne, widoczność dobra i panuje tu znany ze starszych modeli VW porządek, który świetnie sprawdza się na co dzień. Jeśli wykorzystujemy samochód głównie do poruszania się w mieście docenimy też łatwość wsiadania.

 

REKLAMA

REKLAMA

Kia StonicSzczepan Mroczek
Kia StonicKia Stonic

Kia Stonic 1.0 – Przyjemna jazda

Zawieszenie z belką skrętną z tyłu lepiej radzi sobie od tego z Rio, ale wciąż jest pole do poprawy w kwestii pochłaniania nierówności. Nie można mieć natomiast zastrzeżeń do precyzji prowadzenia. Samochód nawet przy wyższych prędkościach utrzymuje zadany kierunek i sprawia wrażenie przyjemnie lekkiego. To zasługa nie tylko zestrojenia układu kierowniczego oraz zawieszenia, ale również silnika. 3-cylindrowy turbodoładowany benzyniak o pojemności 1.0 l korzysta z pomocy elektrycznego silnika o mocy 10 kW, który służy również jako generator i rozrusznik. Ma za mało mocy, by samodzielnie napędzać Kię Rio, ale świetnie maskuje niewielki moment małego 3-cylindrowego silnika przy niskich obrotach i potrafi go cicho i bez wibracji uruchamiać. To nie jedyne zalety nowej konstrukcji mild-hybrid, która posiłkuje się instalacją 48V oraz dodatkowym akumulatorem umieszczonym w miejscu koła zapasowego. Taki napęd świetnie pasuje Kii Stonic i jest oszczędny. Podczas naszych jazd średnio spalał 6,5 litra na 100 km, ale przy spokojnej jeździe bez wysiłku można zejść poniżej 6 litrów na setkę.
Największe wrażenie zrobiły jednak tryby jazdy. Zastosowano w nich rozwiązania znane z modeli premium. W trybie ekonomicznym przy prędkościach do 160 km/h po zdjęciu nogi z gazu Rio rozpoczyna „żeglowanie”, czyli dzięki sprzęgłu "by-wire" rozłącza napęd i toczy się swobodnie. Znamy tego typu rozwiązanie rozwiązanie z samochodów Porsche i BMW. Inżynierowie Kii wzorowali się na rasowych samochodach premium również przy tworzeniu trybu sportowego. Podczas zmiany biegów samochód sam dopasowuje obroty silnika, tak by proces był płynny i nie wymagał dodatkowego zaangażowania ze strony kierowcy. Obydwie sprawności znakomicie działają i w codziennej jeździe bardzo się przydają.

Kia Stonic 1.0 – Ciekawszy wygląd

Crossovery bazujące na autach klasy B to świetne rozwiązanie. Mamy do dyspozycji niewielki samochód, do którego wsiada się bardzo wygodnie, który ma przestronne wnętrze, a wciąż jest ekonomiczny i łatwo się nim poruszać w mieście. Nic dziwnego, że Rio ma na rynku wielu bardzo atrakcyjnych konkurentów. To obecnie najdynamiczniej rozwijający się segment samochodów. Peugeot 2008, Opel Mokka, Mazda CX-30 kuszą ciekawym wyglądem, ale też dają radość z prowadzenia. Kia Stonic przekonuje do siebie wygodą w codziennym użytkowaniu i starannie dobranym wyposażeniem. Wersja GT nie oznacza, że mamy do czynienia z samochodem prowadzącym się bardziej sportowo. Jej zaletą jest natomiast ciekawszy wygląd.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Dane producenta Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV GT
Cena od 89 990 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R3 turbo, mild-hybrid (+10 kW)
Pojemność skokowa 998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
120 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
172 Nm
1500-4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa ręczna, sprzęgło by-wire
OSIĄGI
0–100 km/h 10,4 s
Prędkość maksymalna 185 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
116 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4140 x 1760 x 1520 mm, rozstaw osi 2580 mm, masa własna 1150 kg, poj. bagażnika od 332/1135 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA