Land Rover Defender 90 V8: Taka zmiana - TEST

Land Rover o mocy 525 KM – i to wersja fabryczna! Czasem realizowane są nawet całkiem  zwariowane pomysły. Wrażenia z jazdy Defenderem V8.

Land Rover Defender Fot. Nick Dimbleby
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 274 600 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, suv-5
SPRAWDŹ OFERTY


Mina pochodzi z Finlandii i ma rajdowe doświadczenie, i to ona podczas pierwszego przejazdu siedzi za kierownicą Defendera 90 z silnikiem V8 o mocy 525 KM. Na szutrowej nawierzchni poczyna sobie tak śmiało i prowadzi auto z taką wprawą jak fińscy kierowcy zawodowi podczas Rajdu Tysiąca Jezior. Zbliżamy się do hopki, lepiej nie mieć na liczniku więcej niż 70 km/h. Defender wyskakuje w górę, hop! I przysiada nisko na pneumatycznych miechach zawieszenia. Poza tym nic niezwykłego się nie dzieje. Super, też tak chcę!
„Okej, ale nie szybciej niż 72 km/h” – rzuca Mina, wysiadając z auta. Na wyjeździe z prawego zakrętu prędkościomierz wskazuje dokładnie liczbę 72, auto wyskakuje w górę i miękko ląduje.

REKLAMA

Zabawa jest do tego stopnia znakomita, że łatwo zapomnieć o innych zaletach potężnej, wspieranej przez sprężarkę, V-ósemki. Na przykład o tym, jak szybko i płynnie można tym autem pokonywać szutrowe drogi – zwłaszcza w Defenderze 90 z krótszym rozstawem osi. W tym celu system Terrain Response w modelu V8 wyposażono w tryb dynamicznej jazdy, który m.in. sprawia, że auto ostrzej reaguje na dodanie gazu, a granica ingerencji układów stabilizacji jazdy zostaje przesunięta trochę dalej.

Land Rover DefenderFot. Nick Dimbleby
Na tablicy rozdzielczej z ekranami i pokrętłami sporo się dzieje, ale nie rozprasza to kierowcy
Land Rover DefenderFot. Nick Dimbleby
System kamer pokazujący z różnych stron auto i jego otoczenie to element wyposażenia seryjnego

Land Rover Defender V8 - Bez kołysania  

Jazda po gładkiej asfaltowej drodze również sprawia mnóstwo przyjemności, co sprawdziliśmy trochę wcześniej, podróżując dłuższą, pięciodrzwiową wersją Defendera (110). Dzięki pięciolitrowemu silnikowi, który już przy niskich obrotach zapewnia imponującą dynamikę, czułemu układowi kierowniczemu, a także za sprawą czujnika obrotów wokół osi pionowej przy mechanizmie różnicowym tylnej osi, a także dzięki zwinności w zakrętach, którą auto zawdzięcza systemowi Torque Vectoring precyzyjnie rozdzielającemu siłę napędową między poszczególne koła prawie pięciometrowy kolos porusza się na asfalcie niemal tak, jakby był o wiele mniejszym samochodem.
Podczas szybkiej zmiany pasa ruchu pneumatyczne zawieszenie skutecznie zapobiega kołysaniu się nadwozia. Wysoką masę (około 2700 kg w Defenderze 110) można poczuć najwyżej podczas przyhamowywania auta. Pod względem właściwości jezdnych ten model to zupełnie inny świat – w zasadzie w ogóle nie daje się porównać z poprzednikiem.

Land Rover Defender V8 - Trzeba zapłacić 

Oczywiście takie przyjemności mają swoją cenę, bynajmniej nie niską. Za trzydrzwiowego Defendera 90 V8 trzeba zapłacić co najmniej 661 700 zł, wersja 110 kosztuje od 672 800 zł wzwyż. W zasadzie warto mieć obydwa auta – do skoków i do jazdy. Tak czy owak, silnik V8 zmienia ten model z jednej strony w zwinną „rajdówkę” do jazdy po szutrze, a z drugiej w wygodny pojazd do dalekich podróży.

Land Rover DefenderFot. Nick Dimbleby

 

Dane producenta LAND ROVER DEFENDER 90 V8 P525
Cena 661 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 4999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
525 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
625 Nm
2500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,2 s
Prędkość maksymalna 240 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 14,5-14,8/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
327-335 g/km
NADWOZIE
3-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4323 x 1996 x 1996 mm, rozstaw osi 2587 mm, masa własna 2546 kg, pojemność bagażnika 297/1263 l, pojemność zbiornika paliwa 90 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:
REKLAMA