Warunki testowe
Temperatura: 15 °C
Nawierzchnia: suchy asfalt
Opony: letnie
"308" to kolejny, ostatni model Peugeota, który całkowicie zmienił wygląd. Ekstrawagancja wielkich wlotów powietrza i zachodzących daleko na błotniki reflektorów wraz z poprzednim modelem przeszła już całkowicie na rynek aut używanych, zastąpiona przez klasykę. Dawno u Peugeota nie widzieliśmy tak tradycyjnych linii i proporcji nadwozia. Nadwozie "308" ma nieprzerośnięty wzrost, pokrywę silnika oddzieloną od przedniej szyby wyraźnym załamaniem oraz bardzo krótki przedni zwis. W wypadku najnowszej "308" Peugeot zrobił Golfa. Wykończonego w swoim stylu, nowocześnie, z ostrymi krawędziami, lekko taliowanymi bokami i charakterystycznymi tylnymi lampami, ale jednak Golfa.
Oryginalne wnętrze – bardzo mocny punkt
Natomiast z kabiny cała klasyka została wyproszona. Deska rozdzielcza ma bardzo oryginalny układ kierownicy, zegarów i konsoli – taki, jaki od niedawna znamy z mniejszej "208". Największa różnica polega na tym, że na zegary patrzy się nie przez koło kierownicy, lecz ponad nim, natomiast całą klasyczną konsolę środkową zastąpiły piksele 7-calowego ekranu dotykowego. Wygląd deski rozdzielczej został "zredukowany" do minimum, jest czysty i bardzo nowoczesny, z kilkoma świetnie zestawionymi detalami, takimi jak osłony zegarów, wloty powietrza czy przetłoczenia. W porównaniu z rynkową średnią, kierownica ma o ok. 2,5-3 cm mniejszą średnicę – to bardzo dużo i natychmiast daje się odczuć w dłoniach. Jest też umieszczona niżej niż to wśród kompaktów typowe, co początkowo sprawia dziwne wrażenie, jednak szybko staje się naturalne.
W nietypowej kabinie Peugeota 308 jest pomysł i konsekwencja – dlatego szybko można się do niej przekonać
W całym tym nietypowym układzie są jednak pomysł i konsekwencja – i chyba właśnie dlatego można się do wnętrza "308" przekonać. Problem jest tylko jeden i dotyczy obsługi ekranu. O ile grafika okazuje się czytelna, a struktura menu dobrze rozplanowana, o tyle sam ekran działa z opóźnieniem. Poza samym przełączaniem często trzeba sprawdzać, jaki przyniosło ono efekt – a to podczas jazdy irytuje jak diabli.
Silnik – niezła dynamika jazdy
Egzemplarz testowy był napędzany benzynowym silnikiem 1.6 turbo, znanym z innych modeli, tyle że teraz w nowej wersji o mocy 125 KM. Na naszego nosa będzie to najpopularniejsza jednostka w ofercie "308" – wyżej w cenniku jest wyraźnie droższa odmiana o mocy 155 KM, niżej zaś trzycylindrowy, 82-konny silnik o pojemności 1,2 l.
1.6 turbo ma bezpośredni wtrysk benzyny, układ zmiennych faz rozrządu i zawory o zmiennym skoku, turbosprężarkę typu twin-scroll – oraz wyjątkowo zrelaksowaną naturę. Wyraźne opóźnienie w reakcjach na gaz i łagodne rozwijanie mocy sprawiają, że kierowca "w plecach" ma wrażenie, jakby niewiele się działo. Jednak obiektywne wyniki pomiarów są bardzo dobre – przyspieszenie do setki w 9,2 s to świetny wynik. Nieco gorsze są wyniki pomiarów elastyczności, które wynikają z długich przełożeń wyższych biegów, obliczonych wyraźnie na ekonomiczną jazdę. Właśnie zużycie paliwa to kolejna mocna strona silnika 1.6 HTP – np. w trasie bez większego wysiłku można zejść dużo poniżej 5 l/100 km, natomiast w całym teście "308" zużyła średnio 7,3 l/100 km.
Na drodze – dobre zawieszenie
Peugeot podaje, że nowy model jest w porównaniu z poprzednikiem lżejszy o 140 kg, czyli aż o około 10 procent. To ogromna różnica – i jest ona wyczuwalna podczas jazdy. Auto jest zwinne, chętnie zmienia kierunek jazdy i pomimo iż w okolicy środkowego położenia kierownicy reakcje "308" są spokojne, to kierowca pod palcami czuje, że większy ruch wywoła żywą reakcję. Układ kierowniczy, pomimo iż precyzyjny, jest jednak zestrojony jak na nasz gust trochę "bezpłciowo" i daje tylko przeciętne wyczucie tego, co iskrzy pod przednimi kołami. Przy gwałtownych manewrach szybko ujawnia się podsterowność, która jednak wraz z utratą prędkości znika tak szybko, jak się pojawia. Wyższe siły boczne w pierwszej chwili powodują wyraźny przechył nadwozia, większy niż można się spodziewać – wrażenie jest mniej więcej takie, jakby środek ciężkości znajdował się na wysokości dachu. Nie ma to jednak wpływu na stabilność auta, bo zawieszenie szybko "łapie" i neutralizuje ten ruch. Bardzo dobrze jest też zestrojony układ stabilizacji, który działa błyskawicznie, i nawet jeśli chwilami być może nieco zbyt ostentacyjnie, to jednak bardziej liczy się to, że w swojej robocie jest precyzyjny i bezwzględnie skuteczny. Wreszcie, Peugeot może się pochwalić bardzo dobrymi hamulcami – na zatrzymanie auta ze 100 km/h wystarcza zaledwie około 36 m.
Komentarze
Samuraj, 2014-01-31 00:02:57
ocena1, 2014-01-30 22:35:05
cls.pl
auto779, 2014-01-13 09:30:07
Samuraj, 2013-12-30 21:14:04
A propos - chude kobiety też mi się nie podobają... ;) :P :D
eri, 2013-12-30 21:12:02
Samuraj, 2013-12-30 21:03:55
eri, 2013-12-30 20:56:36
Więc to może nie jest tyle downsizing, ile delikatne wzmocnienie turbiną, jak za starych dobrych SAAB-ów, Volvo i VW z literką T (ale nie T4). Jeśli PSA nie zaliczy wtopy, będzie moralnym zwycięzcą. Bo póki co, marketingowo i piarowo nie ma co się stawiać do Golfa. Nawet mimo stylistycznych kopulacji (tak, tak) z designem tego ostatniego
airmatic, 2013-12-29 22:00:31
Samuraj, 2013-12-29 20:40:20
konjo, 2013-12-29 16:18:23
Silniki z kolei nie robią wrażenia na naszym Erim. Być może miał do czynienia z jakimś wbijającym w fotel silnikiem TSI, który siedział w nosie jakiegoś Rapida lub jemu podobnej berbeluchy ;). Pociesza więc tylko opinia o dobrej relacji jakości do ceny. Ale czy to wystarczy?
airmatic, 2013-12-29 13:52:25
Samuraj, 2013-12-28 12:38:32
eri, 2013-12-27 19:02:49
garfield, 2013-12-27 18:41:05
auto motor i sport, 2013-12-27 08:56:11
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?