[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Lexus RC F: Ostry zawodnik

Przepis na sportowe auto według Lexusa? Wolnossąca „V8”, napęd na tylne koła, kubełkowe fotele, a wszystko to ubrane w nadwozie o pięknej linii. Efekt? RC F jest lepszy niż się tego spodziewasz.

Pierwsza jazda Lexus RC F Na drodze potrafi być bezkompromisowy, ale gdy włączyć kontrolę trakcji, okiełzna go każdy
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Lexus to taki Mercedes „drugiego wyboru”. Kojarzy się przede wszystkim z wygodnymi limuzynami; od czasu do czasu wypuszcza ich usportowione odmiany z literą „F” w nazwie. Ale RC F jest czymś więcej. To auto sportowe czystej krwi, choć mało kto się tego spodziewa. RC F może nie wygląda jak milion dolarów, czyli jak np. Mercedes SLS albo jak każde Ferrari czy Lamborghini, być może nie wygląda nawet jak pół miliona – ale czy BMW M3 lub Audi RS4 wyglądają?

RC F przy tych dwóch wydaje się nawet bardziej drapieżny. Liczba sportowych ozdobników karoserii, takich jak listwy, wloty powietrza czy spoilery osiągnęła granice przyzwoitości, ale, jak stwierdził jeden z inżynierów projektujących nadwozie, cel był oczywisty – zapewnić doskonałą aerodynamikę i przyczepność do podłoża.

REKLAMA

We wnętrzu dominującym elementem są kubełkowe fotele. Bardzo dobrze przytrzymują ciało, ale nie ściskają go jak imadło. Fotele rozdziela wysoki tunel, który przechodzi w konsolę środkową. Znajdują się na nim przyciski sterujące m.in. klimatyzacją i systemem multimedialnym.

Jest nie tyle dobry, co zaskakująco dobry. RC F to auto na co dzień i na tor wyścigowy

Wśród nich jest też najważniejsze z punktu widzenia kierowcy pokrętło. Pozwala ono zmieniać charakter samochodu, a konkretnie sztywność amortyzatorów, czas reakcji na gaz oraz tryb pracy skrzyni biegów.

W najbardziej bezkompromisowym trybie Sport s+ 8-biegowy automat długo zwleka ze zmianą przełożenia na wyższe. Potrafi też (jakby podświadomie) zredukować bieg przy dohamowaniu przed zakrętem, żeby kierowca przy wyjściu z niego dysponował odpowiednim momentem napędowym. A ten jest niebagatelny – 530 Nm. Kontrola trakcji w RC F działa po mistrzowsku – ingeruje na tyle delikatnie, że kierowca nie jest w stanie ocenić czy to on wykazał się wysokimi umiejętnościami i w sposób idealny pokonał ślizgiem zakręt, czy może jednak elektronika rzuciła koło ratunkowe i tylko dzięki niej tył samochodu nie wyprzedził przodu. Lexusa RC F można wyposażyć w programowalny mechanizm różnicowy, bo ten podstawowy może nie wystarczyć, jeśli auto będzie wykorzystywane nie tylko na drogach publicznych, ale też do harców na torze wyścigowym.

Skrywając pod maską 5-litrową wolnossącą, widlastą ósemkę o mocy 477 KM, Lexus kpi sobie ze wszystkich przyprawionych downsizingiem silników. Dźwięk „V8” jest dodatkowo wspomagany akustycznie (system ASC). Silnik potrafi cicho mruczeć albo (przy wyższych obrotach) solidnie zaryczeć – trudno to opisać słowami, po prostu trzeba to usłyszeć. Tak samo trudno opisać ogromne pokłady przyczepności i stabilności poprzecznej, które drzemią w Lexusie RC F.

I aż trudno uwierzyć, że potężny silnik potrafi zadowolić się mniej niż 10 l benzyny na 100 km. Ale kto bogatemu (cena auta to prawie 400 tys. zł) zabroni oszczędzać?

 

Dane producenta Lexus RC F
Cena 383 400 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, V8
Pojemność skokowa 4969 cm3
Moc maks./przy obrotach 477 KM/7100 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 530 Nm/4800-5600 obr/min
Przeniesienie napędu na tylne koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
Osiągi
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 270 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 10,8 l/100 km
Emisja CO2 251 g/km
Nadwozie
2-drzwiowe, 4-miejscowe coupé, długość x szer. x wys. 4705 x 1845 x 1390 mm, rozstaw osi 2730 mm, masa własna 1840 kg, dopuszczalne obciążenie 410 kg, pojemność bagażnika 366 l, pojemność zbiornika paliwa 66 l.
 

 


Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”

RC F przy bliższym poznaniu okazuje się lepszy niż zakładaliśmy. Dla Audi, BMW i spółki to nie jest dobra wiadomość.
To polubisz - 8-stopniowy automat
Jest szybki jak przekładnia dwusprzęgłowa. Tryb ręcznej zmiany biegów działa bez zwłoki – po mistrzowsku.
Tego nie - raczej dla dwojga
Na tylnych fotelach jest ciasno, brakuje też miejsca na nogi. RC F nie jest tak uniwersalny jak jego konkurenci.

 

zobacz galerię

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij