Moda na oszczędzanie nie ominęła nawet SUV-ów, a niedawno do grona "zielonych" dołączył Freelander TD4_e, który wiosną zastąpił odmianę TD4 - jedno z najlepiej sprzedających się aut w gamie Land Rovera.
Oszczędność, według Anglików, w mieście ma sięgać 20%, a średnio - 11%. Głównie za sprawą systemu start/stop, gaszącego silnik w momencie zatrzymania auta i pozostawienia skrzyni biegów w ustawieniu neutralnym. Ponowne włączenie silnika następuje po wciśnięciu sprzęgła lub, gdy w aucie pracuje klimatyzacja, automatycznie po kilkunastu sekundach. Jeśli kierowca nie chce z niego korzystać, np. w terenie, układ start/ stop da się dezaktywować przyciskiem na desce rozdzielczej.
W mieście zużycie paliwa Freelandera oscyluje wokół 10 l/100 kilometrów, natomiast na trasie przy dynamicznej jeździe zadowala się on średnio około 7 l oleju napędowego na 100 km. W ekonomicznej jeździe pomaga jeszcze kontrolka, podpowiadająca, kiedy najlepiej przełączyć bieg na wyższy.
2,2-litrowy silnik o mocy 160 KM najlepiej czuje się powyżej 2000 obr/min, kiedy osiąga maksymalny moment obrotowy (400 Nm). Wcześniej okazuje się nieco za słaby, dlatego sprawne ruszanie z miejsca Freelanderem możliwe jest dopiero po mocniejszym wciśnięciu gazu. Ciekawostką jest sposób działania sprzęgła typu Haldex, pracującego w układzie przeniesienia napędu. Nie dość, że błyskawicznie przekazuje moment obrotowy na tył (wystarczy, by przednie koła doznały uślizgu o 15°), to jeszcze sprawia, że Freelander za każdym razem, gdy rusza z miejsca, przynajmniej przez chwilę odpycha się czterema kołami. Potem, w warunkach dobrej przyczepności, moment obrotowy "płynie" już tylko na przód.
Najmniejszy z Land Roverów to jeden z niewielu SUV-ów dobrze jeżdżących i po asfalcie, i poza nim. Dobrze tłumi nierówności, ma bezpośredni układ kierowniczy, na prostej przy dużych prędkościach zachowuje się pewnie, a nagłą zmianę kierunku zbywa minimalnym kołysaniem się nadwozia. Harce w zakrętach nie są jego mocną stroną - wykazuje się wtedy silną podsterownością.
Freelander TD4_e, mimo zastosowania nowych rozwiązań, nie jest dla kierowcy uciążliwy. Stał się za to tańszy w eksploatacji.
DANE TECHNICZNE LAND ROVER FREELANDER 2 TD4_E
DANE TECHNICZNE Land Rover Freelander 2 TD4_E | |
---|---|
Cena | 145 958 zł |
Konkurenci | Nissan X-Trail, Hyundai S. Fe |
Silnik | turbodiesel, R4, 2.2 |
Moc/przy obrotach | 160 KM/4000 obr/min |
0-100 km/h | 11,7 s |
Prędkość maksymalna | 181 km/h |
Zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 179 g/km |
Silnik | pojemność 2179 cm3, 400 Nm przy 2000 obr/ min, skrzynia biegów 6M, napęd 4x4. |
Nadwozie | 5-drzwiowy 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4500 x 2005 x 1740 mm, rozstaw osi 2660 mm, masa wł. 1775 kg, poj. bagażnika 755-1670 l. |
Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Paweł Łapot
Komentarze
auto motor i sport, 2009-08-27 09:58:11
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?