REKLAMA

Maserati Ghibli Hybrid: Pozytywnie zaskakuje - TEST

Ghibli - pierwszy zelektryfikowany model w historii Maserati nie jest klasyczną hybrydą. Nie zmienia to faktu, że na drodze połączenie elektryczności i włoskiego szyku sprawia dobre wrażenie.

Maserati Ghibli Hybrid materiały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Kiedy Maserati zapowiedziało, że pracuje nad pierwszym samochodem w historii marki, którego układ napędowy otrzyma wsparcie silnika elektrycznego, większość fanów marki spodziewała się mocnej hybrydy plug-in. Takiego auta nadal w ofercie jednak nie ma. Zaprezentowano natomiast model Ghibli w wersji z silnikiem wspieranym przez 48-woltową instalację elektryczną. Czy takie rozwiązanie wnosi coś świeżego do tego modelu? Mieliśmy okazję zabrać nowy model na przejażdżkę i mamy kilka przemyśleń – oto 5 rzeczy, które musisz wiedzieć o Ghibli Hybrid.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

1. Maserati Ghibli - to nie samochód hybrydowy

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

A przynajmniej nie jest klasyczną hybrydą lub hybrydą plug-in, a jedynie tzw. łagodną hybrydą. W przypadku takich samochodów słowo „Hybrid” dołączane do nazwy modelu i pojawiające się na karoserii jest nieco na wyrost. Już tłumaczymy o co chodzi. Ghibli otrzymało 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy (to pierwszy taki silnik w tym modelu), który obok standardowej 12-woltowej instalacji elektrycznej ma także dodatkową 48-woltową. Grubsze przewody i wyższe napięcie w instalacji sprawiają, że „płynie” w niej prąd o wyższej mocy, który można spożytkować na różne sposoby, na przykład, tak jak w Maserati – zasila on niewielki silniczek elektryczny oraz elektryczną sprężarkę.

Wspomniany silniczek montowany jest w miejscu alternatora i ma kilka funkcji, bo działa jak rozrusznik, silnik lub generator. Nie napędza on koł w pojedynkę, więc auto nie może poruszać się w trybie elektrycznym, ale wspiera silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania – za pomocą paska jest połączony z wałem korbowym i przekazuje w ten sposób elektryczną siłę napędową. O jakich parametrach mowa? Maserati tego nie podaje, ale spodziewamy się, że mieszczą się one w zakresie 5-15 KM i 50-100 Nm momentu obrotowego. Nie są to wielkie wartości, ale silnik elektryczny wytwarza je przy minimalnych obrotach, kiedy benzynowy dopiero się rozkręca, więc wsparcie to jest wyczuwalne. Podczas jazdy kierowca wciskając gaz ma wrażenie, że prowadzi samochód napędzany silnikiem o znacznie wyższej sile napędowej – jest tak dlatego, że każdemu muśnięciu gazu towarzyszy szybka reakcja układu napędowego.

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Drugim „wsparciem” instalacji jest wspomniana elektryczna sprężarka. Działa jak sprężarka mechaniczna (kompresor), ale nie napędza jej silnik spalinowy, a elektryczny – dzięki temu jej działanie jest niezależne od przepływu spalin (tak jest w przypadku głównej, większej turbosprężarki w tym aucie). Sprawia to, że sprężarka elektryczna rozkręca silnik benzynowy zanim turbosprężarka w ogóle zabierze się do roboty. Wsparcie energii elektrycznej w danej chwili można obserwować na ekranie komputera pokładowego, ale czuć je przy każdym dodaniu gazu – kierowca ma wróżenie, jakby nabieranie prędkości było dla Ghibli najbardziej naturalną czynnością świata.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

 

REKLAMA

REKLAMA

2. Maserati Ghibli - Jakie oszczędności daje taki układ?

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Niewielkie, bo i wsparcie silnika elektrycznego nie jest w takim układzie znaczące. Bardziej liczy się fakt, że dzięki wsparciu silniczka i elektrycznej sprężarki wrażenia z jazdy autem z silnikiem 4-cylindrowym są znacząco lepsze niż bez takiej instalacji. A to sprawia, że łatwiej przełknąć przesiadkę z silnika V6 (w Ghibli SQ4), a to właśnie tak zmiana łączy się z oszczędnością – Maserati Ghibli Hybrid zużywa 20% mniej paliwa niż model z 6-cylindrowym sinikiem. Ma być też podobnie oszczędny jak nieoferowany już model z silnikiem Diesla, przy czym jest od niego o 80 kg lżejszy i rozpędza się do 100 km/h o 0,7 sekundy szybciej. No właśnie, osiągi.

 

REKLAMA

3. Maserati Ghibli – osiągi

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Maserati z silnikiem czterocylindrowym? Żaden problem. Wzmocniony silnik – jego bazą najpewniej był silnik 2.0 Turbo z Alfy Romeo Giulii Veloce – osiąga w Ghibli 330 KM i 450 Nm momentu obrotowego. To bardzo wysokie parametry jak na taki rodzaj silnika i wystarczające, aby Ghibli nadal uznawać na dynamicznego sedana. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy i rozpędza się d 263 km/h. To osiągi, które wcale nie odstają znacząco od tych w droższym, cięższym, mocniejszym i zużywającym więcej paliwa Ghibli SQ4 (3.0 V6 turbo, 430 KM; 4,7 s do 100 km/h) – warto dodać, że tamten modem na napęd na cztery koła, a hybryda jedynie na tył. Z tym jednak wiąże się spora zaleta Ghiblii.

 

REKLAMA

REKLAMA

4. Maserati Ghibli – wrażenia z jazdy

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Maserati w wersji benzynowej z układem tzw. łagodnej hybrydy nie jest lekkie, ale z masą własna 1878 kg waży o 80 kg mniej niż wersja wysokoprężna. Do tego ma właśnie napęd na tylne, a nie na cztery koła, a jego zawieszenie zostało nieco usztywnione. Takie cechy auta sprawiają, że hybrydowe Ghiblii prowadzi się bardzo lekko i spontanicznie – chociaż liczby tego nie potwierdzają, wrażenie jest takie, jakby model ten był 20-30% lżejszy od Ghibli z V6.

Samochód prowadzi się jak po szynach, jest bardzo stabilny, ma dopracowane zawieszenie u układ kierowniczy, a jazda nim to czysta frajda. Jeżeli kierowca chce nieco „pochuliganić” może też wyłączyć układy stabilizujące, a wtedy tylnonapędowe Maserati zgrabnie uślizguje się na wyjściu z zakrętu. Sporo frajdy daje kierowcy ręczna zmiana biegów łopatkami przy kierownicy, które są ogromne i metalicznie klikają przy każdym ich pociągnięciu.

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Zostając przy dźwięku – wysiadając z Ghibli SQ4 wiedzieliśmy, że odgłosu pracy włoskiego V6 nie da się podrobić i mieliśmy rację, bo model Hybrid nie brzmi tak agresywnie jak SQ4. Nie zmienia to jednak faktu, że jest jednym z najlepiej brzmiących silników czterocylindrowych świata – nie strzela z wydechu jak AMG, ani nie charczy jak w Abarthcie, a jednaj ma zaskakująco głębokim i basowym pomrukiem.

Połączenie napędu na tylne koła, świetnie działającej przekładni, basowego pomruku z wydechu oraz działania układu „łagodnej hybrydy” sprawia, że samochód angażuje kierowce do jazdy i nikt nie powie, że czterocylindrowe Maserati to już nie jest to. Takie Ghibli sprawia lepsze wrażenie, niż początkowo się tego spodziewaliśmy.

REKLAMA

5. Maserati Ghibli – przy okazji przeszło face lifting

Maserati Ghibli Hybridmateriały prasowe
Maserati Ghibli Hybrid

Wraz z pojawieniem się wersji Hybrid samochód otrzymał kilka modyfikacji, które miały sprawić, że ten oferowany od ponad 7 lat model nabierze świeżości. Trzeba przyznać, że dwie najbardziej widoczne zmiany wykonały to zadanie. Pierwszym są nowe kształt i wypełnienie tylnych lamp, dzięki czemu wreszcie tył Ghibli wygląda równie dobrze, jak jego przód. Kolejną, ważniejszą zmianą, jest nowy system multimedialny. Nie ma już plastikowych ramek, okalających ekran dotykowy, pozostała jedynie elegancka tafla szkła, do tego sam ekran jest teraz większy i ma przekątną 10 cali. Od zawsze kierowcy narzekają, że multimedia we włoskich samochodach są dalekie od tego, co oferują niemieckie marki, ale nowy system w Maserati skraca ten dystans bardziej niż kiedykolwiek – system ma przejrzyste menu, strona główna składa się z ruchowym kafelków, ekran ma zaskakująco wręcz wysoką rozdzielczość i jakość obrazu, a co najważniejsze – kierowca może od teraz bezprzewodowo korzystać z interfejsu Apple CarPlay; funkcja ta działa płynnie i szybko. To bardzo ważny krok dla Maserati.

Zobacz także:

 

Maserati Ghibli Hybrid -  Dane techniczne 

Dane producenta  
Cena  jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4, turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
330 KM
5750/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
450 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,7 s
Prędkość maksymalna 263 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,5-9,6 l/100 km
Emisja CO2  192-216 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4971 x 1945 x 1461 mm, rozstaw osi 2998 mm, masa własna 1878 kg, poj. bagażnika 500 l, poj. zbiornika paliwa 80 l.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA