REKLAMA

Land Rover Discovery Sport: koncept uniwersalny

Land Rover Discovery Sport to jeden z niewielu SUV-ów, który nie zatrzyma się bezradnie przed błotnistym bajorem. Jego zaletami są jednak głównie komfort i styl, a po zmianach również nieco niższe zużycie paliwa.

Land Rover Discovery Sport Land Rover Discovery Sport

Niedługo minie sześć lat od debiutu Discovery Sport – auta, które niespecjalnie się zestarzało, co tylko potwierdza, jak dobrze zostało zaprojektowane. Choć stylistom pozostawiono pewne pole do wykazania się, dokonanych zmian w modelu drugiej generacji w zasadzie nie widać. Pozbawili jednak Land Rovera jednego z naszym zdaniem najciekawszych detali – okrągłe lampy z tyłu z oryginalnym efektem 3D zastąpili dużo mniej fantazyjnymi. Kształt nadwozia pozostał zasadniczo bez zmian, Discovery Sport wciąż wygląda wyjątkowo i od razu wiadomo, z modelem jakiej marki mamy do czynienia. Wysoko poprowadzona maska, czy zachodząca na bok tylna szyba robią tak samo dobre wrażenie, jak w przypadku poprzednika sześć lat temu. Bardzo dobrze wygląda również kabina, której prosty, techniczny styl znakomicie pasuje do Land Rovera, a ponieważ wykonano ją z lepszych niż dotąd materiałów, jest miejscem, w którym po prostu przyjemnie być. Cierpliwości wymaga obsługa systemu multimedialnego, który wciąż jest jednym ze słabszych punktów auta. Ekran czasami reaguje zbyt wolno, np. dotykasz wybranego pola, nie dzieje się nic, po czym dotykasz jeszcze raz właśnie w momencie, w którym wcześniej wydana komenda zadziałała. Przy całym dopracowaniu samochodu aż dziwne, że Land Rover ma jakiś problem z usunięciem tej przypadłości. Przyzwyczajenia wymaga też struktura systemu multimedialnego
– dopiero po kilku dniach nawiguje się po nim łatwiej niż na początku.

Jakość montażu i materiałów w kabinie jest bardzo wysoka

Land Rover Discovery Sport - Wcale nie tak blisko 

I nazwą, i wyglądem Discovery Sport sugeruje jakby blisko mu było do modelu Discovery, a prawda jest taka, że, technicznie rzecz biorąc, parkuje przy Evoque’u. Identyczna jak w najmniejszym Land Roverze jest np. nowa płyta podłogowa umożliwiająca zastosowanie technologii tzw. miękkiej hybrydy. Testowany egzemplarz był napędzany 200-konną turbodoładowaną jednostką benzynową o pojemności dwóch litrów z wcześniej wspomnianą technologią zwaną szumnie przez producentów „mild hybrid”. Cała „hybrydowość” najczęściej, i tak jest też w tym wypadku, zaczyna się i kończy na tym, że silnik przestaje pracować, gdy auto zwalnia poniżej 15 km/h. Daje to oczywiście pewne oszczędności, choć w wypadku ponad 1,9-tonowego auta z napędem 4x4, bogatym wyposażeniem i 20-calowymi aluminiowymi obręczami kół na koniec dnia spędzonego w mieście zużycie paliwa wynosi jakieś 14 litrów na setkę. Jeżdżąc poza miastem, można osiągnąć zużycie rzędu 10 litrów, co na auto tego typu jest wynikiem zupełnie przyzwoitym. Natomiast z punktu widzenia kierowcy miłą zmianą okaże się większy zbiornik paliwa, który teraz mieści 67 litrów (w wersjach z silnikiem Diesla 65 l, wcześniej były to marne 54 l).

REKLAMA
Land Rover wie, w jak głębokiej wodzie „pływa” Przydatne zwłaszcza w terenie, czyli system kamer 360° plus wizualizacja skrętu kół; poniżej – Discovery Sport to pojazd wytworny
W 99% sytuacji wszystko, czego potrzeba to tryby Eco i Normal, ale dobrze mieć tę świadomość, że na ciężkie warunki są też takie jak  „piasek i żwir” czy „skały”

Land Rover Discovery Sport - Co z tym sportem?

Nie przechyla się w zakrętach, pozwalając na drodze gonić hot hatche o podobnej mocy, wydaje rasowy dźwięk, a przyspieszenie jest takie, że trudno utrzymać prosto szyję – jest kilka SUV-ów na rynku, które można by tak opisać, ale akurat nie Discovery ze „sportem” w nazwie. Zapewnia natomiast kierowcy ten szczególny rodzaj pewności, że da sobie radę niezależnie od tego, co będzie miał pod kołami. Na kiepskich drogach Discovery Sport wykazuje się świetnym komfortem resorowania, a w zakrętach nadwozie przechyla się akurat tyle, ile powinno, by kierowca zdał sobie sprawę, że zbliża się granica, przy której koła tracą przyczepność.

Tak jak w wypadku układu zawieszenia najważniejszy jest komfort, tak głównym zadaniem 9-stopniowej skrzyni biegów jest niemal bezustanna zmiana przełożeń. Przy czym, zwłaszcza w jeździe miejskiej, prawie nigdy nie udaje jej się dobrać odpowiedniego biegu do sytuacji. Silnik 2.0 turbo ma mocny „dół”, bo maksymalny moment obrotowy osiąga już przy 1250 obr/min. Ma to tę zaletę, że nie trzeba kręcić silnika do wysokich obrotów, by uzyskać satysfakcjonujące przyspieszenie. Automat zdaje się dobrze rozumieć taką charakterystykę i szybko zmienia biegi na wyższe. Można jednak odnieść wrażenie, że gdyby tych biegów było na przykład siedem, a nie dziewięć, jazda Discovery byłaby płynniejsza.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Land Rover Discovery Sport - Idzie za ręką

Jeśli mielibyśmy wskazać najbardziej sportową cechę Sporta, to byłby nią dość bezpośredni układ kierowniczy, wyróżniający się pod tym względem na tle raczej mdło działających układów w innych SUV-ach. Do tej „szybkiej” charakterystyki, czyli szybkiej reakcji kół na skręt kierownicy, kierowca błyskawicznie się przyzwyczaja. Podobnie jak do niezwykle przyjemnego poczucia wszechstronności tego auta oraz świetnych na tle rywali umiejętności terenowych. W nowym modelu trzeba więc poprawić system multimedialny, a wtedy nie będzie mu czego zarzucić. No chyba że wysoką cenę – wszechstronność najwyraźniej musi kosztować.

Land Rover Discovery Sport

Dane producenta Land Rover Discovery Sport
2.0P I4 R-DYNAMIC SE
Cena 231 600 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1997 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
200 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
320 Nm
1250-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 9-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,0 s
Prędkość maksymalna 206 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 9,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 208 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4597 x 1894 x 1727 mm, rozstaw osi 2741 mm, masa własna 1901 kg, pojemność bagażnika 554/1574 l, pojemność zbiornika paliwa 67 l.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA