Lexus UX 300e: Ten pierwszy raz - TEST

Lexus tylko z silnikiem elektrycznym? Dotąd nie wchodziło to w grę, ale coś się zmieniło i oto mamy crossovera UX 300e, czyli pierwszy elektryczny model marki.

Lexus UX 300e Fot. Harald Dawo

Elektrycznego Lexusa skonstruowano na platformie hybrydowego UX 250h. We wzmocnionej podłodze umieszczono akumulator zdolny zgromadzić 54,3 kWh energii elektrycznej, składający się z 288 celek chłodzonych nie wodą, lecz powietrzem. Lexus gwarantuje, że po 8 latach eksploatacji lub 160 000 km przebiegu akumulator zachowa 70% pierwotnej pojemności energetycznej. Można też wykupić przedłużenie gwarancji do 10 lat i, uwaga, miliona kilometrów!
Nadwozie jest nowoczesne, ale nie wyzywające, wnętrze wykonano starannie z materiałów o wysokiej jakości. Wygodne fotele, duża ilość miejsca z przodu i wystarczająca z tyłu, oraz w zasadzie twarde, ale zapewniające wysoki komfort zawieszenie sprawiają, że podróż okazuje się bardzo wygodna.

Lexus UX 300e - Irytujący touchpad

Początkowo, jak w każdym UX, obsługa urządzeń pokładowych jest nieco irytująca. Touchpad umieszczony na konsoli środkowej reaguje czasami zbyt pośpiesznie i nie zawsze uruchamia wybraną funkcję. Jeździe towarzyszy emitowany z głośników, miły dla ucha, odgłos silnika spalinowego dopasowany do hipotetycznych obrotów i obciążenia jednostki napędowej. Silnik UX 300e przekazuje do przednich kół moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy o wartości 300 Nm, co wystarcza do osiągnięcia (ograniczonej fabrycznie) prędkości maksymalnej 160 km/h i przyspieszenia do setki wynoszącego 7,5 s.

Lexus UX 300eFot. Harald Dawo
Wnętrze Lexusa ma wysoką jakość, obsługa za pomocą touchpada nie zawsze jest łatwa

 

REKLAMA

Lexus UX 300e - Wyzwanie dla opon

Dynamika auta okazuje się czasami wyzwaniem dla opon o zmniejszonym oporze toczenia. Już zwykły start spod świateł powoduje uruchomienie układu antypoślizgowego, a przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, gdy koła są skręcone, na kierownicy czuć ich poślizg.
Szkoda, że energię elektryczny Lexus pobiera znacznie wolniej, niż jeździ – z domowego 10-amperowego gniazda jest w stanie pobrać prąd przemienny z mocą do 6,6 kW, na zapełnienie akumulatora do 100% potrzebuje więc 24 godzin (przy 32 amperach – 8 godzin). W wypadku prądu stałego i przy zastosowaniu „szybkiej” ładowarki tankowanie do 80% pojemności trwa 50 minut, bo UX 300e może pobierać prąd z maksymalną mocą tylko 50 kW – i to za pośrednictwem przewodu z rzadziej spotykaną w Europie końcówką typu CHAdeMO. Przy zasięgu 300 km  i zapotrzebowaniu na energię w wysokości 17 kWh (według WLTP) dłuższe podróże wymagają więc cierpliwości.

Lexus UX 300eFot. Harald Dawo
Akumulator można ładować prądem przemiennym z mocą do 6,6 kW lub stałym z mocą 50 kW
Lexus UX 300eFot. Harald Dawo
Bagażnik o pojemności 367 l ma wielkość typową dla kompaktów

 

Dane producenta LEXUS UX 300E
Cena cena jeszcze nieznana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna 150 kW (204 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 54,3 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 7,5 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 16,8 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4495 x 1840 x 1545 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1710 kg, pojemność bagażnika 367 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA