Kia Rio vs Renault Clio
Przy kasie Clio jest bez szans
Maluchy toczą ze sobą swoje gwiezdne wojny, jak Europa długa i szeroka. I europejskie podwórko jest tradycyjnie domeną europejskich marek. Jednak z najnowszym wcieleniem Rio, Kia skutecznie się na nie wbiła. Mimo dłuższego i szerszego nadwozia, a także większego rozstawu osi, Clio wcale nie ma bardziej przestronnej kabiny. Z przodu ilość miejsca w obu maluchach jest praktycznie taka sama, natomiast z tyłu wygodniej siedzi się na kanapie Kii. Clio z kolei odgrywa się dwiema rzeczami – ma nieco większy bagażnik oraz, co dla nas bardziej istotne (bo daje lepsze samopoczucie za kierownicą), jest wykonane o dwa-trzy włosy lepiej.
Na drodze wygrywa renault Praktycznie cała różnica punktowa, jaką wygrywa Clio, bierze się z kategorii „napęd” i „właściwości jezdne”. Trzycylindrowy, turbodoładowany silnik Renault ma wyższy maksymalny moment obrotowy, na dodatek rozwija go przy znacznie niższych obrotach – i efekty są odczuwalne w plecach od razu po wciśnięciu gazu. Pomijamy przyspieszenie do setki, które Clio ma wyraźnie gorsze (o 0,8 s), natomiast wystarczy spojrzeć na wyniki pomiarów elastyczności, by cała różnica w dynamice jazdy między Clio a Rio stała się jasna. Renault jest o klasę bardziej dynamiczne, a na dodatek zużywa mniej paliwa – w teście średnio o 0,6 l/100 km.
Clio okazuje się lepsze również tam, gdzie droga skręca. O ile Kia jest pod każdym względem poprawna – przyczepna, stabilna i zachowuje się jak bardziej wyrośnięty samochód – o tyle Renault dorzuca coś więcej. Ma bardziej precyzyjny układ kierowniczy i jest bardziej „gładkie” w zakrętach – pomimo iż jego zawieszenia nie zestrojono sztywniej, w każdym razie nie w stopniu, który dałoby się wyczuć. Clio bardziej zachęca entuzjastycznego kierowcę do jazdy i lepiej go wrażeniami wynagradza.
Rio – wyposażenie plus gwarancja
Różnica cenowa jest ogromna – Rio 1.2 z 85-konnym silnikiem kosztuje aż o 8,5 tys. złotych mniej niż Clio z rozwijającą 90 KM jednostką 0.9 turbo. Na domiar złego dla Renault, wyposażenie obu aut jest niemal identyczne, ale Kia ma asa w postaci swojej siedmioletniej gwarancji. Jeden– zero dla Korei.
Rio: różnica w jakości 2,5%
W klasycznym teście porównawczym górą jest Renault – ma wyraźnie bardziej dynamiczny silnik i lepsze właściwości jezdne.
Rio vs Clio
317 pkt. 325 pkt.
Rio: różnica w cenie 16,9%
Przy kasie natomiast oferta Koreańczyków jest nie do pobicia – za nieco wolniejszego malucha płacimy u Kii prawie o 17% mniej.
Rio vs Clio
41 490 zł 49 950 zł
Dane producenta | Kia Rio 1.2 M | Renault Clio TCe 90 Zen |
Cena | 41 490 zł | 49 950 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | ||
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 | benz., R3 turbo |
Pojemność skokowa | 1248 cm3 | 898 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 85 KM/6000 obr/min | 90 KM/5250 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 121 Nm/4000 obr/min | 135 Nm/2500 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła, 5-bieg. przekładnia mechaniczna | na przednie koła, 5-bieg. przekładnia mechaniczna |
Osiągi | ||
0–100 km/h | 12,5 s | 13,3 s |
Prędkość maksymalna | 168 km/h | 182 km/h |
Zużycie paliwa (wg. NEDC) |
||
W mieście | 6,0 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Poza miastem | 4,3 l/100 km | 3,9 l/100 km |
Średnie | 5,0 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 114 g/km | 105 g/km |
Norma emisji spalin | Euro 5 | Euro 5 |
Wymiary, masy, koła | ||
Długość | 4045 mm | 4062 mm |
Szerokość | 1720 mm | 1732 mm |
Wysokość | 1455 mm | 1448 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm | 2589 mm |
Masa własna | 1115 kg | 1084 kg |
Dopuszczalne obciążenie | 445 kg | 504 kg |
Pojemność bagażnika | 288/923 l | 300/1146 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 43 l | 45 l |
Pomiary testowe | ||
Elastyczność | ||
60–100 km/h (IV/V bieg) | 15,7/23,4 s | 10,8/16,6 s |
80–120 km/h (IV/V bieg) | 17,2/29,1 s | 12,4/19,8 s |
Zużycie paliwa | ||
min./maks./średnie | 5,8/9,0/7,1 | 5,3/8,4/6,5 |
Droga hamowania | ||
ze 100 km/h na zimno nieobciąż. | 37,8 m | 38,9 m |
ze 100 km/h na ciepło obciążony | 37,4 m | 38,7 m |
1. Kia
Bardziej przestronna i podobnie wyposażona za o wiele mniejsze pieniądze – oto cała Kia Rio. Właściwości jezdne są dobre, a nadwozie przestało być anonimowe. Silnik 1.2 nie jest specjalnie dynamiczny, ale na co dzień zapewnia porządne osiągi.
2. Renault
Więcej niż bardzo dobre na drodze dzięki świetnemu układowi jezdnemu i więcej niż bardzo dynamiczne dzięki małemu, turbodoładowanemu silnikowi. Tylko dlaczego za 90 KM w małym aucie każą płacić aż 50 tysięcy złotych?