Toyota i Lexus konsekwentnie budują swoje hybrydowe imperium. We wszystkim są tu pierwsi i stają się coraz lepsi. Nie twierdzą jeszcze, że hybryda jest już gotowa rywalizować z dieslem, ale przecież benzynę z prądem żenią nie dla samej sztuki. W końcu ich dzieło musi stanąć obok nowoczesnego, sześciocylindrowego turbodiesla. Najpopularniejszego silnika w tej klasie.
Diesel z górnej półki jest dziś uzbrojony po zęby. Ten z Audi ma m.in. turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownicy, układ common-rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, układ dolotowy o regulowanym zawirowaniu powietrza, układ recyrkulacji spalin z chłodzeniem cieczą i kilka szybkich procesorów na deser. Do pełni szczęścia brakuje tylko filtra cząstek stałych. Silnik 3.0 TDI jest dynamiczny i czysty tak jak tylko diesel XXI wieku może być. Podczas debiutu dwa lata temu osiągał 225 KM, ale od czerwca ma już 8 koni ekstra; dysponuje też momentem obrotowym na poziomie benzynowego V8.
Tuż obok, pod maską Lexusa GS 450h w duecie ze spalinowym koncertuje silnik elektryczny. Mogą one grać niezależnie od siebie, co oznacza między innymi, że auto może być napędzane tylko jednym z nich. Obydwa silniki oraz prądnicę (jako osobne urządzenie) łączy przekładnia planetarna. Siła napędowa wędruje do tylnych kół przez bezstopniową przekładnię automatyczną.
Każde zdjęcie nogi z gazu stwarza zespołowi hybrydowemu Lexusa okazję do odzyskania energii. Co uda się złapać, jest pakowane do akumulatorów, umieszczonych za oparciem kanapy i zajmujących połowę bagażnika. Dlatego ma on pojemność 280 l. Jak w Toyocie Yaris.
Odzysk energii, udział każdego z silników w napędzaniu pojazdu oraz dobór odpowiedniego przełożenia są nadzorowane przez zaawansowany układ elektroniczny. Wyjątkowo ciekawy jest sam silnik benzynowy Lexusa, który oprócz tego, że ma dość wysoki stopień sprężania (11,8:1) jest wyposażony w dwa układy wtryskowe - pośredni (pracujący pod ciśnieniem 0,4 MPa) i bezpośredni (13,0 MPa). W zależności od obciążenia i temperatury silnika są one wykorzystywane oddzielnie albo razem. Dzięki temu można najlepiej w danych warunkach przygotować mieszankę i ją spalić, czyli z każdej kropli paliwa wycisnąć jak najwięcej energii pozostawiając jak najmniej śmieci.
Komentarze
~Samuraj, 2011-06-24 19:49:35
~ARIEL, 2011-06-24 09:08:02
~fascynat, 2008-08-24 00:30:44
~lex czy aud, 2008-08-21 17:56:32
auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:18
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?