REKLAMA

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT– W nieustannym rozwoju | TEST

Kia XCeed to najlepsza wariacja na temat Ceeda i wcale nie wynika to z faktu, że mamy do czynienia z crossoverem.

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT Szczepan Mroczek
Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 90 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Z Kią XCeed było tak samo jak z obejrzeniem pierwszej części filmu Kac Vegas. Z braku mocnych propozycji w kinowym repertuarze wybraliśmy się na film nie specjalnie zachęcający do siebie plakatem z dziwnymi facetami, z których ten najdziwniejszy trzymał dziecko w wielkich okularach. Ostatecznie Kac Vegas okazał się najbardziej zabawnym filmem roku 2009. W wypadku Kii nie chodzi o aparycję. Po prostu nie przepadam za crossoverami, więc za kierownicę XCeeda wsiadałem bez przekonania. Nie rozbawił mnie, ale z jego wnętrza podobnie jak z kina wyszedłem bardzo zadowolony.

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCTSzczepan Mroczek
Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT

Kia XCeed – ważny segment

Kompaktowe samochody rodzinne to na rynku europejskim drugi co do wielkości segment i wiele wskazuje na to, że w nadchodzących latach będzie nabierał jeszcze większego znaczenia. Z pewnością dlatego w gamie Ceeda znajdziemy nie tylko hatchbacka i kombi, ale również eleganckie kombi (Proceed) oraz crossovera (XCeed). Kia nieustannie się rozwija, a że XCeed jako ostatni dołączył do gamy miał szanse na najstaranniejsze dopracowanie. Ale o tym za chwilę.
Samochód został zaprojektowany w europejskim centrum designu marki Kia we Frankfurcie w Niemczech, pod kierownictwem Gregory'ego Guillaume'a – wiceprezesa ds. designu w Kia Motors Europe. Choć widać podobieństwo do Ceeda crossover w inny sposób wykorzystuje przestrzeń. Do rzeczy. XCeed ma długość 439 cm, czyli jest o 8,5 cm dłuższa od pięciodrzwiowego Ceeda i o 9 cm krótsza od Sportage’a. XCeed (149 cm) jest o 5 cm wyższy od Ceeda i o 15 cm niższy od Sportage’a. Takie proporcje nadwozia zapewniają XCeedowi niżej położy środek ciężkości niż w Kii Sportage i wyższą pozycję za kółkiem niż w Ceedzie.
Rozstaw osi (265 cm) jest taki sam, jak w innych wersjach Ceeda, ale przedni i tylny zwis zostały zwiększone odpowiednio o 2,5 cm (90 cm) i o 6 cm (84 cm). Krawędź bagażnika znajduje się o 6 cm wyższej niż w hatchbacku. Podwyższone nadwozie XCeeda sprawia, że fotele i tylna kanapa znajdują się o 4,4 cm wyżej niż w Ceedzie, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Za sprawą większego tylnego zwisu bagażnik XCeeda jest dłuższy niż w Ceedzie i ma pojemność 426 litrów (VDA), czyli o 31 litrów większą niż ten w modelu Ceed. Trzeba się natomiast pogodzić z pochyleniem głowy przy wsiadaniu na tylne fotele. W tym wypadku daje się we znaki dynamiczna stylizacja.

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCTSzczepan Mroczek
Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT

Kia XCeed - CUV lepszy od SUV-a

Skoro XCeed jest crossoverem, sprawdzamy jakie cechy w nim przeważają. Kia oryginalnie podeszła do projektowania tego modelu, który nazwała CUV-em (Crossover Utility Vehicle). Oczywiście nazewnictwo nie ma tu znaczenia, ale rzeczywiście XCeed wnosi coś nowego do segmentu. Coś co może się spodobać. Prześwit XCeeda wynosi 17,2 cm przy 16-calowych i 18,4 przy 18-calowych kołach, a to oznacza, że jest większy o 4,4 cm niż w pięciodrzwiowym Ceedzie. Wsuwam się za kierownicę niebieskiego XCeeda i okazuje się, że fotel umieszczony jest nisko nad podłogą, tak jak lubię. Więc z jednej strony jestem przyjemnie otulony deską rozdzielczą i mogę cieszyć sportową pozycją za kierownicą, a z drugiej mam lepszą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. XCeed pozostawia wrażenie prowadzenia znacznie większego samochodu niż jest w rzeczywistości. To głównie efekt wysokości i na nowo zestrojonego zawieszenia. Ale nie bez znacznie są również większe i cięższe koła oraz dłuższe zwisy. Co ważne XCeed nie jest tak ociężały jak SUV-y. Wróćmy do zawieszenia.
Zaskoczyła mnie praca zawieszenia XCeeda. Inżynierowie postanowili rozmiękczyć nieznacznie tylne sprężyny i dzięki temu bardzo poprawili komfort jazdy. Samochód bardzo stabilnie porusza się przy wysokich prędkościach, skutecznie pochłania nierówności, uspokaja jazdę i powoduje, że nawet po długiej trasie z xCeeda kierowca nie wysiada zmęczony. Inżynierowie Kii poprawili to na co nieco narzekaliśmy w przypadku Ceeda. Ale by sprawa była jasna, mam na myśli dopieszczanie, równanie do najlepszych w klasie.   
XCeed, jako jedyny model z rodziny nowego Ceeda ma hydrauliczne odbojniki na przedniej osi. Dzięki nim zawieszenie pracuje ciszej, lepiej radzi sobie z amortyzowaniem większych wstrząsów, płynnie rozpręża amortyzatory, a samochód szybciej reaguje na ruchy kierownicą. Poza tym zastosowano sprężyny, które są nawet do 7 proc. (w zależności od wersji silnikowej) bardziej miękkie w porównaniu do hatchbacka. Zwiększono również siłę wspomagania w układzie kierowniczym. Ogranicza to zmęczenie na długich dystansach i ułatwia jazdę w mieście.
Po suchych informacjach można by pomyśleć, że XCeed jest znacznie mniej sportowy w prowadzeniu od Ceeda, ale w praktyce XCeed  zachowuje się bardziej naturalnie i bez dwóch zdań to najlepsze zestrojenie spośród wszystkich wersji Ceeda. Nie jestem wielkim fanem SUV-ów i crossoverów, ale tą wersją Ceeda jeździ mi się najlepiej. Podobnego dopieszczenia jak zawieszenie wymagają jeszcze fotele, które na długich dystansach przegrywają z tymi jakie wykorzystuje w kompaktach choćby koncern Volkswagena. 

REKLAMA

REKLAMA

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCTSzczepan Mroczek
Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT

Kia XCeed – Nowe multimedia

Duży dotykowy ekran na środku dobrze znanej z Ceeda deski rozdzielczej przekonuje do siebie wysokiej jakości wyświetlaczem (10,25 cala) i nowoczesnym oprogramowaniem. Nie brakuje przycisków i pokręteł więc obsługa jest bezpośrednia i łatwa. XCeed posiada interfejs umożliwiający korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto, który standardowo jest wyposażony w łącze Bluetooth. 

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCTSzczepan Mroczek
Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT

Kia XCeed – Lepiej wybrać 4 cylindry

W ofercie XCeeda mamy trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0 l, ale bardziej poważną propozycją są mocniejsze 4-cylindrowe motory, o pojemności 1.4 l (140 KM)  i 1.6 l (204 KM) oraz oszczędny diesel 1.6 l (136 KM). W samochodzie, którym miałem okazję jeździć pracował optymalny silnik 1.4 (140 KM), który świetnie współpracuje z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią (dopłata 6 tys. zł). W tym wypadku nie ma co się rozpisywać. Dobrze radzi sobie i w mieście i na trasie. Rozpędza auto do setki w 9,5 sekundy i rozwija 200 km/h. To typowy turbodoładowany motor, do którego trudno mieć zastrzeżenia, ale trzeba się przygotować na średnie spalanie na poziomie 8,5 litra na setkę. Więc dla dużo podróżujących lepszym rozwiązaniem będzie diesel.           

Kia XCeed 1.4 T-GDI DCTSzczepan Mroczek
Kia XCeed 1.4 T-GDI DCT

REKLAMA

Kia XCeed – Bogate wyposażenie

Kia XCeed jest oferowana w 3 wersjach wyposażenia i 12 kolorami nadwozia do wyboru. Wrażenie robi długa lista wyposażenia seryjnego obejmującego m.in. system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, asystenta utrzymania pasa ruchu, światła do jazdy dziennej, mijania oraz drogowe wykonane w technologii LED, kamerę cofania z czujnikami parkowania z tyłu, 16 – calowe obręcze kół z lekkich stopów, relingi dachowe, skórzaną kierownicę, klimatyzację oraz sprzęt audio z 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym z Bluetooth. Ceny XCeeda – zaczynają się od 79 990 zł. A za wersję z silnikiem 1.4 o mocy 140 KM i automatem DCT trzeba zapłacić od 90 990 zł.
Kia XCeed produkowana jest w zakładzie w Żylinie na Słowacji, gdzie już powstają  pięciodrzwiowy Ceed hatchback, Ceed kombi oraz shooting brake – ProCeed i objęta jest gwarancją na 7 lat lub na 150.000 kilometrów.
Zwykle crossovery są samochodami mniej dojrzale zachowującymi się na drodze od niższych modeli, na których bazie powstały. Tymczasem bardzo urodziwy XCeed jeździ przyjemniej od Ceeda i to jest jego wielką zaletą, która stawia go dobrym świetle na tle licznych konkurentów. XCeed zmierzy się na rynku z Toyotą C-HR, Mazdą CX-30 i VW T-Roc, ale wygląda na to, że Kia ambicje zaczepić klientów takich modeli jak BMW X2 i Mercedes GLA.

Dane producenta Kia XCeed 1.4 T-GDI 
Cena 90 990 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1353 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
140 KM
600/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
242 Nm
1500-3200/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzędgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,5 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,4 l/100 km
Emisja CO2 145 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy crossover, długość x szerokość x wysokość 4395 x 1826 x 1483 mm,  rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1300 kg, poj. bagażnika 426/1378 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA